בשל היעדר כדאיות כלכלית: קבלנים התחרטו ולא יפרסו סיבים אופטיים בפריפריה

מספר קבלנים קטנים שזכו במכרזי תמרוץ הודיעו למשרד התקשורת על כוונתם שלא לממש את זכייתם, לאחר שהגיעו למסקנה כי אין כדאיות כלכלית בפרויקט • סדר הגודל הסופי של משקי הבית שיושפעו כתוצאה מכך לא ברור, היות שחלק מהקבלנים הודיעו על כוונתם באופן לא רשמי

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

מספר קבלנים שזכו במכרז התמרוץ של משרד התקשורת לפריסת תשתיות סיבים אופטיים, התחרטו והודיעו למשרד שהם מוותרים על הזכייה. מדובר על אזורי פריסה יחסית קטנים של כמה אלפי משקי בית, והמשרד יידרש למצוא להם פתרון נפרד שיבטיח שאותם אזורים יקבלו בסופו של דבר סיב אופטי.

מכרז התמרוץ מאפשר לחברות תקשורת ולקבלנים פרטיים לפרוס תשתיות סיבים אופטיים באזורים שבהם בזק ויתרה על פריסת תשתיות עצמאית שלה. משרד התקשורת גיבש מתווה לפיו אזורים אלה ייפרסו על ידי חברות אחרות שימומנו מכספים שהמפעילים מעבירים לקרן אוניברסלית ייעודית.

בזק ויתרה על קרוב ל-500 אלף משקי בית (בזק החליטה לפרוס ב-82% ממשקי הבית, כך ש-18% נותרו לקבלנים הפרטיים) ומשרד התקשורת הוציא מכרז ראשון בשנה שעברה לקבלנים לפריסה ב-287 אלף משקי בית. המכרז זכה להצלחה והמשרד היה מאוד מרוצה מהתוצאות שהבטיחו שהפריסה תקודם בפריפריה. משרד התקשורת כבר מקדם מכרז שני שצפוי להתפרסם בקרוב ולאחריו הוא מקווה להגיע לפריסה של מעבר ל-95% ממשקי הבית בישראל.

סדר הגודל הסופי של משקי הבית שיושפעו לא ברור

אלא שמה שקרה הוא שחלק מהקבלנים כאמור ויתרו על הזכייה, ולא ברור כרגע ההיקף המדויק של האירוע. אותם קבלנים הגיעו למסקנה שהאזורים שזכו בהם נפרסים על ידי גורמים עצמאיים פרטיים, או שגילו מאוחר שאין כדאיות כלכלית בפרויקט ואין החזר השקעה מובטח. סדר הגודל הסופי של משקי הבית שיעוכבו כתוצאה מכך לא ברור כרגע, היות שחלק מהקבלנים הודיעו על כוונתם באופן לא רשמי, אך מדובר באלפי משקי בית.

למרות שמשרד התקשורת מסבסד את הפרויקט דרך התמריצים שהוא נותן לאותם קבלנים, ביצוע העבודה, התחרות שמתפתחת, וההבנה שלפרוס זה החלק הקל ויותר קשה לתת שירות לטווח ארוך - כל אלו מייצרים אי ודאות גדולה שגרמה לאותם קבלנים לפרוש.

במשרד התקשורת צפו שחלק מהקבלנים יתקשו לממש את הזכייה שלהם, מהסיבה שלא כל קבלן חשמל יודע או מבין את המשמעות המלאה של מתן שירות בעולמות התקשורת. למשרד יש אפשרות לחלט ערבויות לאותם קבלנים אך נראה שהכוונה כרגע היא לא לעשות זאת, וזאת מפני שישנם מקרים שלא נצפו מבעוד מועד כמו פריסת סיבים על ידי יזמים מקומיים שהחלו לפרוס קודם.

נקודה נוספת שמסבירה את הקשיים של אותם קבלנים זוכים היא שחלקם לא הבינו את המשמעות של רכישת תמסורות וקיבולות בינלאומיות. כלומר, להקים רשת ולהגיע לבתים זה אירוע אחד, אבל את הרשת צריך לחבר "אחורה" לשאר המפעילים, לרשת האינטרנט ולעולם, וכאן העלויות כבר מתחילות להיות כבדות כשרוצים לספק ללקוחות קצבי גלישה גבוהים.

בזק הודיעה היום שתרחיב את פריסת תשתית הסיבים האופטיים שלה בעשרות ישובים, ברובם בפריפריה של ישראל, לאחר שקיבלה אישור ממשרד התקשורת לפריסה נוספת. בסך הכל בזק תחבר עוד כ-60 אלף משקי בית כך שבסיום הפריסה היא תגיע לכ-85% מהבתים בישראל עם תשתית סיבים, כ-2.5 מיליון משקי בית. עד סוף השנה בזק תגיע לכ-1.5 מיליון משקי בית.