משקיעים, אבל פחות: מאחורי הקלעים של אולפני הבחירות בערוצי הטלוויזיה

בקשת 12 לא מאמינים רק בפירוטכניקה ומתרכזים בתוכן, ברשת 13 השקיעו באולפנים וירטואליים, בכאן 11 הגדילו את מדגם הקלפיות, ובערוץ 14 יציגו אולפן בחירות חדש • בערוצי הטלוויזיה הפיקו מסקנות ממערכות הבחירות הקודמות, וינסו למשוך את תשומת לב הצופים

אולפני חדשות 11, 12,13 ו-14 / צילום: חדשות 11, חדשות 12, חדשות 13, ערוץ 14
אולפני חדשות 11, 12,13 ו-14 / צילום: חדשות 11, חדשות 12, חדשות 13, ערוץ 14

 ליל השידורים המיוחד של יום הבחירות מאז ומעולם היה היום בו ערוצי הטלוויזיה משקיעים תקציבי ענק. משידור תוצאות המדגמים על הכנסת או על גב עזריאלי, ועד אולפני חוץ מרשימים. אבל כשמדובר במערכת בחירות חמישית בשלוש וחצי שנים, נראה שכולם מנסים לצמצם עלויות כמה שניתן. גם כשמדובר בשידורי המדגמים המסורתיים בשעה 22:00. אז איך הם מתכוונים לעשות את זה? שילוב של תוכן מגוון, מידע אמין, נראות ססגונית באולפן ועל המסך, פריסה רחבה - וכמובן, טאלנטים.

רגע לפני הבחירות: השיח הכלכלי חוזר לשולחן, והפוליטיקאים רצים אל תיק האוצר 
50 המילים הנפוצות בציוצי הפוליטיקאים ולאן נעלמה הכלכלה | פרויקט מיוחד

קשת 12: "עם חששות ודריכות"

לוח השידורים של קשת התחיל בשש בבוקר עם ניב רסקין, ובמהלך היום התקיים שידור חי מאולפן הבחירות עם אופירה אסייג ואייל ברקוביץ', נסלי ברדה ויואב לימור, פאולה וליאון, עד למהדורת החדשות ב־19:00 עם יונית לוי. מיד לאחר מכן משודרת ארץ נהדרת, ובשעה 21:40 המהדורה ממשיכה עם תוצאות המדגם. השילוב עם "ארץ נהדרת" ממשיך גם לתגובה לתוצאות המדגם.

לדברי גוסטבו קולונסקי, סמנכ"ל ההפקה של חדשות 12, "בחודשים האחרונים חיפשנו איך לחדש במערכת בחירות חמישית בשלוש שנים. לכאורה אפשר לטעון שעשינו את זה, והיינו כבר במקום הזה, אבל עדיין יש פרפרים בבטן, חששות ודריכות, ומבחינתי זה כאילו מערכת בחירות ראשונה. כל הניסיון שיש לנו צריך לבוא לידי ביטוי כי מתייחסים לבחירות בחרדת קודש".

מה העלות של יום שידורים כזה?
"זה נע בין 2 ל־2.5 מיליון שקל, כיוון שהוא כולל תשלום כפול של שכר לעובדים ולגורמי החוץ שעובדים אצלנו, ניידות שידור, הפקה מורכבת, פירוטכניקה ועוד".

מה תעשו כדי למשוך את תשומת לב הצופים?
"מדובר במשדר עיתונאי, שצריך לכלול את המידע המדויק והעדכני ביותר, וחשוב להיזהר עם הרצון להיות ראשונים. לא כל פעם להמציא פירוטכניקה חדשה, כי המהות היא התוכן והמידע שאנחנו מביאים".

רשת 13: אקטואליה במקום הומור

במערכת הבחירות הראשונה שפתחה את חמשת סבבי הבחירות הללו, באפריל 2019, התראיין לגלובס אמנון ברקאי, סמנכ"ל ההפקה והמבצעים של רשת, שהיה אחראי על פרויקט הבחירות בחברה, והעריך כי "שלושת הערוצים השקיעו ביחד לא פחות מ־10 מיליון שקל במשדרים". כאמור, השנה מדובר בסכומים נמוכים יותר.

בדומה למתחרה קשת, גם לוח השידורים של רשת התחיל בשש בבוקר, והוא כולל כתבים ופרשנים בפריסה ארצית, כאשר הטאלנטים של הערוץ פוקדים את האולפן. את המשדר המרכזי יובילו המגישים הקבועים, אודי סגל והילה קורח. בעוד שבקשת תשודר "ארץ נהדרת" בזמן הכנת המדגם, ברשת ימשיכו בשידורי אקטואליה מאולפן אחר - משדר מיוחד של טל ברמן עם כתבים ופרשנים. השידור בערוץ יימשך ברצף עד יום רביעי בחצות.

רותם דנון, סמנכ"ל התוכן של חדשות 13, מספר כי החברה נמצאת "בפריסה חסרת תקדים במטות ובנקודות ברחבי הארץ. הרעיון הוא להראות את כל הפנים של מערכת הבחירות".

במה תחדשו הפעם?
"במשך תקופה ארוכה עבדנו עם חברת סאן וידיאו על בניית אולפנים וירטואליים, שמציגים שני דברים: את המדגם, שמתעדכן כל חצי שעה, ועדכוני קלפיות לקראת תוצאות אמת. בנוסף יש אולפן משחקי קואליציה, שהשקנו השבוע".

איך מושכים את תשומת לב הצופים במערכת בחירות חמישית?
"חשוב לספק תחושת הזדהות לקהל, כדי שהם יראו את עצמם. זה לא רק מי ילך עם מי, ומי מחרים את מי, אלא צריך לתת את החיבור לשטח ולאנשים עצמם. זה משקף את הצופים שלנו".

דנון מחלק את ההשקעה במשדרי הבחירות לשניים: כל מה שנעשה עד יום הבחירות, ומה שורה באותו היום. "רצינו להביא את התוכן והדמויות בצורה אחרת ממה שנעשה בדרך כלל, ועשינו פרויקטים כמו 'קרוב לקלפי', כשבכל שבוע התמקדנו בעיר אחרת שגלום בתוכה סיפור - בחברה הערבית, בציונות הדתית ובערים מעורבות".

דנון מסרב לחשוף כמה השקיעו ברשת 13 בשידורי הבחירות, אך לדבריו "השקענו סכומים נכבדים. אל מול מקומות אחרים שיש להם משאבים מכובדים יותר, ידענו לעשות את ההשקעה המקסימלית ולהביא את התוצאה הטובה ביותר ממנה. הפקנו הרבה יותר מכל שקל".

"כאן 11": משקיעים בטכנולוגיות

יום השידורים של תאגיד השידור הציבורי מתחיל בשעה 7:00 עם זוגות מגישים מתחלפים, לרוב מגישה ומגיש יחד. המשדר יהיה מונגש לאנשים מוגבלויות, ולאורך כל היום ניתן יהיה לראות בטיקטוק את אחורי הקלעים של יום הבחירות בערוץ, וכן יתקיים שיתוף פעולה עם "מתחת לרדאר".

בשעה 19:00 משודרת מהדורה מוקדמת, ב־20:00 מהדורת בחירות עם מיכל רבינוביץ', ב־21:00 זהו זה, וב־21:30 יחל משדר המדגם.

אילאיל שחר, סגנית מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, מספרת כי "בשנה האחרונה עשינו תהליך שנקרא 'חדשות העתיד' - דנו עם העובדים בכל מיני רעיונות איך אפשר לקחת קדימה את המהדורה מבחינה טכנולוגית ורעיונית, וגם מבחינת תוכן ונראות. קיבלנו רעיונות טובים ואנחנו מיישמים אותם בימים אלו".

השינוי הבולט בתאגיד לעומת מערכות בחירות קודמות הוא הגדלת מדגם הקלפיות. "יהיה לנו השנה מדגם גדול יותר ב־10% ממדגמים אחרים", מספרת שחר. "בדרך כלל, סוקרים בודקים 60 קלפיות כדי ליצור את המדגם, ואנחנו נבדוק 70 קלפיות. זה מצריך עוד כוח אדם, אבל זה נותן לנו דיוק והגינות יותר".

שחר מודעת לכך שהבחירות הרבה פחות מעניינות את הציבור במערכה הנוכחית. "אני חושבת שהדרך להתגבר על זה היא להביא הרבה מוקדים מהשטח, ויותר אינפורמציה רלוונטית. הפעם עשינו השקעה נוספת, גם ברמת הנראות וברמת הטכנולוגיות החדשות, רעננו את האולפן עם חידושים עיצוביים". גורמים בתאגיד מעריכים את ההשקעה בתשדירי הבחירות השנה בכ־2 מיליון שקל.

ערוץ 14: מדגם לא מסורתי

בערוץ 14 יקיימו יום שידורים מיוחד עם כל הטאלנטים של הערוץ. לצד פריסת כתבים מעשרות מוקדים ברחבי הארץ. המהדורה המרכזית של ערוץ 14 תתחיל בשעה 19:30, ובשעה 21:00 תשודר התכנית "הפטריוטים" עם ינון מגל. בשעה 21:30 יגישו מגי טביבי וינון מגל את תוצאות המדגם של הערוץ - אירוע שיקרה שם בפעם הראשונה.

אלא שמה שמגדירים בערוץ בתור "מדגם", לא מתכתב עם ההגדרה המקובלת בשאר הערוצים. איתי וולמן, מנכ"ל ערוץ 14, מספר כי "בגלל שנאלצנו לעלות לשידורים בצורה חפוזה ואיומי בג"ץ, משדר הבחירות הנוכחי יהיה הפעם הראשונה שיראו את גודל האולפן שלנו ואת היכולות שלנו". המדגם של ערוץ 14 לא יתקיים כנהוג בשיטה המסורתית. "בגלל שאנשים משקרים במדגמים, חשבנו הרבה על השיטה הזו, והחלטנו על מדגם גדול יותר ממדגם קלפיות", מסביר וולמן.

"למעשה, הוא מבוסס על בדיקה עם אנשים ספציפיים לגבי הרבה מאוד מקומות גאוגרפיים, וגם אנחנו משלבים תוכנה של בינה מלאכותית שיושבת על הדאטה הזאת, ולוקחת את כל מערכות הבחירות הקודמות, יחד עם כל מה שקרה באותם אזורים שבהם אנחנו בודקים עם מקדמי הסטייה והטעות - ואנחנו מאוד מקווים להפתיע עם מדגם מדויק הרבה יותר. עשינו טסטים במהלך מדגמים שעשינו קודם, גם בפריימריז שהוא אתגר קשה, וקלענו - ולכן הגענו למסקנה שהמערכת הזו טובה".

בהיעדר הסבר מצד הערוץ על המתודולוגיה עצמה, גורמים בתעשייה מספרים כי השיטה של פילבר וערוץ 14 דומה לצורת הכנת סקרי בחירות בתקופה האחרונה: "מדובר בסקר טלפוני דרך קבוצות מיקוד, ובשילוב סקר אינטרנטי. בדיוק כפי שעושים סקרי בחירות רגילים. יכול להיות שזה יהיה סקר רחב יותר וירחיבו את מעגל הנבדקים - אבל אי אפשר לקרוא לזה מדגם כי זה לא". זו אחת הסיבות שחלק מהערוצים המתחרים אינם מתכוונים לשדר את תוצאותיו. מאחר שלא מדובר בהצבת סוקרים בקלפיות, ערוץ 14 גם לא נדרשו לאישור ועדת הבחירות המרכזית.

כמה עולה משדר הבחירות שלכם?
וולמן: "במשדר הבחירות הושקעו כ־1.5 מיליון שקל. אנחנו לא מחפשים להתהדר בסכומים ענקיים, אנחנו חברה עסקית. זו יכולת של מקסימום בסכומים נמוכים".

 עד כמה הישראלים מתעניינים בתוצאות של מדגמי הבחירות? 

בוועדת המדרוג הישראלית, המודדת את אחוזי הרייטינג בשידורי הטלוויזיה, בחנו את הצפייה בשידורי תוצאות מדגמי הבחירות בשנים האחרונות. הממצאים מראים כי המשדרים בשעה 22:00 הם אירוע שיא, שמושך אליו צופים רבים.

כך, בבחירות אפריל 2019 עמד שיעור הצפייה המצרפי בערוצים 11, 12 ו־13 בקרב משקי הבית היהודיים, ב־20 הדקות הראשונות של משדר המדגם, על 50.4%. בבחירות ספטמבר 2019 פחתה ההתעניינות, והצפייה עמדה על 45.3%. בבחירות מרץ 2020 הנתון עמד על 47.1%, ובבחירות מרץ 2021 הנתון שוב טיפס והגיע ל־50.5%.

גם בקרב משקי בית לא יהודים נרשמה התעניינות בתוצאות, לפי הוועדה. 18.9% מהציבור הלא־יהודי צפה בתוצאות בבחירות אפריל 2019, בספטמבר 2019 הנתון עלה ל־25%, ומאז נרשמה ירידה: במרץ 2020 עמד השיעור על 21.8%, ואילו בבחירות מרץ 2021 פחתה הצפייה ועמדה על 15.5% בלבד.