600 דירות חדשות ופחות כלי רכב: כך צפוי להיראות רחוב ארלוזורוב בת"א

התוכנית שאישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב מאפשרת תוספת של כ-600 יחידות דיור לאורך הרחוב • עפ"י התוכנית, בקומות הקרקע ובקומות הביניים במבנים החדשים מתוכננים שימושים כגון מסחר, תעסוקה ושימושים בעלי אופי ציבורי • התוכנית כוללת גם הפקעה של חצרות קדמיות של בניינים ברחוב

התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית
התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה היום (א') את התוכנית להתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב.

התוכנית שאישרה הוועדה מאפשרת תוספת של כ-600 יחידות דיור לאורך הרחוב וכוללת התחדשות של המבנים וחיזוקם בהתאמה לבינוי על פי התוכניות לרובעים 3 ו-4 ובהתאם למיקומם לאורך הרחוב אשר מהווה ציר מרכזי בעיר.

הבניין עובר תמ"א 38? כך נראים החיים של מי שמייצגים את הדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית | פרויקט מיוחד
מחירי הדיור עלו, ודיירים רוצים נתח מהרווח היזמי בפרויקטי התחדשות עירונית | פרויקט מיוחד
בית המשפט העליון מציב תמרור אזהרה לדיירים סרבניים בתמ"א 38 

רחוב ארלוזורוב מהווה כיום ציר רוחב מרכזי בעיר תל אביב-יפו, והתוכנית באה להשלים את פיתוחו של הרחוב המשנה את פניו כיום עם התקדמות העבודות להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה.

התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית
 התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית

מהתוכנית, שיזמה הוועדה המקומית תל אביב-יפו וערכה הפלטפורמה העירונית, עולה כי גובה הבינוי משתנה מאזור לאזור, כאשר הבינוי הגבוה ביותר יהיה עד 10 קומות ממזרח לרחוב אבן גבירול, עד שמונה קומות ממערב לרחוב אבן גבירול בחלק הצפוני ושבע קומות ממערב לרחוב אבן גבירול בדופן הדרומית.

מדובר על גלגול של שתי תוכניות שקודמו לפני מעל לעשור, אך לא אושרו. אחת מהן לא הבשילה לידי הפקדה, והשנייה נדחתה על ידי הוועדה המחוזית בשלב ההתנגדויות. התוכנית המוצעת קודמה בהתאם לעקרונות תוכניות אלה. וכאמור, מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית והעצמת זכויות הממוקמת בצומת הרחובות ביאליק, אבא הלל ובנימין.

עד כה, הוגשו 47 התנגדויות לתוכנית, בין היתר בעקבות טענות על פגיעה באיכות החיים בשל השינוי המסתמן באופי העסקים ברחוב.

רחוב משולב הכולל רכבת קלה, מדרכות להולכי רגל ושבילי אופניים

עיקרון משמעותי שקבעה הוועדה הוא שקומת הקרקע וקומת הביניים במבנים החדשים יתרמו ליצירת חזית פעילה לאורך הרחוב, כלומר, בקומת הקרקע והביניים מתוכננים שימושים כגון מסחר, תעסוקה ושימושים בעלי אופי ציבורי. התכנית כוללת הפקעה של חצרות קדמיות של בניינים לטובת הרחבת תחום הדרך לטובת הציבור.

בנוסף, לצורך יצירת רחוב עירוני יעיל וטוב אשר כולל חזית פעילה, נדרשה הרחבת הדרך על מנת לאפשר מרחב להולכי רגל, רוכבי אופניים וכיוצא בהם, כלומר שיהיה ידידותי יותר להולכי רגל עם פחות תנועת רכבים. ביחס לתחום התוכנית אשר מצוי בתחום העיר הלבנה, התוכנית שומרת על העקרונות כפי שנקבעו בהכרזת אונסקו.

התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית
 התוכנית לרחוב ארלוזורוב, תל אביב / הדמיה: הפלטפורמה העירונית

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן, מסר: "הוועדה ביחד עם עיריית תל אביב אישרה את הפיכתו של רחוב ארלוזורוב לרחוב עם מרחב ציבורי נדיב, נטול גדרות, עם עדיפות לתנועת הולכי רגל ומשתמשי הרכבת הקלה. התוכנית מאפשרת את התפתחותם של מסחר ובתי קפה לאורך קו הרכבת העוברת בליבו של הרחוב, ומקדמת את חיבורו של מתחם התחבורה המרכזי של ארלוזורוב עד לשפת הים ברחוב מוצל, נעים ומזמין".

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר, מסר: "מדובר בתוכנית חשובה בלב המטרופולין, אשר נהנית מהקו הסגול של הרכבת הקלה שעובר לאורך התוכנית, מקרבה לתחנות הקו הירוק אשר עתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול ומנגישות גבוהה לתחום מרכז התחבורה העתידי ממזרח. לאור כל זאת ראתה הוועדה לנכון לאשר את התוכנית החדשנית, ולצורך כל אלו יש מקום לייצר רחוב חדש אשר כולל חזית פעילה במבנים רחבים ורוחב רחוב אשר מאפשר מדרכות רחבות לתנועה ולשהייה".