iPhone (אייפון) | בדיקת גלובס

מכירת האייפונים התחילה בישראל: עד כמה שווה לעשות טרייד-אין?

כל שנה המשווקות של אפל בישראל יוצאות במבצע טרייד-אין: אייפון חדש בעלות מוזלת, בהתאם לשווי אייפון המוחזר • איך זה עובד, מה צריך לעשות לפני שמחזירים מכשיר, והאם זה שווה בכלל? • בדקנו

הלילה הלבן של איידיגיטל, שבו החלה מכירת דגמי האייפון החדשים / צילום: אילן ספירא
הלילה הלבן של איידיגיטל, שבו החלה מכירת דגמי האייפון החדשים / צילום: אילן ספירא

בחודשי ספטמבר-אוקטובר מדי שנה, המשווקות הרשמיות של אפל בישראל יוצאות במבצע בדומה לענקית הטכנולוגיה העולמית: הצרכן מעוניין באייפון חדש? ניתן לעשות טרייד-אין ולקבל את האייפון החדש בעלות מוזלת, בהתאם לשווי האייפון המוחזר.

כל החברות בישראל מפרסמות על כך עם תחילת המכירה של הדגמים החדשים כדי למשוך לקוחות, אך לא תמיד ברור איך זה עובד ואיפה הכי שווה לבצע את ההחלפה. מכירת האייפונים החדשים התחילה השבוע, וכך תוכלו לעשות טרייד-אין בקלות.

קיבלנו את האייפון 14 פרו החדש ל-24 שעות. אלה המסקנות | בדיקת גלובס

סדר: איך הטרייד-אין עובד?

ענקית הטכנולוגיה אפל בעצמה דוחפת לטרייד-אין ברחבי העולם, וגם כאן בישראל: המשווקות המקומיות הבינו שהמחירים של מכשירי אפל החדשים יכולים להיות גבוהים ולא נגישים לרבים מהצרכנים שמעוניינים לרכוש את המכשיר החדש. לכן, בשנים האחרונות התחילו להציע לצרכנים את המבצע הזה.

הלקוח מגיע לאחד מסניפי היבואניות השונות (כמו iDigital, iStore ודינמיקה) עם האייפון הישן, שם יבצעו הערכת שווי ויאבחנו את הסטטוס שלו - כך אפשר לתת הצעת מחיר לצרכן. לאחר האישור והתחלת התהליך, בסניף עוזרים ללקוח להעביר את הדאטה מהמכשיר הישן לחדש ומאתחלים את המכשיר.

החברות השונות לא מחייבות שהמכשיר הישן יירכש באותה הרשת, אלא הן מקבלות את המכשיר בכל מקרה. עם זאת, חשוב לציין שבסניפים השונים יבדקו אם המכשיר עצמו נתמך בישראל.

מצב המכשיר: איך מתמחרים את ההחלפה?

יאיר בל, סמנכ"ל מכירות ברשת iDigital, אחת מהמשווקות הרשמיות של אפל בישראל, מסביר על שלושה סטטוסים של מכשירים. "90% מהמכשירים הם במצב הבינוני, משמע תקינים. זה אומר שמדובר במכשיר שעובד ויכול להוציא שיחות או צולח משימות גנריות. מעליו, יש סטטוס שהוא 'תקין+', שזה מכשיר בלי שריטות, והוא התמחור המקסימלי. כאלו יש כ-9% מהמכשירים. באחזון מאוד קטן מדובר במכשיר תקול כמו מסך שבור, וזה הסטטוס הנמוך ביותר, וגם עליו אפשר לעשות טרייד-אין, אבל במקרה כזה התמחור יהיה נמוך משמעותית", כך לדבריו.

לדוגמה, אייפון 13 מפרו מקס עם שטח אחסון של טרה במצב תקין+, יאפשר החזרה של 3,700 שקל. מכשיר תקין יתומחר ב-3,200 שקל. ב-iStore, משווקת רשמית אחרת של מוצרי אפל בישראל, מסבירים שגם הם מתמחרים את המוצר בסניף במהירות, וככל שישנם סדקים, שברים או שריטות, זה יגולם בהצעת המחיר לצרכן.

מה קורה בשטח: כמה תקבלו מהמשווקות הרשמיות?

על פי מחירי iDigital, תוכלו לקבל החזר על אייפון 13 פרו מקס של עד 3,700 שקל במצב תקין+, על אייפון 13 פרו עד 3,300 שקל, על אייפון 13 עד 2,900 שקל, על דגמי אייפון 12 תוכלו לקבל בין 1,600-2,150 שקל ואייפון 11 עד 1,600 שקל.

ברשת מקבילה, רשת iStore, תוכלו לקבל על איפון 13 פרו מקס עד 3,700 שקל, על אייפון פרו 3,100 שקל, על אייפון 13 עד 2,200 שקל, על דגמי אייפון 12 בין 1,250-2,800 שקל ודגמי אייפון 11 בין 950-1,900 שקל.

ברשת דינמיקה, גם היא משווקת רשמית של מוצרי אפל בישראל, יש יתרון שאין לשתי, וזו האפשרות לעשות טרייד-איין גם בעזרת מכשירי סמסונג. לדוגמה, סדרת ה-S22 של סמסונג תזכה בין 1,800 שקל ועד ל-2,600 שקל. ניתן גם להחזיר את הסדרה הקודמת, ה-S21, וליהנות מזיכוי של 1,600-1,700 שקל. על האייפונים החדשים, דגמי אייפון 13 ינועו בין 2,300-3,500 שקל, דגמי אייפון 12 בין 1,900-2,600 שקל ודגמי אייפון 11 יזכו בין 1,050-1,450 שקל.

אסור לשכוח: מה צריך לעשות לפני שמחזירים את המכשיר?

כדי שיהיה אפשר להעביר את הנתונים למכשיר החדש, עליכם לבצע כמה צעדים חשובים לפני: ראשית, לגבות את מה שיש במכשיר באמצעות iCloud. שימו לב שאתם מגבים את כל מה שצריך, גם אפליקציות שונות כמו WhatsApp שתדרוש גיבוי עצמאי, וגם את המכשיר עצמו כמובן. לצד זאת, צריך לבטל את שירות ה-Find My במכשיר, וגם להביא את כל הסיסמאות הרלוונטיות של החשבונות שלכם. אחרת לא יהיה אפשר להכניס את הנתונים למכשיר החדש.

אחרי התהליך: מה בחברה עושים עם המכשירים המוחזרים?

מבין החברות שסיפקו מידע לכתבה, עלתה תמונה ברורה: המכשירים המוחזרים עוברים חידוש ונמכרים לחברות וספקים אחרים. אותם ספקים מוכרים את המכשירים הללו לרוב מחוץ לישראל או ברשות הפלסטינית. על פי ההערכות, הספקים מוכרים בעיקר למדינות עולם שלישי.

באירופה פחות קונים מכשירים משומשים, אבל במדינות עולם שלישי - מהלך שכזה מאפשר להנגיש מכשירים מתקדמים לשווקים חלשים. כל המשווקות והיבואניות הישראלית למכשירי אפל לא מוכרות בעצמן מכשירי יד שנייה, וכל המכשירים עוברים לספקים אחרים.

לא רק אפל: האם אפשר לעשות טרייד-אין ולרכוש מכשירים אחרים?

המגמה הזו בעיקר חזקה סביב מכשירי אפל, שכן יש משווקות רשמיות ששמות על כך דגש ודוחפות את הצרכנים לעשות את זה. אבל ישנם גם מקומות נוספים בהם ניתן לבצע את ההחלפה עבור מכשירים אחרים. כך לדוגמה, בפרטנר, ניתן לעשות טרייד-אין  למכשירי אייפון וגם למכשירי סמסונג ובחברה מציעים החזר של עד 3,000 שקל על מכשיר ישן וכנגד רכישה של מכשיר חדש. גובה התמורה ייקבע לפי דגם המכשיר הנמסר ותקינותו, החל מדגמי iPhone 7 ומעלה וגלקסי s8 מעלה. לצורך ההשוואה, בפרטנר יציעו לכם החזר על סמסונג s22 אולטרה 512 ג'יגה של 2,650 שקל, ועל פולד z סדרה 4 נפח 256 ג'יגה ניתן לקבל 2,850 שקל. אז יהיה אפשר להשתמש בהחזר כדי לרכוש מכשיר סלולרי אחר.

סאני, ממשווקות מכשירי סמסונג בישראל, גם עושה מבצעי טרייד-אין למכשירים. כך שאם תרצו לרכוש מכשיר חדש, לדוגמה - תוכלו לקבל החזר של 1,400 שקל עבור דגם גלקסי נוט 20 אולטרה, 1,800 שקל עבור הגלקסי s21 אולטרה, 2,320 שקל עובר הפולד 3 ועוד.

בשורה התחתונה: האם שווה לעשות את הטרייד-אין?

לפי נתוני iDigital, למעלה מ-25% מהעסקאות שמתבצעות בשנה הן עסקאות טרייד-אין. "הצרכן הישראלי מאוד מעריך את ההצעה הזו, וכנראה לא סתם. בשיחות שלנו עם אפל, הם הופתעו מהיקף ומאיכות הטרייד-אין שהצרכן מקבל", מסביר בל. מהתמונה עולה כי המגמה מתחזקת משום שצרכנים ישראלים מעדיפים להנגיש את המחירים הגבוהים של אפל בעזרת עסקאות טרייד-אין.

עם זאת, זו לא הצעה שמתאימה לכולם. יש כאלו שיעדיפו לגלגל את המכשיר שעובד לבן משפחה או חבר ולרכוש בעצמם מכשיר חדש. אך בסופו של דבר, מבצע טרייד-אין מאפשר לצרכנים לקבל מכשיר חדש בלי להתעסק עם שירותי יד שנייה. לכן זו בשורה, למי שרוצה ראש שקט ותמורה טובה למכשיר.