כמעט 7 מיליון שקל בשנה: התנאים המפנקים של שי באב"ד בשטראוס

בשלוש השנים הקרובות צפוי מנכ"ל ענקית המזון לצבור שכר בעלות של כ-20 מיליון שקל – מחציתו כמעט תגמול הוני

שי באב''ד / צילום: איל יצהר
שי באב''ד / צילום: איל יצהר

קבוצת המזון שטראוס גרופ שבשליטת עופרה שטראוס צפויה לשלם למנכ"ל החדש של החברה, שי באב"ד, שייכנס לתפקידו בתחילת דצמבר, שכר בעלות שנתית של 6.87 מיליון שקל. תנאי העסקתו של באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, כוללים חבילת אופציות ל-0.4% מהון החברה בשווי כלכלי של 9 מיליון שקל. הללו יבשילו בשתי מנות - בעוד שנתיים ובעוד שלוש שנים. בהנחה שבאב"ד יעמוד בתנאי האופציות והבונוסים, תעמוד עלות שכרו המצטברת על כ-20 מיליון שקל בתקופה של שלוש שנים.

תנאי שכר של באב"ד, דומים במונחי השווי שלהם לעלות שכרו של המנכ"ל הפורש של שטראוס, גיורא בר דעה, שבשנת 2021, הסתכמה עלות שכרו ב-7.1 מיליון שקל. בר דעה הודיע באוגוסט האחרון על פרישתו לאחר כהונה של 4 שנים כמנכ"ל הקבוצה. הוא השלים 26 שנים כעובד שצמח בשטראוס, כאשר על סיום כהונתו העיבה פרשת גילוי ממצאי הסלמונלה במפעל השוקולד של החברה בצפון הארץ.

ועדת התגמול והדירקטוריון של שטראוס התכנסו בימים האחרונים ואישרו את תנאי העסקתו של באב"ד, "לתקופה לא קצובה", ובהמשך תזומן אסיפת בעלי המניות שתידרש לאשר אותם. בוועדת התגמול ציינו כי השכר לבאב"ד, "הינו תגמול סביר, גם בהשוואה לתגמול הנהוג של מנכ"לים בישראל, בשים לב לגודלה של החברה ולהיקף ולמורכבות עסקיה".

תנאי ההעסקה של באב"ד כוללים שכר חודשי ברוטו של 150 אלף שקל, שיסתכם לעלות שנתית של 2.5 מיליון שקל. בנוסף יינתן לו בונוס ("תמריץ מטרה") של 1.35 מיליון שקל וכאמור, תשלום מבוסס מניות בעלות שנתית של 3 מיליון שקל. הוא יהיה זכאי לתנאים הסוציאליים ונלווים, ובהם רכב, 25 ימי חופשה, ביטוח רפואי ועוד. לבאב"ד תינתן תקופת הודעה מוקדמת של חצי שנה, במידה ומי מהצדדים מחליט על סיום ההעסקה.

עם סיום יחסי העבודה, ישולם למנכ"ל מענק הסתגלות של שישה חודשים בסכום חד פעמי השווה לשכר הבסיס החודשי האחרון, תוספת ערך הזכויות הסוציאליות והרכב. על אף האמור, במקרה בו תסתיים עבודת המנכ"ל בחברה במהלך תקופת 24 החודשים הראשונים ממועד תחילת העסקתו מיוזמתו ושלא בהחלטת החברה, לא יהיה המנכ"ל זכאי לתשלום מענק הסתגלות.

בשבוע שעבר דיווחה שטראוס, ספקית המזון השנייה בגודלה בישראל, הנחסרת בשווי של כ-10 מיליארד שקל, על מינויו של באב"ד למנכ"ל החברה במקומו של גיורא בר־דעה שהודיע על עזיבתו באוגוסט השנה. המינוי הפתיע רבים במשק, מפני שבאב"ד נטול רקע וניסיון בעולם קמעונאות המזון.

משטראוס נמסר כי באב"ד, שכיהן בשנים האחרונות במגוון תפקידים בכירים במגזר הציבורי והפרטי, מביא עמו לתפקיד ניסיון רב המשלב ראייה עסקית מקומית ובינלאומית, עם הבנה עמוקה וניסיון רב בגיבוש תהליכי רגולציה ויישום רפורמות בתחומים רבים.

נזכיר כי בחמש השנים שבהן כיהן באב"ד כמנכ"ל משרד האוצר, תחת השר משה כחלון, ידע המשרד לא מעט סערות וויכוחים בתוך הפקידות הבכירה, וזאת לצד התוויית המדיניות הכלכלית עם פרוץ מגפת הקורונה - תקופה שהתאפיינה בחוסר ודאות גבוה.

במאי 2020 סיים באב"ד את תפקידו כמנכ"ל האוצר, וקצת יותר משנה לאחר מכן מונה למנכ"ל חברת ההחזקות אלון רבוע כחול של איש העסקים מוטי בן משה. החיבור בין השניים לא שרד זמן רב, וכעבור כחצי שנה באב"ד פרש מהחברה.