הנגיד הבריטי לקרנות הפנסיה: "יש לכן שלושה ימים לסדר את העניינים"

הנגיד, אנדרו ביילי, הודיע כי תוכנית ההתערבות של הבנק תסתיים ביום שישי הקרוב • זאת לאחר שב-28 בספטמבר הכריז הבנק על תוכנית חירום שנועדה "להציל" קרנות פנסיה מפני מצוקת מזומנים וסיכון לפשיטת רגל

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, אנדרו ביילי / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool
נגיד הבנק המרכזי של אנגליה, אנדרו ביילי / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

על רקע המהומה בשוק האג"ח הממשלתי הבריטי, וצעדי החירום של הבנק המרכזי של הממלכה המאוחדת, שב והצהיר אמש (ג') הנגיד אנדרו ביילי כי תוכנית ההתערבות של הבנק תסתיים ביום שישי הקרוב. ביילי נמצא בוושינגטון, יחד עם צמרת הכלכלה העולמית, לסדרת פגישות של קרן המטבע הבינלאומית. "המסר שלי לכל הקרנות המעורבות ולכל החברות המנהלות את ההשקעות שלהן: יש לכם שלושה ימים נכון לעכשיו (אתמול בערב). אתם צריכים לבצע את זה". כעת נותרו יומיים בלבד.

● רק שקרנות הפנסיה לא יכנסו למערבולת: כל מה שכדאי לדעת על המשבר בבריטניה | שאלות ותשובות

בנק אנגליה הודיע ב-28 בספטמבר על תוכנית חירום שנועדה "להציל" קרנות פנסיה המנהלות טריליוני ליש"ט מפני מצוקת מזומנים קשה וסיכון לפשיטת רגל, אחרי שהתשואות על אג"ח ממשלתי בריטי זינקו מעבר ל-5%. הטריגר המיידי לזינוק היה תקציב שהציגה הממשלה השמרנית החדשה של בריטניה, שכלל העמקה של הגירעון במאות מיליארדי ליש"ט (בשל קיצוצי מסים, תוכניות סבסוד אנרגיה ועוד) בשנה. הגירעון הבריטי ויחס החוב-תוצר שלה כבר זינקו בשנתיים האחרונות בשל מגיפת הקורונה.

העלייה המהירה בתשואות הכריחה כמה קרנות פנסיה להוציא לשוק אג"ח ממשלתי בריטי כדי "לחתוך הפסדים", מה שדירדר עוד יותר את מחיר האגרות (הנמצא ביחס הפוך לתשואה עליהן). בנק אנגליה הודיע כי הוא מתערב בשוק והכריז על תוכנית בשווי 65 מיליארד ליש"ט לקניית אג"ח ממשלתי. אתמול הודיע הבנק כי ירחיב את התוכנית גם לאג"ח צמוד-מדד, אך כי הוא מתכוון לסיים אותה בעוד יומיים בכל מקרה. הצהרתו של ביילי אמש מקבעת את הקו הזה, למרות שקרנות הפנסיה וגורמים אחרים בשוק הפצירו בבנק להמשיך את ההתערבות במשך שבועיים נוספים לפחות.

במה שנראה כתגובה להצהרה של ביילי, ובניגוד לצעדי ההרחבה הכמותית הנוספים עליהם הצהיר הבנק לשלושה ימים נוספים בלבד, שבו וטיפסו התשואות על אג"ח בריטי, צמוד ולא-צמוד. התשואה על אג"ח ל-30 שנה עומדת על 4.84% הבוקר, לעומת 3.7% אחרי ההתערבות הראשונית. גם הליש"ט צלל מול הדולר, לרמה של פחות מ-1.1 דולר לליש"ט. ביילי גם הבהיר בוואשינגטון כי ההרחבה הכמותית שמבצע הבנק "היא לא צעד מוניטרי", אלא חלק מהמנדט של הבנק לדאוג ליציבות פיננסית במערכת הבריטית. הבנק ביצע שורת העלאות ריבית רצופה בחצי השנה האחרונה, שהם חלק מהמדיניות המוניטרית המוצהרת שלו להוריד את האינפלציה בבריטניה, שעומדת על קרוב ל-10% בחישוב שנתי.