תוכנית השימור של ר"ג: האם לבעלי הדירות כדאי להתנגד?

בתחילת אוגוסט 2022 הופקדה תוכנית השימור לרמת גן הכוללת 287 מבנים לשימור, וקובעת גם מתחמים לשימור • במקרה של רמת גן, השאלה האם כדאי להגיש התנגדות לתוכנית - מורכבת ותלויה במבנה

רחוב המעגל 45, רמת גן / צילום: איל יצהר
רחוב המעגל 45, רמת גן / צילום: איל יצהר

הכותב הוא שמאי מקרקעין, מומחה להערכת מבנים שימור

רקע: בתחילת חודש אוגוסט 2022 הופקדה תוכנית השימור לרמת גן (רג/340/ג/90). התוכנית כוללת 287 מבנים לשימור, וקובעת גם מתחמים לשימור.

נספח 2 בתוכנית קובע קריטריונים לדירוג מבנים לשימור. כל בניין יכול לצבור בין נקודה אחת לשלוש נקודות בכל קריטריון ותתי קריטריונים, עד לסך מירבי של 15 נקודות.

הקריטריונים הם:

  • היסטורי
  • אדריכלי
  • אורבני/ נופי

דרגת השימור של כל מבנה תיגזר מסכום הנקודות שהמבנה קיבל:

  • שימור א' 13־15 נקודות - שימור מחמיר ללא תוספת בנייה.
  • שימור ב' 6־12 נקודות - שימור עם אפשרות לתוספות ושינויים.
  • שימור ג' 5־1 נקודות - שימור זיכרון באמצעות תיעוד ושילוט (ללא שימור המבנה הפיזי).

השימור ברמות הגבוהות: שימור בדרגה ב' כולל עבודות בפנים ובמעטפת: בין היתר נדרש שימור חלקי של המעטפת, כולל החזית הראשית ושוליה בחזיתות הצדדיות, כולל פרטי בניין מקוריים, והשלמת פרטים חסרים במידת הצורך. אם דרוש חיזוק, הוא ייעשה בצורה שלא תפגע ו/או תשנה את החזית החיצונית. אם נוספו תוספות שאינם תואמות את הבנייה המקורית, למשל חוטים, מרפסות שנסגרו וצינורות ניקוז, יש להסיר אותן.


מבפנים, יש לשמר את הריצוף וכן ציורי קיר אם קיימים, וכן לשמור על גובה החללים המקורים - אולם רק בשטחים הציבוריים.

יש לשחזר את הפתחים המקוריים במיקום המקורי, וכן תריסי עץ, פריטי נגרות, טיח מקורי ועוד.

האפשרות להתנגד: בעל בניין או בעל דירה בבניין לשימור רשאי להגיש התנגדות לתוכנית במשך 60 ימי עבודה ממועד פרסומה, משמע עד ל־6.11.2022, כך שבקרוב נגמר הזמן להתנגדות.

האם כדאי להגיש התנגדות? תלוי במבנה. בניגוד לתוכנית השימור של תל אביב 2650/ב', שבה בניינים רבים נפגעו כתוצאה מסיווגם כבניינים לשימור, הרי שברמת גן השאלה הרבה יותר מורכבת, בגלל מבנה התמריצים. יש מבנים שמצבם השתפר כתוצאה מהכללתם בתוכנית, ובעליהם ייהנו מהתמריצים שהתוכנית נותנת. לדוגמה: בניינים שסווגו כשימור א' ו־ב' יוכלו לנייד זכויות בנייה למגרשים אחרים ולקבל תמריצים. לעומתם, יש מבנים, אשר כתוצאה מהכנסתם לתוכנית השימור, לא יוכלו להצטרף לתוכניות התחדשות עירונית, ולכן יפסידו הרבה זכויות בנייה וכסף.

בעלי נכסים נדרשים לבחון כל מקרה לגופו, ולהחליט אם להתנגד לתוכנית, לסיווג למשל ב' במקום ג', או לא להתנגד בכלל. צריך לזכור גם כי בהתנגדויות אפשר לבקש לשנות סעיפים.