תמ"א 38 בבניין לשימור בתל אביב: "הוספנו קומות מחומר אחר לגמרי"

בית באומיל נבנה בשנת 1936 בתכנונו של האדריכל קרל רובין, וכעת הוא עומד בפני ביצוע תמ"א 38 • "ברמה טכנית, הבניין כמעט בן 90 ודרש חידוש יסודי. במסגרת העבודות אנחנו מחליפים לחלוטין את כל המערכות של הבניין - מקלפים לחלוטין ובונים מחדש", אומר אורי שלום מסטביליטי סטודיו

התחדשות עירונית, שדרות רוטשילד 87, תל אביב - בית באומיל / הדמיה: the Craft
התחדשות עירונית, שדרות רוטשילד 87, תל אביב - בית באומיל / הדמיה: the Craft

סיפור הפרויקט:

בחודש פברואר האחרון נקנה בית באומיל בשדרות רוטשילד 87 בתל אביב, על ידי אלי לביא ודרור נגל, מנכ"ל אזורים לשעבר. המבנה, המיועד לשימור, נרכש מאמיר יקותיאל וברק אברמוב תמורת כ־70 מיליון שקל.

בית באומיל נבנה בשנת 1936 בתכנונו של האדריכל קרל רובין. אורי שלום ומאור בורמד מסטביליטי סטודיו אחראים על עיצוב הבניין החדש. שלום מספר: "הבניין הזה בנוי כשתי קוביות שמחבר ביניהן חדר מדרגות וגם מרפסות ארוכות שהן חלק מהנפח. אנחנו משלימים את הזכויות שאפשר להשלים מסמכות תב"ע לב העיר, ומוסיפים תוספות".

לדבריו, האתגר הוא להוסיף תוספת שמצד אחד תשמור על הכבוד של הבניין המקורי וגם תיתן תוספת לבניין. "החלטנו להבחין בין זמני הבנייה, ולכן התוספת הייתה שונה. החלטנו ללכת על חומר שנקרא קורטן שהוא פלדה מגמר טבעי שמקבלת חלודה יפה". שלום מציין כי העבודה עם החומרים המקוריים הייתה בעייתית: "אם הייתי עולה עם טיח הייתי משנה את הפרופורציות של הבניין, והרעיון היה להבחין בין הפרופורציות הללו. זה עניין של גישה, טעם ותפיסת עולם. אנחנו מאמינים בלשמר את הבניין מצד אחד אבל להתאים את התוספת לבנייה המודרנית.

"ברמה טכנית, הבניין כמעט בן 90 ודרש חידוש יסודי. במסגרת העבודות אנחנו מחליפים לחלוטין את כל המערכות של הבניין - מקלפים לחלוטין ובונים מחדש", אומר שלום.

התחדשות עירונית, שדרות רוטשילד 87, תל אביב - בית באומיל / צילום: אדריכל אורי שלום
 התחדשות עירונית, שדרות רוטשילד 87, תל אביב - בית באומיל / צילום: אדריכל אורי שלום

כמה יעלה השיפוץ?
"השיפוץ יעלה כ־15 אלף למ"ר, אולם רק הקורטן היה מיוחד - כל שאר החומרים הם בהישג יד, למעט החללים הפנימיים שהם לפי הטעם של הרוכשים".

התמורה ליזם:

הרוכשים קנו את כל הבניין וזכויות הבנייה בו. כך, במסגרת הפרויקט ייבנו 2.5 קומות ועוד 9 דירות, ובסך הכול הוא יכלול 15 דירות בתמהיל מגוון עם דירת פנטהאוז בשטח של כ־170 מ"ר בנוי ומרפסות של כ־170 מ"ר. בבניין ייבנה גם מרתף חניה אוטומטי של חברת פרומוט הכולל 14 מקומות חניה חדשים.

המחיר למ"ר בפרויקט יתחיל ב־125 אלף שקל.

התמורה לבעלים:

אין.

לו"ז:

תחילת הבנייה מתוכננת באוקטובר 2022.

מיקום: שדרות רוטשילד 87, תל אביב - בית באומיל

הפרויקט: תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות)

המצב הקיים: שלוש קומות עם שש דירות - שתי דירות בקומה. ללא חניות.

היזם: אלי לביא ודרור נגל

האדריכל: אורי שלום ומאור בורמד מסטביליטי סטודיו

עו"ד היזם: עורכי הדין אלי אשל ודנה קלמנזון מ־AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'