גאו-פוליטיקה | טור סופ"ש

הנורמליזציה מתרחקת? ישראל ניצבת בלב הסכסוך בין ארה"ב לסעודיה

המתיחות בין סעודיה לארה"ב בשל החלטת אופ"ק פלוס לצמצם את הפקת הנפט העולמי משליכה על ההתקדמות ביחסי ישראל וריאד • גורם סעודי: "יש אלטרנטיבות לאמריקאים" • וגם: הטענה המפתיעה של יריב לוין בנוגע להצבעה על הסכם הגבול הימי עם לבנון

נשיא ארה''ב ביידן והנסיך הסעודי בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aijaloud
נשיא ארה''ב ביידן והנסיך הסעודי בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aijaloud

סטירת הלחי שנתנו הסעודים לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במסגרת ההחלטה של אופ"ק פלוס לצמצם את הפקת הנפט העולמית, ממשיכה להדהד ויש לה השלכות גם על יחסי ישראל עם ריאד.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק

השבוע פרסם משרד החוץ הסעודי הודעת תמיכה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לבטל את ההכרה של הממשלה הקודמת במערב ירושלים כבירת ישראל. אמנם גורם רשמי סעודי אמר לגלובס שאין קשר ישיר והדוק וכי הודעת משרד החוץ היא עמדתה היסודית וארוכת השנים של סעודיה. עם זאת, הוא הוסיף שלהידרדרות היחסים עם הממשל האמריקאי יש השפעה "ממתנת" בכל הנוגע לקידום מהלכים שאליהם קשורה ישראל.

נזכיר שהסעודים אישרו טיסות של מטוסים ישראליים מעל שטחם, אבל הסוגיה עדיין תקועה בגלל אי מתן תשובה מעומאן הנמצאת גם היא בדרך. בעומאן מתאמים עמדות עם ריאד, וניתן להניח שהמשבר עם ארצות הברית לא מסייע לקבלת אישור גם מהם למעבר המטוסים.

החלופה הסעודית לביידן

בוושינגטון צריכים להיות מודאגים מאוד מהגישה הסעודית כלפיהם. לפי הגורם הרשמי הסעודי, החלטת אופ"ק פלוס היא החלטה כלכלית שנועדה לשמור על מחיר הגיוני לחבית נפט, ועל הכנסות המדינות המייצאות שרובן תלויות בו בכלכלתן.

ברקע, בוושינגטון מעוניינים להגיע למחיר רצפה שיעזור למפלגה הדמוקרטית. "מה אנחנו חייבים למפלגה הזו שרבים מראשיה מגדפים אותנו, קוראים להטיל עלינו עיצומים ומעדיפים מהכיסא הנוח שלהם להטיף לנו מוסר כשאנחנו נלחמים נגד ארגוני טרור", הוא התעקש.

לדבריו, לאמריקאים אין כבר בלעדיות על האזור או עליהם, "במיוחד כשהם אינם מתנהגים כבני ברית שלנו". עוד הוסיף אותו גורם: "ההתנהלות של ממשל ביידן דוחפת אותנו לחלופות האחרות. סין ורוסיה הן מעצמות לגיטימיות, וגם אם יש לנו איתן חילוקי דעות בנושאים שונים, הן יכולות לספק לנו את מה שאנו צריכים - כולל מערכות נשק מתקדמות.

ובחזרה ליחסים עם ישראל. לפי אותו גורם סעודי, נציגי חברות ואנשי עסקים ישראליים מגיעים בכל יום לריאד ומעורבים בפרויקטים גדולים לרבות בעיר העתיד ניאום. "אבל אל תצפו לשום התקדמות מדינית פומבית בטווח הקרוב, וזה גם באשמתכם", הבהיר אותו גורם. "אין אצלכם ממשלה שאפשר לדבר איתה ולסמוך עליה".

דילמת הסכם הגז

נכון לכתיבת שורות אלה, בג"ץ טרם הכריע בעתירות נגד אישור הסכם הגז עם לבנון בממשלה, והדרישה להביאו לאישור הכנסת. בכירים בממשלה מביעים אי נחת מהסוגיה וביקורתו של ראש הממשלה על האופוזיציה בנושא, לרבות חלק מאלו שהצביעו בעד ההסכם. שר בכיר אומר כי מעבר לעניין הדמוקרטי הפשוט, זו גם טעות פוליטית: "במקום לקבל לגיטימציה מהכנסת, בהצבעה שבה יש סיכוי טוב לרוב תוך גיוס גורמים מהאופוזיציה, אנחנו מתבזים ובסוף יכריחו אותנו ללכת לשם. עם אישור של הכנסת גם נתניהו לא יוכל לבטל את ההסכם אם יקים ממשלת ימין".

עמדה זו זוכה לתמיכתו של ח"כ יריב לוין, מקורבו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. בשיחה עם גלובס הוא סיפר שאם ההסכם יאושר בכנסת, ממשלה חדשה לא תוכל לבטלו. אך אם הוא יאושר רק בהצבעה בממשלה, ניתן יהיה לערער על כך, שכן "הליך האישור אינו תקין" לטענתו.

​ח"כ לוין עוד הוסיף כי על פניו יש ליאיר לפיד רוב בכנסת (בעזרת תמיכת חברי הכנסת הערבים), אם כי ציין כי חלק מחברי הקואליציה גם הם מסתייגים ולא ברור כיצד יצביעו. בין השאר, הוא ציין את שמו של ח"כ אביר קארה.

הלחץ הפלסטיני גובר

השבוע פרסמנו על דבר המגעים בין ישראל למצרים במעורבות של הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופי וארצות הברית על פיתוח שדה הגז מארין הנמצא 36 ק"מ בעומק הים מול רצועת עזה.

השרה קארין אלהרר אישרה את הפרסום הזה, והבהירה כי ההחלטה שלא לקדם את המהלך נבעה מהקדמת הבחירות. מלשכתה נמסר: "בעקבות הסכם בין מצרים לרשות הפלסטינית, הגיעה לפני כחצי שנה פניה לקידום פיתוח מאגר הגז מארין".

כבר ביולי החליטה שרת האנרגיה, וזאת בשל ההכרזה על בחירות, כי יש לחכות עם קידום הנושא לממשלה הבאה. קשה שלא לתהות מדוע גם ההסכם עם לבנון לא התקבלה אותה דחיה. גורם מדיני בכיר אומר לגלובס כי במקרה של לבנון מדובר במגעים שהחלו עוד בראשית השנה, אבל גם הוא מודה שפריצת הדרך קרתה רק בסוף אוגוסט, הרבה אחרי ההכרזה על הבחירות.

בנוסף, ברצועת עזה סבך הגבול הימי מורכב עוד יותר מלבנון, ולא היה שום סיכוי לקדם את המהלך בתקופה קצרה. לדברי גורם פלסטיני בכיר, הרשות הפלסטינית רוצה לקדם את הסוגיה כחלק מפתרונות האנרגיה והבסיס הכלכלי שלה. "ברור לנו שעדיף שתקום ממשלה חדשה בישראל, ולא משנה מי יקים אותה, גם אם נתניהו יעמוד בראשה עם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. נתניהו ידע בעבר לעשות הסכמים איתנו".

דבריו קיבלו סימוכין משר ישראלי המעורה במגעים עם הפלסטינים. לדבריו, הפלסטינים מבינים שמדינית יהיה קשה מאוד להתקדם, ועל רקע מעמד הרשות המתערער, ולכתו הצפוי של אבו מאזן, הם זקוקים לממשלה ישראלית יציבה שתוכל לדון עימם ולתאם איתם לפחות בהיבטים האזרחיים והכלכליים.