בג"ץ דחה בקשה לעכב את הסכם הגז עם לבנון

בג"ץ דחה את בקשת ארגוני הימין למתן צו ביניים נגד אישור ההסכם עם לבנון • השופט דוד מינץ קבע כי "נחה דעתי כי נוכח סדר היום המעודכן - נכון ליום 11.10.22 של ישיבת הממשלה – אין מקום לשנות מהחלטתי" • ארגון לביא בתגובה: "התנהלותה הבהולה של הממשלה לאישור ההסכם זרועה מחטפים"

ספינות לבנוניות במשט מחאה נגד הסכם הגז עם ישראל / צילום: Associated Press, Mohammed Zaatari
ספינות לבנוניות במשט מחאה נגד הסכם הגז עם ישראל / צילום: Associated Press, Mohammed Zaatari

בג"ץ דחה הבוקר (ד') את בקשת פורום קהלת וארגון לביא למתן צו ביניים נגד אישור הסכם הגבול הימי עם לבנון. "נחה דעתי כי נוכח סדר היום המעודכן-  נכון ליום 11.10.22 של ישיבת הממשלה - אין מקום לשנות מהחלטתי", קבע השופט דוד מינץ.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה הבוקר את עמדתה לבג"ץ לפיה אין מקום להתערבות שיפוטית בשלב הנוכחי באשרור הסכם הגז עם לבנון. זאת מאחר ומדובר בשלב "התנעת הליך האישור", הממשלה טרם קיבלה החלטה על אופן אישורו וצפויה להתקיים ישיבת ממשלה נוספת שבועיים מהנחת ההסכם על שולחן הכנסת. "אין בהתכנסות הצפויה היום של הקבינט והממשלה, כמו גם בהחלטה שתקבל הממשלה בסיום הדיון משום אישור ההסכם או יצירת מצב דברים בלתי הפיך, כך שברור וגלוי שאין כל מקום להתערבות שיפוטית כלשהי לעת הזו".

מספר קילומטרים במים הטריטוריאליים יועברו לשליטת לבנון: פרטים חדשים על הסכם הגז 
הסכם הגז עם לבנון: לא כל הצמרת הביטחונית תומכת. מה טוענים המתנגדים? 

בחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה בעניין ההסכם צוין כי היא ממליצה להביאו לאישור הכנסת. יחד עם זאת, ציינה כי אין מניעה משפטית להסתפק באישור הממשלה והנחת ההסכם בכנסת. העמדה הוגשה במסגרת עתירה נגד אישור ההסכם על ידי הממשלה.

"אין חובה בדין להביא הסכם מסוג זה לאישור הכנסת. לצד זאת, לאור האופי המיוחד של ההסכם והקרבה המשמעותית לבחירות, הבאתו לכנסת היא האפשרות העדיפה והראויה, אם כי אין מניעה משפטית לנקוט חלופה של הנחת ההסכם לידיעת הכנסת למשך תקופה בת שבועיים". עוד הוסיפה כי ההחלטה באיזו מהדרכים לפעול צריכה להתקבל על ידי הממשלה.

בעתירות הגישו פורום קהלת וארגון לביא, נטען כי ביהמ"ש העליון קבע בעבר כי על הכנסת לפקח על עניינים מדיניים בעת ממשלת מעבר. עוד נטען כי על הממשלה להימנע מאישור הסכם שיש בו גריעה של שטח שחל בו המשפט והשיפוט של מדינת ישראל. לתגובת המדינה לעתירה לחצו כאן.

ראש הממשלה יאיר לפיד צפוי לקיים דיון היום בקבינט המדיני-ביטחוני ולקיים ישיבת ממשלה שבה יוצג ההסכם לשרים, ויתקיים דיון בפרטי ההסכם ובאופן הבאת ההסכם בפני הכנסת.

מפורום קהלת נמסר בתגובה: "יש לקוות שאכן הממשלה מבינה את כובד החובה לנהל את הליכי אישור ההסכם בהתאם לחוק ולדין, ולא לתת כל התחייבות או מצג של התחייבות לגורם כלשהו - לא למתווך האמריקאי, לא ללבנון ולא לחיזבאללה - כאילו ישנה הסכמה מצד ישראל להסכם, קודם סיום ההליכים החוקיים והדמוקרטיים המלאים לבחינתו ואישורו, לרבות לפי חוק יסוד" משאל עם".

מארגון לביא נמסר בתגובה: "התנהלותה הבהולה של הממשלה לאישור ההסכם זרועה מחטפים ומנוגדת לעמדת היעוץ המשפטי לממשלה ולפיה הדרך הנכונה לאישור הסכם בינלאומי מסוג זה היא באמצעות אישור הכנסת ולא בדילוג מעל ראשיהם של נבחרי הציבור".