הדולר בשיא של חודשיים וחצי מול השקל: האם יש סיכוי שזה יתהפך ואיך זה משפיע על הצרכן הישראלי?

השקל הישראלי נחלש זה מספר שבועות, לאחר שהעלאות הריבית החדות בארה"ב שלחו את המטבע האמריקאי למעלה • בסיכום העשור האחרון השקל הוא המטבע היחידי בעולם שהתחזק מול הדולר • הפועלים: "בנק ישראל לא צפוי לחזור לרכוש מט"ח כל-כך מהר"

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, ויש לכך השלכות / צילום: Unsplash
הדולר ממשיך להתחזק מול השקל, ויש לכך השלכות / צילום: Unsplash

בדומה למטבעות אחרים, גם השקל הישראלי נחלש כתוצאה מהתחזקות הדולר שזינק בעיקר בשל העלאות הריבית החדות בארה"ב (אתמול הפד הקפיץ את הריבית בעוד 0.75%). עם זאת, בעוד מטבעות של מדינות מתפתחות רבות צנחו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, הדולר הוסיף לעצמו 10% מתחילת השנה אל מול השקל. עם זאת, בסיכום העשור האחרון השקל הינו עדיין המטבע היחידי שהתחזק מול הדולר בעולם.

הבוקר הדולר ממשיך להתחזק בכ-0.5% ביחס לשקל, ושערו 3.483 שקלים - שיא של חודשיים וחצי (מה-3 ביולי השנה). לעומת זאת, מול האירו השקל דווקא מטפס לרמה של 3.424 שקלים לאירו.

העלאת הריבית של הפד: הסיכוי לחמוק ממיתון הולך וקטן - אבל פאוול וחבריו נחושים להמשיך 

5 דברים שכדאי לדעת על אג"ח ממשלת ארה"ב והקשר שלהן לאינפלציה ולריבית

 

לא רק התחזקות הדולר פוגעת בשקל

מעבר להתחזקות המטבע האמריקאי בכל העולם שהשפיעה כאמור גם על השקל, ההיחלשות של המטבע המקומי נובעת גם מהירידות בשוקי המניות. זאת בשל החשיפה הגבוהה של הגופים המוסדיים הישראליים להשקעות בחו"ל. כשהשווקים עולים גם החשיפה למט"ח עולה וכשמוסדיים לא רוצים להגדיל חשיפה הם מוכרים מט"ח, וכך גם להיפך - כאשר השווקים יורדים והגופים צריכים להגדיל ביטחונות (חלק מהחשיפה היא באמצעות חוזים עתידיים), לכן הם רוכשים דולרים וכך גורמים לעליית שער הדולר אל מול השקל.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר מדוע השקל נפגע פחות ביחס למטבעות אחרים. "בניגוד לשווקים המתעוררים, יש לחצים בסיסיים לייסוף השקל כמו עודף משמעותי בחשבון השוטף (היקף הכספים שנכנס לישראל גבוה משמעותית מהיקף יציאת הכספים, בין היתר בשל גידול חד ביצוא שירותים כמו הייטק) והשקעות ישירות בהיקפים גבוהים מאוד של משקיעים זרים בישראל. בנוסף, בנק ישראל לא צפוי לחזור לרכוש מט"ח כל-כך מהר ולהחליש את השקל, אז כשהמצב בשווקים ישתנה בטווח הארוך נראה שוב התחזקות של השקל", אומר שפריר.

לא רק הדלק: הדרך לכיס של הישראלים

את השפעת התחזקות הדולר מרגישים הצרכנים הישראליים בכיס. "יש לכך השפעה אינפלציונית גם בישראל כי יש דברים טכניים שצמודים לדולר כמו למשל מחירי טיסות לחו"ל. גם מחירי הדלקים שנקבעים בכל סוף חודש מושפעים. השפעה נוספת על הציבור היא אם חברה קונה מלאי גדול בשערי דולר-שקל או אירו-שקל גבוהים, וזה מתגלגל לצרכנים. כך שהעלייה של הדולר השפיעה גם על הישראלים והעלתה קצת את האינפלציה. יחד עם זה, כנגד המטבעות האחרים, השקל כמעט ולא נחלש מתחילת השנה, בנוסף, חשוב לציין שבניגוד לשווקים מתפתחים לישראל אין הרבה חובות דולריים, כך שההתחזקות הניכרת של הדולר בעולם לא מעיבה על מצבה הפיסקאלי של ישראל".