הסכם הגז עם לבנון: אלו ההסכמות המתגבשות וכך הוא יאושר

בדיקת גלובס העלתה כי בתוך משרד היועמ"ש לא יודעים מהי עמדתה של בהרב-מיארה בנוגע להסכם הגבול הימי עם לבנון, ומהם המסרים שהיא מעבירה באופן ישיר לרה"מ לפיד • לגלובס נודע כי בהרב-מיארה מסרה ללפיד בחוות-דעת בע"פ כי לא צריך משאל עם בסוגיה וגם לא אישור של הכנסת, אלא מספיק להציג לציבור את ההסכם לאחר חתימתו

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחת רקע שנתן גורם מדיני בכיר במטוס ראש הממשלה לניו יורק לפני שבועיים, נאמר כי יש אישור של היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לחתימת הסכם הגבול הימי עם לבנון גם בממשלת מעבר, וללא אישורה של הכנסת. אלא שבמשרד היועץ המשפטי לממשלה לא מכירים אישור כזה, לפחות לא בכתב.

לגלובס נודע כי בהרב-מיארה מסרה לראש הממשלה יאיר לפיד בחוות-דעת בעל-פה כי לא צריך משאל עם בסוגיה וגם לא אישור של הכנסת, אלא מספיק להציג לציבור את ההסכם לאחר חתימתו. 

במכתב של המשנה ליועצת המשפטית, ד"ר גיל-עד נועם, נאמר מפורשות כי הסוגיה עדיין נמצאת בבחינה של משרד היועמ"ש. 

הסכם הגז עם לבנון מתקרב לאישור: אלו ההבנות המתגבשות
לקראת הזרמת הגז מאסדת כריש: מסרים עקיפים בין ישראל לחיזבאללה
הלירה קרסה והאינפלציה משתוללת: המו"מ עם ישראל הפך לתקווה החדשה של אזרחי לבנון | ניתוח

מראשית המגעים עם לבנון דרך המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, הטיפול בסוגיה נמצא אצל לא פחות מחמישה משנים ליועמ"ש: המשנה לענייני משפט בינלאומי, ד"ר גיל-עד נועם; המשנה החוקתי, עו"ד אביטל סומפולינסקי; המשנה המינהלי, ד"ר גיל לימון; המשנה הכלכלי, עו"ד מאיר לוין; וכן המשנה ליועמ"ש ראש מערך הייעוץ, עו"ד שרון אפק.

אולם בדיקה של גלובס העלתה כי בפועל, בתוך משרד היועמ"ש לא יודעים מהי העמדה של בהרב-מיארה עצמה, ומהם המסרים שהיא מעבירה באופן ישיר לראש הממשלה לפיד, שעליהם הוא כנראה הסתמך בתדרוך לעיתונאים. 

השאלות המשפטיות/חוקתיות שעומדות על הפרק הן: מי הגורם שבסמכותו לאשר את ההסכם - הכנסת, הממשלה או הקבינט; באיזה שלב חובה לחשוף את פרטי ההסכם; והאם ממשלת מעבר יכולה לחתום הסכם מסוג זה.

גורם מדיני בכיר אמר לגלובס כי מוטב היה שהממשלה תצטייד בחוות-דעת הניצבות על קרקע איתנה לפני שתחליט כיצד לפעול, בהנחה שאכן תהיה הסכמה לפרטי טיוטת ההסכם שבידי לבנון וישראל.

הקבינט המדיני-ביטחוני אמור להתכנס ביום חמישי כדי לדון בטיוטת ההסכם, ברקע דרישה של האופוזיציה להביא את ההסכם לאישור הכנסת. לדרישה הזו נוספה הודעה חריגה של יו"ר האופוזיציה, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שבתקופתו החלו המגעים עם לבנון בנושא. 

אופטימיות בקשר לסיכויי ההגעה להסכם

נזכיר כי מדובר בטיוטת הסכם שיקבע את קו הגבול הימי של המים הכלכליים עם לבנון, קרי השטחים הימיים שבהם לכל מדינה יש זכות שימוש במשאבי הטבע. 

טיוטת ההסכם נמסרה לנשיא לבנון מישל עאון, וזה העביר את הטיוטה לעיונם של ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, ויו"ר הפרלמנט, נביה ברי, הנחשב מקורב למנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. 

נסארללה, כזכור, איים כי אם לא יושגו "זכויותיה של לבנון", הוא לא יאפשר לישראל להפיק גז משדה "כריש", הפקה המתחילה בימים אלה ממש. צה"ל הפיל ארבעה מל"טים ששלח חיזבאללה לעבר שדה "כריש", והארגון הוזהר כי אם ינסה לפגוע באסדות הגז של ישראל - התגובה תהיה חריפה במיוחד, לרבות פגיעה בנסראללה עצמו.

בימים הקרובים יחלו הליכי בדיקת הזרמת הגז בצינורות שבין אסדת "כריש" לחוף. אתמול פרסמנו כי לפי גורם מדיני בכיר, בישראל הגבירו את הלחץ על אנרג'יאן לעכב את הזרמת הגז, ובצד שעליו אחראית הממשלה נרשמו, לדבריו, עיכובים לא מתוכננים לכאורה. עוד הסביר הבכיר כי המטרה היא הגעה לטיוטת הסכם שתהיה מקובלת על ממשלת לבנון בסוגיית הגבול, הימי ורק אז להתקדם.

במשרד האנרגיה דחו את דברי הבכיר. בתגובה נמסר מהמשרד כי מדובר במתקן תשתיות מורכב, שנדרש לעמידה בדרישות רגולטוריות, וכי צוותי המקצוע מקרב אנשי משרד האנרגיה, והיועצים הבינלאומיים אותם שכר המשרד, עובדים ללא לאות לבחינת המצב על-מנת לאפשר את פעילות האסדה.

גורמים דיפלומטיים בכירים בלבנון, בישראל ובארצות-הברית הביעו אופטימיות בקשר לסיכויי ההגעה להסכם על הגבול הימי בין המדינות בשבועות הקרובים. לדברי אחד מהם, טיוטת ההסכם שהוגשה לצדדים מדלגת מעל כמה מוקשים אפשריים ומאפשרת לישראל להמשיך ולפתח את שדות הגז שלה וללבנון להתחיל לעשות כן בעצמה. הגורם הוסיף כי נראה שהסיכויים להביא ללבנון בשורה אופטימית ומקור הכנסה עתידי משמעותי מעקרים התנגדויות, לרבות מצד חיזבאללה.

נתניהו: לפיד נכנע לנסראללה

לפי נתניהו, "יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של חסן נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך ל.. ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו". 

לפיד הגיב בציוץ: "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

במישור המשפטי האופוזיציה פועלת בשלב הזה בעיקר מול משרד המשפטים והכנסת. חברי הכנסת יריב לוין ואורית סטרוק פנו לראש הממשלה לפיד, ליו"ר הכנסת מיקי לוי ולשר המשפטים גדעון סער, כשהם מסתמכים על החוק הקובע כי כל פשרה טריטוריאלית תובא לאישור הכנסת. סער, שבידיו זכות וטו לפי סעיף 10 לתקנון עבודת הממשלה על החלטה למנוע העברת ההסכם לכנסת, טרם מסר את הכרעתו בנושא.

הבוקר פרסמנו כי היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, העבירה את הטיפול במכתבם של שני חברי הכנסת למשנה שלה, ד"ר גיל-עד נועם, הממונה על המשפט הבינלאומי. סטרוק טוענת כי הסוגיה היא החוק הישראלי ולא הדין הבינלאומי, ולכן היועצת עצמה צריכה לתת את התשובה. ד"ר נועם השיב כי בשלב זה אין הסכם חתום, וכי הנושא נמצא בבחינה של משרד היועץ המשפטי לממשלה.  

סטרוק ולוין פרסמו הודעה משותפת, ולפיה "בזמן שלפיד שועט אל עבר הסכם הגבול הימי עם לבנון תוך עקיפת הכנסת ורמיסתה - מן הראוי ששר המשפטים ישתמש בזכות הווטו המוקנית לו בתקנון עבודת הממשלה, כדי להגן על הדמוקרטיה ולמנוע את הסתרת ההסכם מעיני הכנסת קודם לאישורו בממשלה. אנו מודאגים מהעובדה ששר המשפטים נמנע כבר למעלה משבוע מלהגיב לפנייתנו אליו בנושא, ובכך בעצם נותן את ידו לרמיסת הדמוקרטיה ולקידום הסכם מדיני הכרוך בוויתור על שטח ריבוני של מדינת ישראל, על-ידי ממשלת מעבר שאינה זוכה כלל לאמון הכנסת. אנו שבים וקוראים לשר סער להתעשת ולמנוע, בכוח הסמכות הקיימת בידיו, את המחטף החמור הזה".

בניגוד לעמדת חבריו, שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ אמר לגלובס כי אין צורך להביא את ההסכם לאישור הכנסת, שכן אין מדובר בהסכם על שטח טריטוריאלי של ישראל, אלא רק על קו המים הכלכליים. למעשה, בהסכם יש התייחסות עקיפה בלבד למחלוקת קטנה על קו הגבול הטריטוריאלי, בין השאר כדי למנוע את חובת ההבאה לכנסת.

עם זאת, שטייניץ אומר כי הנוהג מחייב הבאה של כל הסכם בינלאומי מכל סוג לכנסת, הצגתו שם והצבעה עליו.