אפל | ניתוח

לא המצלמה או הסוללה: זו המהפכה האמיתית שהציגה אפל באייפון החדש

הסרת מגירת ה־SIM באייפון 14 תפנה מקום להכנסת טכנולוגיות חדשות או להקטנת מוצרים בעתיד • המפעילים בישראל אולי ירוויחו מהמכירות אבל בטווח הארוך יסבלו מתחרות מוגברת, משחיקה בהכנסות מנדידה בינלאומית ומהכורח לבצע השקעות חיוניות ברשתות

דגמי אייפון 14 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
דגמי אייפון 14 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

במסגרת השקת האייפון 14 החדש של אפל השבוע, החברה הזכירה במשפט וחצי מהלך ענק שיכול להשפיע על השוק כולו. אפל הודיעה שתסיר את מגירת כרטיס ה־SIM עבור דגמי אייפון 14 בארצות הברית. בנושא היו הרבה שמועות במשך תקופה ארוכה וכך אכן החליטה החברה לפעול, גם אם כאמור כרגע לא בכל העולם.

סיבוב הפרסה ומה יהיה הטרנד הבא: חמש הערות על השקת אייפון 14 
אייפון 14 נחשף: מתי הוא צפוי להגיע לישראל וכמה הוא יעלה? 

המכשירים החדשים שיימכרו בארצות הברית תומכים רק ב־eSIM שמוטמע בתוך המכשיר בזמן הייצור. כך באמצעות תוכנה, כל משתמש יכול להחליט שהוא עובר ממפעיל למפעיל בכל עת שיחפוץ בלחיצת כפתור, ללא צורך בכרטיס הפלסטיק המוכר. אפל כבר תומכת באפשרות ה־eSIM מאז מכשירי האייפון שהושקו ב־2018, כמו גם בשעונים החכמים שלה.

מעבר קל בין רשתות

ההשקה ביטאה אולי יותר מכל את שכולם בתעשייה יודעים אבל מפחדים להגיד בקול: אפל שוב הראתה למפעילים מי קובע את הכללים בשוק הסלולר. במילים אחרות - אפל שוב אומרת למפעילים שמבחינתה הם חברות ברזלים ותו לא. מבחינת המפעילים בישראל, להכרזה יש משמעות אחת: שחיקה בהכנסות. לא סתם הם עושים הכל על מנת לדחות את הכניסה של ה־eSIM. לכאורה, כל עוד צריך להחליף כרטיס פלסטיק במעבר מחברה לחברה, יש סיכוי שהמשתמשים יתעכבו עם ההחלטה ואולי לא יינטשו למתחרים.

ניקח לדוגמה משתמש שבאזור שלו אין קליטה מיטבית. במקום להתקשר ולשבור את הראש לאיזו חברה שכן יש לה קליטה כדאי לעבור, הוא יכול לעבור תוך שניות ולהתנסות ברשת חדשה, ולהחליט מה עדיף לו. כך גם בנוגע לדור החמישי. לקוח שחשוב לו לקבל בבית שירות דור חמישי, יכול לעשות זאת באותה צורה. בארה"ב המפעילים מוכרים שירותי דור חמישי כאינטרנט ביתי. זה לא קורה בישראל אבל לא מן הנמנע שיהיו כאלה שיוותרו על חבילת האינטרנט כשיש להם חיבור מהיר ויעיל דרך הטלפון החכם. כל זה מטיל עומס חריג על המפעילים, שידרשו עכשיו להוכיח שהרשת שלהם יותר טובה.

וזה עוד לפני שדיברנו על המחירים. לקוח יכול לעבור מחברה לחברה בקלות ומבלי להתקשר למוקד שירות ולברר מהם מחירי החבילות ולחכות שישלחו לו SIM. במצב העניינים החדש המשתמש יהיה מסוגל להחליט בשנייה מי יותר זול עבורו, לקבוע את מאפייני החבילה, ובזה נגמר הסיפור.

שחיקה בהכנסות מנדידה

בנוסף, אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר של החברות הסלולריות הוא שירותי הנדידה הבינלאומית. בישראל המפעילים עושים הון מהשירות. הם קונים קיבולת במחירים אפסיים ומוכרים אותה בעשרות אם לא במאות אחוזי רווח. בשנה־שנתיים האחרונות הישראלים גילו את ה־eSIM בחו"ל ורבים הפסיקו לקנות שירותי נדידה מהמפעילים בארץ. זה קל, זה פשוט וזה הרבה יותר זול. בעולם, המפעילים כבר הבינו שאין טעם להתנגד למגמה ולכן ההיצע והתחרות גדולים מאד. זאת בניגוד למפעילים בישראל שעושים הכל כדי לנסות ולדחות את הקץ.

דבר נוסף שנשמע אולי פשוט אבל מתקשר לנקודה האחרונה: האייפון החדש תומך גם בתקשורת לוויינית. זה לא עוד גימיק. בדור השישי, שעוד רחוק, כבר מדברים על תקשורת לוויינית, ובעולם כבר מדברים על שירות לווייני כחלופה לרשתות הסלולר בנדידה, כמו גם לאספקת תקשורת במקומות שבהם אין קליטה. זה הופך את החבילה של האייפון החדש להרבה יותר מעניינת ואטרקטיבית. האם זה עוד שלב בלחץ שמפעילה אפל על המפעילים הסלולריים? כל אחד ודעתו בעניין.

מפנה מקום

כאמור בשוק כבר העריכו כי אפל מתכננת את המהלך, והשאלה הייתה בעיקר מתי. בהתחלה העריכו כי החברה לא תעשה זאת במכה אחת, אלא תשיק את גרסת eSIM של דגם חדש, תוך שמירה על דגם עם אפשרות פיזית. כעת, ברור כי אפל בחרה לפעול נחרצות על הפיצ'ר הזה ובארצות הברית אין אפשרות אחרת.

כששואלים מדוע אפל נקטה במהלך - אפשר להניח שישנן שתי אפשרויות מרכזיות: ראשית, עצם הוויתור על חריץ כרטיס ה־SIM הפיזי חוסך מקום במכשיר ולכך יש שני יתרונות אפשריים. האחד הוא שבכך מתפנה יותר מקום לחומרה עתידית שאולי ירצו להכניס - יש יותר מקום בתוך המכשיר וכך יהיה אפשר לשלב טכנולוגיות חדשות. אפשרות שנייה היא להפוך את מכשיר האייפון לדק יותר ואלגנטי יותר, כי מוציאים רכיב ש"משמין" אותו. יש כאלו שמסתכלים על המהלך הזה בדומה להסרת שקע האוזניות שהיה בעבר במכשירים, מה שאפשר פיתוחים חדשים וגדלים שונים של המכשיר.

כאב ראש לצרכנים

בדומה להסרת שקע האוזניות, יש מי שרואים בכך כאב ראש גדול לצרכנים רבים. מומחים ברחבי העולם מצביעים על כך שאמריקאים עשויים להיות פחות מושפעים מהמלך, כיוון שהם נוטים לטוס בעיקר בתוך גבולות ארצות הברית. אבל משתמשים ברחבי העולם שטסים הרבה ממדינה למדינה יבחינו בבעיה חדשה שתיווצר להם - ישנם צרכנים שמעדיפים לרכוש סים מקומי ברגע שהם מגיעים ליעד שלהם וזו דרך קלה ונוחה להימנע מעמלות נדידה שיכולות להתווסף. באייפון החדש זה לא תמיד יהיה אפשרי. כמובן שטכנולוגיית ה־eSIM כבר קיימת במקומות רבים ברחבי העולם. אבל לא בכל מדינה ולא לכל ספק יש תמיכה בטכנולוגיה החדשה. לכן מי שיטוסו בין מדינות עם מכשיר שכזה יצטרכו לשים יותר לב.

נקודה ישראלית במצגת של אפל בהשקה היא שסלקום נבחרה להופיע ברשימת המפעילים מהעולם. זאת ככל הנראה בזכות המכירות המוגברות של רשת דינמיקה שבבעלותה.

תעודת זהות: iPhone 14 Pro

מה חדש: מעבד A16 Bionic עצמאי של החברה, פיצ'ר Dynamic Island שהופך את המגרעת לכלי שליטה, מכשיר בצבע סגול
פיצ'רי ביטחון: המכשיר יאפשר לשלוח אותות דרך תקשורת לוויינית בעת מצוקה, ויזהה אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים
מחיר: החל מ-999 דולרים לגרסת הפרו, החל מ-1,099 דולר לגרסת הפרו מקס
מחיר בישראל*: החל מ-4,200 שקל לגרסת הפרו, החל מ-5,000 שקל לגרסת הפרו מקס
תאריך הגעה לישראל*: 22 בספטמבר

*על פי גורמים בשוק, נחשף בגלובס