ריבית ארה"ב | פרשנות

כשיו״ר הפד אומר "לא צריך לדעת הרבה יותר מזה", למה הוא מתכוון?

בחזון שלו, הסביר יו" הפד, המטרה היא לחזור בסופו של דבר לתקופה של התאוששות ממושכת, ואינפלציה נמוכה, כמו שאפשר היה לראות בעשור שלאחר המשבר הפיננסי • אלא שביום שבו נשיא רוסיה מכריז על גיוס חלקי החזרה למציאות יציבה ונטולת זעזועים נראתה רחוקה למדי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, ELIZABETH FRANTZ

הכלכלה האמריקאית הולכת ומאטה, כך הסביר אתמול (ד') יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול, וגם פירט שורה של סימנים לכך. הצמיחה בהוצאות הצרכנים מאטה, בין היתר בגלל שלאנשים יש פחות הכנסה פנויה. שוק הדיור נחלש משמעותית, בעיקר בגלל שהמשכנתאות התייקרו. העסקים משקיעים פחות בציוד, וההאטה העולמית גם פוגעת בייצוא מאמריקה.

בזמנים אחרים, אפשר היה לראות בכל זה סימן שהפד צריך לעשות יותר כדי לתמוך בכלכלה הנחלשת. אבל אלה לא זמנים רגילים. פאוול ועמיתיו לוועדת השווקים הפתוחים של הפד העלו אתמול את הריבית ב-0.75%, בפעם השלישית ברציפות, והיא כבר נושקת בגבול עליון של 3.25%. ויש עוד העלאות ריבית בקנה.

הסיבה לכל זה היא כמובן שהאינפלציה בארה"ב פשוט גבוהה מדי. מי שרוצה להבין מה הפד עושה, הסביר פאוול במסיבת העיתונאים שערך אחרי החלטת הריבית, "לא צריך לדעת הרבה יותר מזה". במבט קדימה, הפד מתכוון להמשיך בהעלאות הריבית, עד שקברניטיו יהיו בטוחים שהריבית הגיעה לרמה שבו היא 'מרסנת משמעותית' את הכלכלה, ואז להישאר ברמה הזאת למשך תקופה. או כמו שפאוול ניסח את זה, תוך שהוא מצטט את הנאום שלו עצמו מהחודש שעבר: "אנחנו הולכים להמשיך עד שנהיה בטוחים שעשינו את העבודה".

האינפלציה מתנהגת שונה ממנה שציפו בפד

די ברור שזו לא הייתה התוכנית המקורית של פאוול ועמיתיו, או לכל הפחות לא התרחיש שלו קיוו. פעם אחר פעם, התחזיות שלהם מתבדות. בתחזיות שפרסמו אחרי הפגישה שלהם בחודש מרץ, בכירי הפד צפו שהריבית תגיע בשנה הבאה לשיא של כ-2.8%, ואז תתחיל לרדת. ביוני הם כבר דיברו על ריבית של 3.8% בשנה הבאה. ועכשיו התחזית היא לריבית של 4.6% בשנה הבאה. כלומר, נכון לעכשיו, בפד חושבים על עוד שתי העלאות ריבית גדולות השנה (של אחוז אחד או 1.25%), וכנראה עוד העלאת ריבית קטנה בשנה הבאה.

אבל האם יש סיבה לחשוב שזה מה שאכן יקרה? לאור העובדה שהתחזיות של הפד מתעדכנות כלפי מעלה שוב ושוב, התשובה היא: לא בהכרח. כמו שפאוול הודה, הוא וחבריו ציפו שהאינפלציה כבר תתחיל לרדת, אבל זה לא מה שקרה. פרופ' ג'ייסון פורמן מהרווארד, מי שהיה יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן של אובמה, והיה בשנה החולפת אחד הקולות היותר פסימיים (ומדויקים) בדיון על האינפלציה בארה"ב, צפה אתמול שהפד יעלה את בסופו של דבר עוד יותר גבוה מהתחזיות, עד לרמה של 5.25%.

מה בעצם הפד מנסה להשיג? התשובה, לפי פאוול, היא להחזיר לאיזון את המשק האמריקאי, ובאופן ספציפי את שוק העבודה, וכך להשתלט על האינפלציה. נכון לעכשיו, לפי ההערכות של הפד, זה יהיה כרוך בעלייה באבטלה, שאמורה להגיע ל-4.4% בסוף השנה הבאה, הבדל משמעותי למדי מהתחזית הקודמת ביוני, שעמדה על 3.8%. במספרים, זה אומר עוד כ-1.3 מיליון מובטלים עד סוף השנה הבאה.

יהיה או לא יהיה מיתון בארה"ב

פאוול מדבר על האטה ו'התרככות'. האם, בעצם, זה אומר שהמהלכים של הפד יביאו למיתון, וכמה קשה הוא יהיה? 'אף אחד לא יודע', לפי פאוול. הוא שב והסביר אמש שעדיין קיים יש תרחיש אפשרי שבו ארה"ב לא תיקלע למיתון, והוא קשור לנסיבות ההיסטוריות יוצאות הדופן שבהן הכלכלה האמריקאית מוצאת את עצמה אחרי הקורונה.

במקרה האופטימי, מספר המשרות הפתוחות בארה"ב (שקרוב כרגע לשיא), יירד מבלי שהאבטלה תעלה יותר מדי, שיבושי האספקה ימשיכו להירגע, וגם הציפיות לאינפלציה לא יתחילו לטפס כלפי מעלה. אבל ככל שהאינפלציה מתמשכת, המדיניות של הפד תיאלץ להישאר 'מרסנת' לאורך זמן רב יותר, והסיכוי למה שמכונה 'נחיתה רכה' של הכלכלה ילך ויצטמצם. כבר עכשיו הפד צופה צמיחה של 0.2% בלבד השנה, ורק 1.2% בשנה הבאה - הרבה מתחת למגמה.

אבל האם זה מרתיע את פאוול וחבריו? לא. זו נקודה שהוא שב וחזר עליה בכל פעם שנשאל על מיתון ואבטלה: אלה לא דברים שהפד היה רוצה לראות, אבל "אנחנו מחויבים להילחם באינפלציה". המילה כאב שבה וחזרה על עצמה בדברים של פאוול, כמו במסיבות עיתונאים קודמות שלו. וזה אומר שערי ריבית גבוהים יותר, צמיחה איטית יותר, ועוד אבטלה. אבל מבחינת פאוול, בלי צעדים נחושים עכשיו, יידרשו צעדים עוד יותר נחושים אחר כך.

בחזון שלו, הסביר פאוול, המטרה היא לחזור בסופו של דבר לתקופה של התאוששות ממושכת, ואינפלציה נמוכה, כמו שאפשר היה לראות בעשור שלאחר המשבר הפיננסי. הוא היה רוצה לחזור למציאות של 2018, 2019, 2020, שבה אפשר היה לראות אינפלציה נמוכה,ושוק עבודה חזק, וצמצום פערים חברתיים.

אלא שפאוול לא יהיה היחידי שהתייצב אתמול מול המצלמות. ביום שבו נשיא רוסיה מכריז על גיוס חלקי, ונשיא ארצות הברית מתייצב כעבור כמה שעות להזהיר אותו בתקיפות מעל בימת האו"ם, החזרה למציאות יציבה ונטולת זעזועים נראתה רחוקה למדי.