העלייה במחירי הדיור עלולה לתמוך באינפלציה בארה"ב לזמן מה

כלכלנים אומרים כי דמי השכירות בסופו של דבר יתמתנו. השאלה היא מתי?

סוכנויות ממשלתיות לא לוקחות מחירי בתים בחשבון באופן ישיר כשהן מחשבות אינפלציה / צילום: Shutterstock, Gus Valente
סוכנויות ממשלתיות לא לוקחות מחירי בתים בחשבון באופן ישיר כשהן מחשבות אינפלציה / צילום: Shutterstock, Gus Valente

דמי שכירות ועלויות דיור אחרות מתגלים כמנוע מרכזי של האינפלציה באופן כללי לצרכנים, ושומרים על אינפלציה גבוהה אפילו כשההשפעה של מקורות אחרים מתחילה לדעוך.

כלכלנים צופים שהאינפלציה בדיור תתחזק עוד לפני שתתקרר בחודשים הקרובים, אבל אינם בטוחים מתי תגיע ההקלה. זה יוצר אתגר נוסף לפדרל ריזרב, המעלה ריביות כדי להקטין את לחצי המחירים.

סך כל האינפלציה השנתית ירדה ל-8.3% באוגוסט לעומת 8.5% ביולי, על פי מדד המחירים לצרכנים של משרד העבודה. הירידה שיקפה ירידות מהחודש הקודם במחירי פריטים כמו דלק, כרטיסי טיסה ומכוניות משומשות, והאטה בהתייקרות של קטגוריות אחרות, כמו מוצרי מזון.

אבל הדיור היה יוצא דופן. לא רק שעלויות הדיור עולות, הן מטפסות בקצב מואץ, ואחראיות לחלק גדול יותר ויותר באינפלציה הכללית - כ-25% מהאינפלציה באוגוסט, לעומת השפעה של 20% בפברואר.

עלויות הדיור - המורכבות בעיקר מדמי שכירות ומעריך של מחירי בתים המוכר כ'מקביל דמי שכירות' לבעלים - עלו ב-0.7% באוגוסט לעומת יולי, אז העלייה החודשית הייתה של חצי אחוז. עלויות דיור עלו ב-6.2% לעומת השנה הקודמת, בהשוואה ל-5.7% ביולי.

היה ברור שמחירי הבתים "יגבירו את האינפלציה השנה", אמר עומאיר שריף, מנהל חברת הייעוץ Inflation Insights. "זה ממש עלה בשלושה החודשים האחרונים ומאפס ירידות בתחומים כמו כרטיסי טיסה ועלויות הלינה במלונות".

הסיכוי להעלאת ריבית נוספת בנובמבר גובר

נגידי הפד העלו את הריביות השנה בקצב המהיר ביותר מזה כמה עשורים כדי להילחם באינפלציה, שהגיעה לשיא של 40 שנה ביוני. הם צפויים להעלות את הריבית בעוד 0.75% לאחר פגישת מדיניות בת יומיים שנגמרת ביום רביעי. זו תהיה ההעלאה השלישית במדרגה כזו.

העלייה במחירי הדיור גם מגבירה את הסיכוי לכך שהפד שוב יעלה את הריבית ב-0.75% בפגישה הבאה בנובמבר, כך כתבו כלכלנים בברקלייס בדוח ללקוחות.

כלכלנים וחברות העוקבים אחרי נתונים לא פומביים צופים שהאינפלציה בעלויות הדיור במדד המחירים לצרכן תתקרר לבסוף, משום שנראה שהעלייה בדמי השכירות שהם רואים בחוזים חדשים מאטה את הקצב. זה אמור להופיע במדד המחירים לצרכן בעיכוב, בגלל הדרך בו המדד בנוי, הם אומרים. רוב הזמן, רוב השוכרים משלמים אותו מחיר כל חודש, בעוד שמי שמחדשים חוזים או חותמים על חוזה חדש צפויים לראות עלייה. חברות פרטיות, כמו Apartment List, העוקבות אחרי מחירי דמי שכירות, רושמות רק מחירים של חוזים חדשים.

לפי שיטה זו, דמי השכירות החציוניים בארה"ב עלו ב-10% באוגוסט לעומת השנה הקודמת, ירידה משיא של 18% בנובמבר 2021, לפי נתוני Apartment List.

מרכיב דמי השכירות במדד, בניגוד לזה, מוערך על פי דמי השכירות המשולמים בכל השוק, וכוללים דמי שכירות שהועלו לפני חודשים רבים.

מחירי הבתים עלו במגפה, בעידוד המשכנתאות הזולות, שינויים בהעדפות לרכישת בתים, מגמות באוכלוסייה ומלאי קטן של בתים למכירה.

אבל סוכנויות ממשלתיות לא לוקחות מחירי בתים בחשבון באופן ישיר כשהן מחשבות אינפלציה בגלל שהן רואות רכישת בית כהשקעה לטווח ארוך ולא כמוצר צריכה.

במקום זה, מדד המחירים לצרכן משתמש בדמי השכירות ליצירת הערכה משלו על עלויות לבעלי בתים - הנקראת מקביל דמי שכירות - ומחשבת את דמי השכירות המשתמעים, או מה היו בעלי הבתים האלה משלמים כל חודש כדי לשכור את הבית שלהם.

בגלל שדמי השכירות עלו בהרבה בשנה האחרונה, העליות האלה כעת מזינות את מדד המחירים לצרכן ומדדי אינפלציה אחרים.

הרגיעה עלולה להגיע רק בשנה הבאה

ההערכות הפרטיות מציעות תקווה שהאינפלציה בבתים במדד המחירים לצרכן תאט בשלב מסוים, כך אמר איגור פופוב, כלכלן ראשי ב-Apartment List.

"מצד אחד ישנו ביטחון כלשהו שמרכיב הדיור במדד המחירים לצרכן לא הולך לברוח מאיתנו", אמר. "מצד שני, ישנו חשש גובר שבינתיים, מרכיב הדיור באמת מחזיק את האינפלציה גבוהה בזמן שהמספרים האלה נמצאים תחת המיקרוסקופ".

שריף אמר שהעלייה בעלויות הדיור צריכה להתחיל להירגע ברבעון הרביעי של 2022 או הרבעון הראשון של 2023. כלכלנים של ברקלייס אומרים שזה יקרה בסתיו. ברט ריאן, כלכלן בכיר בדויטשה בנק, מעריך שהשיא לא יגיע עד הרבעון השני של שנה הבאה.

כלכלנים בפד של דלאס כתבו במסמך שפורסם בחודש שעבר שהם רואים זמן עיכוב של עד שנה וחצי בין הזמן בו דמי השכירות בשוק מתחילים לרדת ועד שהירידה הזו משתקפת במדד המחירים לצרכן.