המתחרה הישראלית לאמזון: גיוס הון לחברה שהופכת חנויות לדיגיטליות

טריגו גייסה 100 מיליון דולר לפי שווי המוערך בפחות ממיליארד דולר, בהובלת קבוצת ההשקעה הסינגפורית טמאסק וקרן העושר של ממשלת סינגפור • החברה עוזרת לרשתות להסב סניפים קיימים לדיגיטליים ולנהל המידע על העדפות הקונים באופן אנונימי כדי לייצר תחזית מלאי

מייסדי טריגו / צילום: תום ברטוב
מייסדי טריגו / צילום: תום ברטוב

אמזון, חלוצת הסניפים האוטומטיים ללא קופות, מפעילה כבר כמאה סניפים תחת המותגים אמזון גו ואמזון פרש. אלה משתמשים במגוון טכנולוגיות כמו רשת מצלמות חכמות המזהות מוצרים מרחוק ועגלות חכמה הכוללות סורקי ברקודים ומשקל - המאפשרים לקונים לחסוך את זמן ההמתנה בתור ובעיקר, לוודא שהחיוב נעשה באמצעות החשבון של אמזון. טריגו (Trigo) הישראלית מציעה קונספט דומה כדי לאפשר לרשתות שיווק מתחרות כמו טסקו בריטניה ואלדי בהולנד למשוך קונים ובו בזמן לנהל את מלאי החנויות שלהן בצורה אופטימלית, כדי למנוע חוסרים לקונים בחנות ובאתר המשלוחים.

היום (רביעי), לאחר שפרסה את המערכת שלה - רשת של מצלמות, משקלים, ותוכנה לניהול מלאי במספר רשתות מרכול באירופה - מגייסת טריגו 100 מיליון דולר לפי שווי המוערך בפחות ממיליארד דולר. את הגיוס מובילה קבוצת ההשקעה הסינגפורית טמאסק וקרן העושר של ממשלת סינגפור, לצד המשקיעה הקיימת, קרן 83North הישראלית-בריטית. בסיבוב השתתף גם תאגיד מערכות ניהול המלאי והלקוחות הגרמני סאפ, שזיהה את ההזדמנות לקחת חלק בתוכנה מסוג חדש למגזר הקמעונאי. עוד משתפפים: רד דוט וקרן ורטקס מיסודן של משפחת אורון - לשתיהן משקיעים מסינגפור ומזרח אסיה, קרן חץ ורשת המרכולים Rewe הגרמנית - לקוחה גרמנית של טריגו. לאחר הסיבוב הנוכחי עומד על 204 מיליון דולר.

חווית הקנייה אוטומטית עם הסמארטפון, ואיסוף אנונימי של העדפות הצרכנים

בעוד אמזון מקימה סניפים דיגיטליים מאפס, טריגו עוזרת לרשתות להסב סניפים קיימים לדיגיטליים. חווית הקנייה האוטומטית דורשת מהקונה להוריד אפליקצייה לטלפון הנייד שלו ולסרוק ברקוד בכניסה לחנות על מנת לזהות את עצמם מול המערכת. המערכת של טריגו מזהה את המוצרים הנאספים על ידי הלקוחות - כולל פירות וירקות או מוצרים בתפזורת - זאת על ידי שילוב של מצלמות, מערכות ראייה ממוחשבת ומשקלים. במידה והפירות, למשל, אינם ארוזים במארז הניתן לזיהוי, נדרש הקונה לשקול אותם במשקל מיוחד. בחברה מדגישים שהמערכת עומדת בתקני הפרטיות של האיחוד האירופי ולפיכך איננה אוספת או מנתחת מידע ביומטרי ולא מפעילה שיטות של זיהוי פנים. המידע על העדפות הקונים מרוכז באופן אנונימי ומשמש את הרשת כדי לייצר תחזית מלאי - בצורה שתאפשר לסניף למלא את המחסן והמדפים בהתאם לתחזיות ביקוש, וכדי למנוע חוסרים.

בעוד אמזון מתמקדת לאחרונה בהקמת סניפי ענק של 3,000-5,000 מ״ר, בטריגו מתמקדים בסניפים בינוניים של 1,000-3,000 מ״ר בערים. התחרות לחברה כמו טריגו מגיעה בעיקר מעולמות ניהול מלאי ומשאבים כמו אורקל וסאפ, וחברות לחיזוי מלאים כגון רילקס. בחברה שוקלים להיכנס גם לתחום התשלומים ולהתחרות בטושיבה, IBM ו- NCR.