האם משבר הפנסיה הבריטי יכול לקרות גם בישראל?

האג"ח הממשלתיות של בריטניה צללו ב-24% בתוך מספר ימים והכניסו את קרנות הפנסיה המקומיות לצרה גדולה • רק החלטת הבנק המרכזי לרכוש אג"ח בהיקף של 65 מיליארד ליש"ט הצליחה להביא לייצוב השוק

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock
בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

האג"ח הממשלתיות של בריטניה צללו בשבוע שעבר ב-24% בתוך מספר ימים, והכניסו את קרנות הפנסיה המקומיות לצרה גדולה. עד כמה גדולה? הערכות באי הבריטי ואצל גורמים נוספים בכלכלה העולמית דיברו על חשש מפני סיכון סיסטמי לכלכלה המקומית, ורק החלטת הבנק המרכזי הבריטי לרכוש אג"ח בהיקף של 65 מיליארד ליש"ט הצליחה להביא לייצוב השוק.

הסיבה לכך היא שקרנות הפנסיה הבריטיות רוכשות, בין היתר באמצעות נגזרים, אג"ח ממשלתיות, כדי שיוכלו לעמוד בהתחייבויות שלהן לעמיתים ואף להבטיח תשואה בחלק מהתוכניות הפנסיוניות. ההחלטה של משקיעים בשוק ההון הבריטי להיפטר ביום שלישי שעבר מאג"ח ל-30 שנה באה בעקבות תוכנית הסיוע הפיסקאלי להתמודדות עם מחירי האנרגיה המאמירים במדינה, שעליה הכריזה הממשלה יומיים לפני כן. הצעד של המשקיעים הפיל את מחירי האיגרות בחדות, והתשואה שלהן זינקה ב־45 נקודות בסיס ל־4.97%, עלייה עצומה ליום אחד.

הצדדים שמולם פעלו קרנות הפנסיה דרשו מהן לכסות על אובדן הערך באמצעות תשלום מזומן, אך כיוון שלא היה מי שיקנה אותן (עד להתערבות הבנק המרכזי, כאמור), עלה חשש כי הקרנות לא יעמדו בחוזים ויגררו עימן את הכלכלה.

לדברי גיא מני ואורי קרן, מנהלי ההשקעות הראשיים בבתי ההשקעות מיטב ומור, בהתאמה, תסריט דומה לא יכול להתרחש בישראל. "קרנות הפנסיה הישראליות מתבססות על האג"ח המיועדות (אג"ח שמנפיקה המדינה עבור העמיתים, והנפקתן תצטמצם החל מהחודש בעקבות רפורמה של משרד האוצר, ר' ו') המהוות את רוב המשקל לעמיתים הפנסיונרים, והן לא מחזיקות את האג"ח במינוף, אז הן לא יצטרכו להביא כסף לביטחונות במקרה כמו שקרה בבריטניה", מסביר מני.

קרן מוסיף כי קרנות הפנסיה המקומיות מחזיקות באג"ח באופן ישיר, ולא באמצעות נגזרים. "הנזילות בארץ הרבה יותר גדולה ממה שככל הנראה קיים בשוק הפנסיה הבריטי, והנכסים שניתן לממש בעת הצורך רבים יותר. לכן אני משוכנע שאירוע כזה לא רלוונטי בארץ, או כמעט באף שוק חיסכון ארוך-טווח אחר בעולם".