כולם מחכים לדוחות אינטל: השבוע הגורלי של ענף השבבים

ענקיות הטכנולוגיה מרחיבות את אסטרטגיית החומרה שלהן בישראל על אש קטנה, אך הדבר נערך במשורה • ההגבלות האמריקאיות על יצוא השבבים מכעיסות מאוד את החברות ומשיתות עליהן אובדן הכנסות משמעותי • אינטל לדוגמה עומדת בפני גל פיטורים שכנראה ייצא לפועל בסוף השבוע הבא • פרויקט מיוחד 

מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל
מפעל אינטל בפתח תקווה / צילום: אינטל

ענף השבבים הישראלי כולו מראה סימני צמיחה, כאשר חברות כמו אפל ממשיכות לפתוח מרכזי פיתוח חדשים - האחד ברוואבי ברשות הפלסטינית והשני בירושלים, ואמזון מרחיבה מחיפה ומיקנעם את פעילות השבבים הפנימית שלה. גם מיקרוסופט, מטא וגוגל מרחיבות את אסטרטגיית החומרה שלהן בישראל על אש קטנה, אך הדבר נערך במשורה ומגיע בהכרח על חשבון מנועי צמיחה אחרים שלהן.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

זה מתרחש בעת שבה ההגבלות האמריקאיות על יצוא השבבים מכעיסות מאוד את ענקיות הטכנולוגיה ומשיתות עליהן אובדן הכנסות משמעותי בכמה מהתחומים הצומחים ביותר כיום: שוק הבינה המלאכותית ושוק המחשוב עתיר הביצועים (HPC). פוטנציאל השוק של הראשון צפוי להגיע ל־1.7 טריליון דולר עד 2030, ושל השני ל־40 מיליארד דולר עד 2025.

הדבר לא מסייע לה בהתמודדות עם המשבר העולמי, שמביא ירידה בביקושים למחשבים אישיים, קונסולות משחקים ומחשבים לכריית מטבעות דיגיטליים. לא לחינם הקפיאה אנבידיה משרות בישראל והאטה את תהליך הגיוס, כפי שאישרה בחודש מאי. על פי לינקדאין, מספר המשרות באנבידיה העולמית הצטצמם מאז חודש אפריל בקרוב ל־80%.

המכות הכלכליות נחתו על ענקיות השבבים לאחר שנת 2021 שהייתה תקופת שיא עבורן, ובמהלכה התחרו ענקיות הטכנולוגיה בהכרזות על גיוסי עובדים. אנבידיה הכריזה כי גייסה 600 עובדים חדשים למרכזי הפיתוח בישראל, וכי בכוונתה להגדיל בעוד 1,000 עובדים את מצבת כח האדם.

אינטל, לדוגמה, הכריזה אשתקד על גיוס 1,000 עובדים חדשים למרכזי הפיתוח בישראל ועוד 400 לפעילות שבבי הבינה המלאכותית של הבאנה לאבס, הסטארט־אפ הישראלי שרכשה. לפני חודשיים, הבאנה לבאס פיטרה עשירית מעובדיה, וכעת אינטל עומדת בפני גל פיטורים שיצא לפועל ככל הנראה בסוף השבוע הבא. אותם אלף עובדים שכבר גויסו בשנה שעברה ככל הנראה לא תרמו למצבת העובדים של אינטל ישראל, שלא גדלה כבר שלוש שנים בשל נטישות עובדים. על פי לינקדאין, מספר המשרות של אינטל העלומית הצמטצמם ב־67% מאז אפריל.