iPhone (אייפון) | בדיקת גלובס

קיבלנו את האייפון 14 פרו החדש ל-24 שעות. אלה המסקנות

אפל השיקה לפני כשבועיים את המכשירים החדשים שלה, וביום חמישי הקרוב תיפתח המכירה הרשמית בישראל • בדקנו את אייפון 14 פרו החדש, כשהבשורות הן "אי דינמי", מצלמה משופרת, מסך חד ומרהיב וביצועים חזקים • עם זאת, הסוללה הייתה יכולה להיות טובה יותר, והמחיר גבוה • האם שווה לשדרג?

אייפון 14 פרו למכירה בחנות אפל במנהטן / צילום: Reuters, Andrew Kelly
אייפון 14 פרו למכירה בחנות אפל במנהטן / צילום: Reuters, Andrew Kelly

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה לפני כשבועיים את האייפונים החדשים, ארבעה דגמים של אייפון 14. חברת אפל ויתרה על דגמי המיני שהיו גולת הכותרת לפני שנתיים, ובמקומו הכניסו דגם בסיסי גדול יותר שנקרא אייפון 14 פלוס. ביום חמישי הקרוב, כפי שפרסמנו לראשונה בגלובס, תתחיל מכירת המכשירים החדשים בישראל. לקחנו את האייפון 14 פרו לבדיקה ביממה האחרונה, וחזרנו עם רשמים ראשוניים. 

הסוללה בסמארטפון נגמרת מהר מדי: למה זה קורה ומה אפשר לעשות?
לא המצלמה או הסוללה: זו המהפכה האמיתית שהציגה אפל באייפון החדש
אייפון 14 נחשף: מתי הוא צפוי להגיע לישראל וכמה הוא יעלה? 

מסך ותצוגה: חי וצבעוני

הדגם היקר בין הארבעה, האייפון 14 פרו, מגיע עם מסך בגודל 6.1 אינץ', ברזולוציית +Full HD, עם פריסה של 2556 על 1179 פיקסלים. אפל טוענת כי במכשיר החדש יש יותר שטח מסך פעיל מאשר שוליים לא שמישים כמו בדגמים הקודמים. פאנל המסך הוא Super Retina XDR OLED שאפל כה מתהדרת לגביו. המכשיר תומך בקצב ריענון דינמי של 120 הרץ, ומבחינת בהירות, המכשיר תומך בעד 2,000 ניטים בתאורה בחוץ כדי להתמודד עם השמש.

מי שמשדרג מאייפון 13 לא בטוח שיראה שינויים מהותיים, אבל כל שדרוג מדגם ישן יותר יהיה מורגש. קצב הריענון הדינמי שמסייע למחוות חלקות יותר, התצוגה הססגונית והצבעונית והבהירות החזקה - כולם יחד יוצרים מכשיר עם מסך חי, בועט, שכיף לצפות בו.

לראשונה במכשירי אייפון, אפל התחילה לתמוך בפיצ'ר מאוד מוכר מאנדרואיד, תצוגת Always On. בצעד הזה, היא למעשה מתקדמת רחוק יותר מכל שאר המתחרות שלה. אם שאר יצרניות המכשירים מאפשרות תצוגה בסיסית של מסך, הכוללת את השעה, מזג אוויר ומידע מועט, אפל מצמצמת את קצב הריענון הכי נמוך שאפשר, אך מציגה את כל המרכיבים של מסך הבית: משעה, תאריך, ווידג'טים, תמונות ועוד. ענקית הטכנולוגיה למעשה לוקחת צעד אחד יותר מדי, כי לא כל המשתמשים ירצו שכל המסך יוצג להם בכללותו. 

אייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי
 אייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי

עיצוב: החידוש היחיד - Dynamic Island

מבין ארבעת הדגמים החדשים, ישנם שני דגמים שקיבלו עדכון גם בעיצוב, אך העיצוב הכולל של המכשיר כמעט ולא השתנה. הצדדים השטוחים והבליטה של המצלמה עדיין במקומם. אפל ככל הנראה הבינה שכשיש לה מכשיר שנראה יוקרתי, והוא מוכר, לא צריך לשנות בצורה מהותית את העיצוב שלו. עם זאת, שינוי המשמעותי ביותר, וכאמור רק בדגמי הפרו, הוא הפיצ'ר שמשנה את גודל המגרעת במסך.


עד כה, המגרעת הייתה מפרצית שכזו, מן אי בראש המסך, ושם טמנו את המצלמה הקדמית, חיישן קירוב, חיישני עומק לזיהוי פנים ועוד. בדגמי הפרו החדשים החברה הפכה את המגרעת לאי אליפטי, כשהרכיבים הטכנולוגיים עדיין שם. מה שמיוחד זה שהיא הכניסה את הפיצ'ר Dynamic Island. כשמכשיר מפעיל משהו ברקע, כמו שיחה או השמעת מוזיקה, יהיה אפשר לשלוט על זה בעזרת המגרעת. אם ישנם פרטים נוספים שיוצגו לכם, המגרעת תתרחב ותאפשר לכם לשלוט על שיחות, הקלטות, ניווט, השמעת מוזיקה ועוד בצורה יעילה יותר.

מצד אחד המכשיר נראה דומה לדורות הקודמים, ומצד שני החלק הקדמי שלו מקבל עיצוב חדש בגלל Dynamic Island. הטוויסט הזה מייצר עיצוב מעט ייחודי, שמוסיף אופציות רבות במיוחד. חדי-העין ישימו לב שעדשות המצלמה גדלו מעט, אבל ברמה העקרונית זה די נראה אותו דבר. דגמי האייפון האמריקאים יקבלו שינוי נוסף, עקב היעדרו של מגירת הסים, אך הדגמים הישראליים עדיין כוללים אותה. המכשיר שוקל 206 גרם, די דומה למשקל משנה שעברה.

מצלמה: חיישן ראשי השתדרג

מערך הצילום במכשיר הוא משולש: חיישן ראשי של 48 מגה פיקסל, חיישן אולטרה רחב של 12 מגה פיקסל וחיישן טלפוטו של 12 מגה פיקסל עם זום אופטי של פי שניים.

צריך לומר - שדרוג החיישן הראשי לפי ארבעה מגיע באיחור מצד אפל ביחס למתחרותיה. סמסונג, לדוגמה, התחילה לשלב חיישן 108 מגה פיקסל מאז S20 Ultra שיצא לפני שנתיים. אך מדובר בשיפור לעומת הדגם של שנה שעברה, אז לאייפון 13 פרו היה חיישן ראשי של 12 מגה פיקסל. שיפור נוסף הוא שהחיישן הראשי מקבל זום אופטי של פי שניים. בנוסף, המצלמה הקדמית בעלת 12 מגה פיקסל, בדומה לשנה שעברה, אך אפל חידשה עם שיפורים טכניים.

חלקו האחורי של אייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי
 חלקו האחורי של אייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי

פיצ'ר חדש במכשירי אייפון הוא Photonic Engine. מדובר במודל חישובי לצילום שמשפר תמונות בתאורה בינונית וחלשה, בכך שהוא משולב טכנולוגיית Deep Fusion, שמאפשרת לשפר את הטווח הדינמי ולהביא פרטים רבים יותר בתמונות בתאורה נמוכה.

התמונות מלאות בצבעים חיים, ומצלמות אייפון מצליחות ללכוד את הפריימים בצורה טבעית ובלי תיקוני צבעים מלאכותיים שמורגשים מעת לעת במכשירים אחרים.

מבחינת צילומי לילה, האייפון נותן תמונות חדות עם בקרת חשיפה טובה - בתמונות עם תאורה קשה במיוחד, האייפון מצליח לספק תמונות חדות עם פרטים רבים (כפי שאפשר לראות בתמונה מתחת).

צילום בחושך באייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי
 צילום בחושך באייפון 14 פרו / צילום: נבו טרבלסי

לצד זאת, בזכות טכנולוגיות חדשות ששולבו במצלמת הסלפי, התמונות יוצאות עם צבעים חיים ופרטים חדים יותר. גם במצב של צילומי לילה אתם תקבלו תוצאות טובות למדי. 

ביצועים: המעבד החדש של אפל בפעולה

בשונה מדגמי הבסיס, בדגמי הפרו שולב המעבד החדש של החברה - A16 Bionic. אי-אפשר כמובן למדוד לאורך זמן, אבל מבחינת ביצועים מדובר בשיפור משמעותי. במבחני ביצועים ברחבי העולם, מומחים וסוקרים הכתירו את המכשיר עם הביצועים הטובים ביותר במכשיר. לפי מדידת Geekbench, שבודק את יעילות המעבד, גם ביישומי ליבה אחת וגם ביישומים מרובי ליבות, אייפון 14 פרו קוטף את המקום הראשון מבחינת ביצועי מעבד ומציג את היכולות הגבוהות ביותר.

כמובן שביממה בודדת אי-אפשר באמת לבחון עד הסוף את יכולות המעבד, אבל המכשיר לא התאמץ לא משנה מה נזרק לעברו - ומבחנים ובדיקות בינלאומית שהעבירו את המעבד, הראו שהוא חזק במיוחד ואפילו חזק מדי לרוב הצרכנים שירכשו אותו.

סוללה: הכי טובה באייפון עד כה?

באירוע ההשקה, אפל הדגישה במהלך ההכרזה על האייפונים הרגילים כי מדובר ב"סוללה הטובה שהייתה אי-פעם באייפון". עם זאת, על דגמי הפרו היא חתמה על "חיי סוללה לכל אורך היום". הפרו עם קיבולת סוללה של 3,200 מיליאמפר לשעה, שדרוג של כמה אחוזים בודדים ביחס לקיבולת של הדור הקודם, שעמדה על 3,095 מיליאמפר לשעה. כמובן שביממה אחת אי-אפשר לבחון את הסוללה כמו שצריך. עם זאת, חלק מהמשתמשים ברחבי העולם ועיתונאים שכבר את בדקו את המכשיר, דיווחו כי הסוללה של הפרו החדש מחזיקה בערך יום שימוש - פחות טוב מהדור הקודם. יש לציין כי אחיו הגדול, דגם הפרו-מקס, מקבל סוללה הרבה יותר חזקה (בכ-1,000 מיליאמפר יותר). לפי אפל, אפשר לטעון מחצית מהסוללה בחצי שעה, משמע סוללה מלאה בשעה בודדה, בדומה למה שהיה בשנה שעברה.

הספק הסוללה מיוחס לכך שהמכשיר עמוס בטכנולוגיות שמקצרות את חייה. עם זאת, היינו מצפים לראות בדגם הדגל של החברה סוללה שתחזיק יותר מזה, בטח אם מכשירים אחרים מחזיקים יום עבודה בקלות רבה יותר.

וגם: אפל הופכת חיסרון ליתרון בחדשנות

כאמור, אחד הפיצ'רים שאפל הכניסה זה אי דינמי, המהפך של המגרעת לכלי שימושי ויעיל. הפיצ'ר הוזכר כבר בקטגוריית העיצוב, אבל חשוב להתעכב גם על היכולות שלו. מה שמיוחד בתכונה החדשה, זו היכולת ושינוי התפיסה שעשתה אפל. החברה לקחה חיסרון משמעותי, והפכה אותו ליתרון חדשני. הפיצ'ר החדש בחיתוליו, וכבר עכשיו אפשר לעקוב אחר שיחות, לראות את מצב ההקלטה שפועלת ברקע או לשלוט על המוזיקה בצורה נוחה. ברור שזו רק ההתחלה, ובהמשך הדרך סביר שנראה פיתוחים משמעותיים שיהפכו את החוויה להרבה יותר מוצלחת.

עם זאת, קשה להתרגל לעובדה שנשארים סימני אצבעות בחיישני העומק או המצלמה הקדמית. דבר שידרוש מהמשתמשים לנקות לא מעט את אזור המגרעת לאחר שיותר מדי נגיעות עברו על המשטח.

מחיר: לא מעט

בישראל, ברשת iStore, מחירו של מכשיר האייפון 14 פרו יתחיל מ-4,649 שקל, ברשת דינמיקה המכשיר יתחיל מ-4,699 שקל, וגם ברשת iDigital המכשיר ימכר במחיר דומה. בשנה שעברה האייפון 13 פרו נמכר בכ-200 שקל פחות בכל הרשתות.

אם אתם מעוניינים להתקדם מהדור הקודם, תהיו חייבים לרכוש את אחד מדגמי הפרו, כי דגמי הבסיס דומים לאייפון 13 פרו.

תכולת הקופסה של אייפון פרו 14 / צילום: נבו טרבלסי
 תכולת הקופסה של אייפון פרו 14 / צילום: נבו טרבלסי

התרשמות ראשונית: תצוגה מרהיבה, צבעים חיים

בדקנו את המכשיר בסך-הכול ביממה האחרונה, ואי-אפשר ללמוד הרבה על פרמטרים שדורשים בדיקה לאורך זמן. אך אין ספק כי אפל הציגה מכשיר חזק ומתקדם במיוחד. עם התצוגה המרהיבה, המצלמות שמספקות תמונות עם פרטים רבים ואי דינמי מפתיע - האייפון החדש נותן בשורה מעניינת ששווה לבחון. המכשיר מספק קצב ריענון דינמי שיורד על 1 הרץ וטכנולוגיית always-on שפועלת בצורה רחבה, דבר שעשוי לקרוץ למשתמשים רבים. 

עם זאת, לפי הדיווחים ברחבי העולם, סוללת המכשיר מאכזבת, בטח עם תג מחיר של 4,500 שקל בישראל. אם אתם רוצים סוללה חזקה יותר או טעינה משופרת, סביר שתחפשו את המכשירים המתחרים כמו אלה של סמסונג ואחרות כדי לקבל בשורה משמעותית יותר. צריך לומר - מי שמחזיק באייפון 13 פרו, לא צריך לשדרג את המכשיר שלו.

*** גילוי מלא: חברת iStore, משווקת רשמית של אפל בישראל, סיפקה לנו מכשיר לכתבה