מרגישים שאתם בסכנת פיטורים? 6 כלים להתמודדות עם החרדה

ככל שמתגבר גל הצמצומים במשק, יותר ויותר עובדים מוטרדים לגבי הביטחון התעסוקתי שלהם • חרדת פיטורים יכולה להיות משתקת, אבל יש מה לעשות מבחינה רגשית ומעשית כדי להקל על החששות ולהכין את עצמכם לכל מה שעתיד לבוא

הרווארד בגלובס. דברים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם חרדת פיטורים / צילום: Unsplash, manki-kim
הרווארד בגלובס. דברים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם חרדת פיטורים / צילום: Unsplash, manki-kim

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

מלודי וילדינג היא מאמנת בכירים LMSW, (licensed master social worker) ומחברת הספר "סמוך על עצמך: תפסיק לחשוב יותר מדי ותעל את הרגשות שלך להצלחה בעבודה"

ההתפטרות הגדולה פינתה את מקומה לחשש הגדול, כאשר יותר ממחצית מהחברות בארה"ב מצמצמות באופן פעיל את מספר העובדים או מתכננות לעשות זאת בחודשים הקרובים. כתוצאה מכך, מורגשת בקרב עובדים חרדת פיטורים. כמאמנת בכירים, יש לי מבט מבפנים אל החשש הזה ועל הדרך שבה הוא משפיע על הביצועים והבריאות הנפשית. למשל, הלקוחה שלי ג'ניס, סגנית נשיא מוכשרת של מחלקת חוויית לקוח, שאמרה לי: "כל יום אני חיה בפחד מהבוקר שבו אבדוק את האימייל שלי ואגלה שאני בחוץ". או נוח, מנהל תוכן, שאמר: "תסמונת המתחזה שלי נכנסה להילוך יתר. אני עובד עד מאוחר יותר כדי להוכיח את הערך שלי ולהראות שאני ראוי להישאר".

 
  

מי שמזדהה עם הדוגמאות האלה לא לבד. כמעט 80% מהעובדים האמריקאים מוטרדים לגבי הביטחון התעסוקתי שלהם, ככל שהחששות ממיתון מרימים ראש. מחקרים הראו שחוסר ביטחון בעבודה יכול להשפיע לרעה על הריכוז והמוטיבציה ולהוביל לבעיות נפשיות, כגון חרדה ודיכאון. גרוע מכל, חרדת פיטורים יכולה להפוך לנבואה המגשימה את עצמה. מי שמרגיש חסר אונים מול תהפוכות בחברה שבה הוא עובד, עלול לסגת ולהוריד הילוך, מה שהופך אותו למועמד יותר סביר לפיטורים.

דאגת יתר עלולה להזיק. התמודדות יזומה עם חרדת הפיטורים היא הדרך למנוע מהפחדים להשתלט עליך. ויש כמה וכמה דרכים לעשות זאת:

הפרידו בין עובדה לדמיון. הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו לא תמיד משקפים את המציאות. נוח, למשל, נעשה פרנואידי אם לבוס שלו לקח יותר זמן מהרגיל לענות למייל. כשעקב אחרי הדיאלוג הפנימי שלו, הבין שהוא נופל קורבן לצורך באישור, ופירש בטעות את התנהגותו של הבוס שלו כראיה לכך שהוא עומד להיות מפוטר.

בדקו אם יש לכם ראיות המצביעות על סבירות לפיטורים: האם החברה מקפיאה גיוס עובדים? האם המכירות יורדות בעקביות? האם עומס העבודה שלך נמוך מהרגיל? האם לא מזמינים אותך לפגישות שהשתתפת בהן בעבר? אם התשובה לרוב השאלות לעיל היא "לא", כנראה יש פחות סיבה לדאגה. אם המחשבות עדיין דוהרות, נסו נשימה מודעת, ושחררו את המחשבות הלא מועילות עם הנשימה החוצה.

בצעו פעולה קונסטרוקטיבית. אם אכן ישנם סימנים של פיטורים, כדאי לקבל מידע נוסף ולהעריך את מצבך. האם הפרויקטים שלך בעלי ערך גבוה? האם העבודה שלך מניבה הכנסות? האם לקחת חלק ביוזמות שהמנהיגות הבכירה רואה בהן חשיבות? אם לא, כדאי לדבר עם הבוס שלך לגבי שינוי עומס העבודה שלך כדי להבטיח שהזמן שלך מנוצל היטב. זה גם חכם לטפח קשרים עם בעלי עניין פנימיים ולהתעדכן בנוגע לחדשות על ארגון מחדש או שינויים.

כמו כן, כדאי להתחיל להתחבר מחדש לרשת. להתחבר מחדש עם עמיתים ומנהלים ותיקים. להצטרף לקבוצת תעשייה או איגוד מקצועי. זה מייצר תחושה רגועה יותר לגבי שינוי אפשרי כאשר ישנם אנשים תומכים בפינה שלך. כדאי להקדיש כמה שעות כדי לוודא שקורות החיים, תיק העבודות ופרופיל הלינקדאין שלכם מעודכנים. גם אם פיטורים לא יגיעו, יש נחמה בידיעה שניתן לעשות מהלך בכל עת.

הפעילו פסימיות הגנתית. נסו להפיק את המיטב מהמצב על ידי הקצנה של החשש. שאלו את עצמכם: מה הייתם עושים אם הייתם מפוטרים? מהם הצעדים הבאים? נסו לצפות כיצד תתמודדו עם מכשולים כמו פרנסה, זכויות רווחה ומציאת עבודה חדשה.

זה אולי נשמע כמו תרגיל עגום, אבל זה עשוי להיות דווקא מאוד מחזק. מחקרים מראים שחזרה מנטלית על התגובה לתרחישים הגרועים ביותר עוזרת לרתום את החרדה במקום לאפשר לה להזיק - אסטרטגיה המכונה פסימיות הגנתית. יצירת תוכניות מגירה יוצרת תפיסה של שליטה בתוך מצב לא וודאי.

גבשו חוסן. ביקשתי מג'ניס, הלקוחה שהוזכרה בתחילת המאמר, לספר לי על שלושת הדברים הקשים ביותר שהיא התגברה עליהם אי פעם. היא הופתעה קצת, ואז שיתפה פעולה: "ובכן, לא התקבלתי למכללה שרציתי. היה לי קשה למצוא עבודה בגלל הרקע הלא מסורתי שלי. ורק לפני כמה שנים עברתי גירושים". "מה לימדו אותך החוויות האלה?" שאלתי. ג'ניס ענתה, "שאני חזקה יותר ממה שאי פעם חשבתי ותמיד מתרוממת חזרה". באותו רגע, ג'ניס זיהתה שיש לה את התושייה להתאושש גם מפיטורים, אם הדבר יתרחש. הזכירו לעצמכם כיצד התעמתתם והתגברתם על מצוקה בעבר: אילו חוזקות אפשרו לכם לעבור אותן? אילו דלתות נפתחו אחרי?

השקיעו במורכבות עצמית. חשוב שהעבודה תהיה חלק ממי שאנחנו, אבל מסוכן להפוך אותה למכלול הזהות שלנו. המושג הפסיכולוגי "מורכבות עצמית" משקף את המספר והמגוון של התכונות המרכיבות את ההיבטים המשמעותיים של מי שאנחנו. ככל שהמורכבות העצמית שלנו גבוהה יותר, כך אנחנו חסינים יותר. לכן חשוב ליצור גיוון בתחושת העצמי, בדיוק כפי שחשוב לגוון השקעות כספיות.

ניתן לגוון את הזהות וליצור מורכבות עצמית על ידי השקעה בתחומים שונים, כך שאם דברים בעבודה ישתבשו, לא נאבד את כל תחושת העצמי שלנו. ניתן, למשל, לבחור להקדיש זמן לתחביבים, לרוחניות או לבריאות.לחיות בפחד מפיטורים יכול להיות משתק. על ידי ניהול המחשבות ונקיטת צעדים יזומים, אפשר להקל על החששות ולהכין את התגובות לכל מה שהעתיד יביא. 

© Harvard Business School Publishing Corp