הממשלה הפקירה את השוכרים, וכולנו משלמים

עד עכשיו היה קל להתעלם משוק השכירות ולהתרכז במחירי הדירות ובאינפלציה, אבל הגישה הזו חייבת להשתנות • הממשלה הבאה תהיה חייבת לטפל בשוק השכירות, עבור השוכרים, ועבור הורדת האינפלציה

השכרת דירה / צילום: Shutterstock, Pormezz
השכרת דירה / צילום: Shutterstock, Pormezz

הממשלה הבאה תהיה חייבת לטפל בשוק השכירות. אם לא עבור ציבור השוכרים, אז למען הדברת האינפלציה משום שעד עתה שוכרי הדירות שילמו את המחיר. ואילו כעת כולנו משלמים, בצורה של עליית המדד. מחירי השכירות עלו בחמשת החודשים האחרונים ברמה הגבוהה ביותר מאז המחאה החברתית של 2011, והמדיניות הממשלתית תורמת להחמרת המצב.

עד עכשיו היה קל להתעלם משוק השכירות, כי מחירי הדירות תפסו את הכותרות, והאינפלציה הייתה נמוכה. עם זאת, הגישה הזו חייבת להשתנות, כי מחירי השכירות מהווים כרבע ממדד המחירים לצרכן - ומעקב אחר קצב העליות מצביע על שינויים נדרשים בכל תוכניות הדיור.

עליית מחירי השכירות כשלעצמה אינה דבר חריג, בגלל ששוק השכירות מאופיין בעונתיות, ובתקופות הקיץ עד חגי תשרי מחירי השכירות עולים. לכן, לא זה מה שצריך להדאיג - אלא שיעור העלייה. מדד שירותי דיור, שמהווה את עיקר המשקל של מחירי השכירות במדד המחירים לצרכן, עלה בחמשת החודשים האחרונים ב‏־3.5% - קצב שנתי של 8.6%. עד היום היו מתייחסים לזה מההיבט שהשוכרים ייאלצו לשלם בשנה הבאה כמה מאות שקלים לחודש יותר מאשר שילמו עד כה; עכשיו צריך להתייחס לנתון הזה מההיבט האינפלציוני.

עליית מחירי השכירות נגרמת, בין היתר, כתוצאה מכשלי הממשלה. העלאת מס הרכישה למשקיעים מצידם של שר האוצר לשעבר משה כחלון והנוכחי אביגדור ליברמן גרמו לירידת מלאי הדירות שבידי המשקיעים ב־27 אלף, במשך כשש שנים. מאז העלה ליברמן את המס בנובמבר האחרון, קצב ירידת המלאי שלהם הוא הדרסטי ביותר - כ־6,000 דירות ירדו ממצבת הדירות להשכרה מדצמבר.

אין פתרון ראוי לתקופה הנוכחית

צעד אחר היה עידוד חברות יזמיות להיכנס לתחום השכירות הממוסדת ארוכת הטווח, באמצעות החברה הממשלתית "דירה להשכיר". ייתכן שמדובר בפתרון טוב לעתיד הרחוק, אולם בתקופה הנוכחית מדובר בשוק חסר משמעות, שכן מספר הדירות שהוקמו ומושכרות עד כה מגיע לכמה אלפים.

בעיה אחרת היא תוצר לוואי של תוכניות הדיור הממשלתי, מחיר למשתכן ודירה בהנחה, שהאטו את קצב המעבר של שוכרי דירות לדירות שרכשו. כשהשוק פועל כהלכה, אדם קונה דירה, נכנס אליה בתוך כמה חודשים ומפנה את הדירה ששכר. הדירות שמוגרלות במסגרת התוכניות הממשלתיות שיבשו את הדינמיקה הזו, שכן הן מאוכלסות בחלק ניכר מהמקרים חמש שנים ומעלה אחרי שהוגרלו. בעקבות כך, הרוכשים ממשיכים לגור בשכירות, מחזורי השכירות שלהם מתארכים, והדבר מוריד עוד יותר את היצע הדירות לשוכרים החדשים.

הממשלה הנבחרת תידרש לערוך בדק בית רציני בכל הצעדים שננקטו. בחודשים הקרובים סביר שהעונתיות בשוק השכירות תעשה את שלה, וקצב העליות יתמתן. ואולם, אם לא ייעשה דבר, בקיץ 2023 עליות המחירים עלולות לגבור והמצב יחמיר.