המפץ באת'ריום הוביל לצניחה במחירי המעבדים הגרפיים בסין

לפי דיווחים בסין, שינוי שביצעה את'ריום, שהוביל לכך שהפקת המטבעות כבר לא נעשית באמצעות כרייה, גרם לצניחת מחירי המעבדים הגרפיים • מחיר ה-RTX 3080 צנח מכ-8,000 יואן (1,140 דולר) ל-5,000 יואן בשלושה חודשים בלבד

את'ריום / צילום: Shutterstock
את'ריום / צילום: Shutterstock

סין: מחיר המעבדים הגרפיים, השבבים המשמשים למשחקי וידאו וכריית מטבעות קריפטוגרפיים, נפלו בחדות לרמת המחיר הנמוכה ביותר אי פעם, בעקבות שינוי שביצעה את'ריום שהוביל לכך שהפקת המטבעות כבר לא נעשית באמצעות כרייה. כך לפי דיווחים בסין.

מודל הכריה, שעליו עבד בלוק האתריום עד כה נקרא Proof of Work (POW) - הוכחת עבודה. בשיטה זו הכורים נזקקו למשאבים רבים, כמו חשמל וחומרה, והיא זכתה לביקורות רבות בטענה שהיא בזבזנית מאוד. יש לה עלויות גבוהות, וככל שהן עלו - כך גם גופים גדולים הפכו לדומיננטיים יותר ונוצרה ריכוזיות.

עד היום חברות שייצרו מעבדים גרפיים שפעם היו מבוקשים מאוד על ידי כורי מטבעות קריפטוגרפיים - כולל אלה המשתמשים ב-GeForce RTX 3080, RTX 3080 Ti ו-RTX 3090 של אנבידיה - נהגו לגבות עד פי שלושה מהמחיר המומלץ. אולם בחודשים האחרונים, בעקבות השינוי, המחירים צנחו. כך למשל מחיר ה-RTX 3080  צנח מכ-8,000 יואן (1,140 דולר) ל-5,000 יואן בשלושה חודשים בלבד.

"כשכריית הביטקוין הייתה בשיא, אנשים מחברות הכרייה פשוט נכנסו לחנויות עם מזומן ולקחו את כל המעבדים הגרפיים שהיו לנו בחנות", אמר מוכר בחנות למעבדים גרפיים בשנגחאי ל-South China Morning Post . "אבל עכשיו תסתכלו על החנויות. אף אחד לא קונה מחשבים חדשים בגלל נגיף הקורונה, שלא לדבר על אלה שרוצים להתקין מעבד גרפי חדש".

ליו, בעלים של חנות מחשבים בשנחאי, אמר כי המחירים של כרטיסי RTX 3080 מתקדמים מיצרנים כמו MSI ו-Colorful ירדו בערך ב-1,000 עד 2,000 יואן בחודשיים האחרונים. "היה לי לקוח שקנה ​​כרטיס RTX 3080 ב-9,400 יואן בסוף השנה שעברה, ועכשיו הוא צריך למכור אותו בפחות ממחצית המחיר הזה, למרות שהדגם הספציפי הזה לא מתאים לכרייה", אמר  ל-South China Morning Post.

שיטת קונצנזוס שונה

במסגרת השדרוג, בלוק האתריום עבר לשיטת קונצנזוס אחרת והיא Proof of Stake (POS) - הוכחת אחזקה. איך עובדת הוכחת האחזקה? מודל ה-POS נשען על האינטרס הכלכלי של הכורה, במקום על עלויות חומרה ואנרגיה. מי שמעוניין לשמש כמאמת עסקאות ומאבטח, צריך להשקיע במטבע ה-ETH ולנעול אותו במנגנון בשם סטייקינג. גם כאן - כמו בשיטת הקונצנזוס הקודמת - הכורים מקבלים עבור פעילותם תגמול, דבר שיוצר אינטרס כלכלי להפעיל את הבלוק.

על פי מודל זה, הבעיה המתמטית שיש לפתור על מנת לאמת עסקאות ולהכניס לבלוק מוגרלת באופן רנדומלי בין הכורים. ככל שהכורה נעל סכום גבוה יותר, כך גובר היתרון שלו בהגרלה. בנוסף, אם כורה מבצע הונאה, חלק מהסכום הנעול יילקח.

למנגנון זה שני היבטים נוספים: ראשית, דרישת הסף להצטרף למתפעלים של הבלוק ירדה. כל מי שיש לו 32 מטבעות אתריום יכול לנעול אותם ולהצטרף. דבר זה מבזר את מערכת הקונצנזוס. גם במנגנון זה יש יתרון לגודל של הכורה, וצפויים להיבנות מערכים שיאפשרו לאנשים להשאיל את מטבעות האתריום שלהם לכורים, שינעלו אותם ויקבלו ריבית בהתאם. היבט נוסף הוא הגברת רמת האבטחה בבלוק, כולל הורדה של האפשרות לביצוע מתקפת 51%.