הזוכים הגדולים של תחרות האפקטיביות בשיווק: תנובה ומשרד הפרסום מקאן

תנובה הציגה את המהלך המוביל של השנה עם סדרת הבריסטה Alternative, וזכתה עליו בגרנד אפי ובפרס הזהב בקטגוריית משקאות • בקטגוריית הפיננסים זכו בזהב השנה בנק מזרחי טפחות ומשרד הפרסום ראובני-פרידן IPG עם המהלך "להתקדם ולהישאר (עם) בן אדם"

זוכי האפי פלטינום / צילום: עזרא לוי
זוכי האפי פלטינום / צילום: עזרא לוי

חברת תנובה היא הזוכה הגדולה של תחרות השיווק האפקטיבי, האפי (Effie). החברה הציגה את המהלך המוביל של השנה עם סדרת הבריסטה Alternative (משקה שיבולת שועל שמחליף חלב), וזכתה עליו בגרנד אפי ובפרס הזהב בקטגוריית משקאות.

הפרס היוקרתי ביותר, אפי פלטינום, שמציין לשבח הישגים שיווקיים לאורך 3-5 שנים ברציפות, ניתן גם הוא לתנובה - וזאת על המהלך שעסק בחלבון מן הצומח, תחת הכותרת "מחברת החלב של ישראל למעצמת חלבון חלופי: תנובה מציגה עולם חדש של צמיחה". 

תנובה מצטרפת לגל ההתייקרויות: האם היא תצליח להתחמק ממשבר מול הרשתות 
פרופסור מרייכמן בחן מאות פרסומות, ויש לו מסקנה אחת ברורה | ראיון

למעשה, ענקית המזון שמחזיקה במחלבה הגדולה בארץ, ומתמחה במוצרי ומשקאות חלב, זכתה בשני הפרסים החשובים ביותר על מהלכים שבהם קידמה מוצרי חלבון חלופי. המהלכים נעשו באמצעות קבוצת מקאן תל אביב.

טקס פרסי האפי נערך בהובלת איגוד השיווק, איגוד הפרסום והמרכז הישראלי לניהול. המהלכים שעלו לגמר בקטגוריית הפלטינום נשפטו על-ידי מנכ"לים של החברות המובילות במשק, בראשות גיורא בר-דעה, נשיא ומנכ"ל שטראוס היוצא ויו"ר התחרות.

בפרס הכסף בקטגוריה זכתה חברת האשראי max עם המהלך "ממיתוג מחדש בכפייה להצלחה עסקית", בהובלת קבוצת מקאן. בפרס הארד בקטגוריה זכו שריג אלקטריק ומשרד הפרסום מנצ' עם המהלך "או שאתה נינג'ה אמיתי או שאתה שייקר כלשהו".

הזוכים הבולטים בזהב

בקטגוריית הפיננסים זכו בזהב השנה בנק מזרחי טפחות ומשרד הפרסום ראובני -פרידן IPG עם המהלך "להתקדם ולהישאר (עם) בן אדם", המתייחס לעידן שבו בנקים רבים בוחרים להשתמש באמצעים דיגיטליים ובבוטים, על חשבון היחס האנושי.

לצד זאת, התחרות נתנה דגש על חדשנות דיגיטלית, וחברת max זכתה בפרס הזהב בקטגוריית "חדשנות מדיה" עם המהלך "רעות תקני לי". קטגוריה עדכנית נוספת הייתה "שיווק בזמן משבר", וכאן זכו בזהב קבוצת לאומי ומקאן תל אביב עם המהלך "המציאות דופקת בדלת".

קימברלי קלארק ומקאן זכו בזהב בקטגוריית מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ומוצרים לבית עם המהלך "המשפחתיזם של ניקול", וזכייה נוספת בזהב בקטגוריה זו שייכת לקליל ומקאן עם המהלך "כוחו של חלון".

בקטגוריית הקמעונאות זכו בזהב אופטיקנה ומשרד הפרסום ראובני-פרידן IPG עם המהלך "מולטי הצלחה". זכייה נוספת בזהב בקטגוריה שייכת לדלתא ולמשרד הפרסום אדלר-חומסקי & ורשבסקי GREY עם המהלך "איך הכנסנו את הישראלים ל-Softy Zone".

בקטגוריית תקשורת ומדיה זכו בזהב פרטנר ומקאן עם המהלך "בוקר טוב, בזק". זהב נוסף בקטגוריה שייך ל-yes ואדלר-חומסקי & ורשבסקי GREY עם המהלך "yes+ 2.0".

מבין משרדי הפרסום, גם השנה מקאן תל אביב הוביל עם 22 פרסים, במקום השני נמצא אדלר-חומסקי ורשבסקי GREY עם 6 פרסים, ובמקום השלישי ראובני-פרידן עם 5 פרסים.

מהלכים מוטי טכנולוגיה

תחרות האפי מתקיימת ביותר מ-50 מדינות, ובהן ישראל, ומהווה הכרה במהלכי שיווק מוצלחים ואפקטיביים. השנה מתקיימת התחרות בארץ בפעם ה-21. צוות השיפוט מנה כ-70 שופטים - בהם מנהלי שיווק, פרסומאים, אנשי יחסי ציבור ואנשי אקדמיה, שבחנו מהלכים שיווקיים שהתרחשו במהלך 2022. לגמר הגיעו 53 מהלכים שהתחרו ב-21 קטגוריות, ובהן מזון, משקאות, פיננסים, קמעונאות, נדלן ותשתיות, רכב ותחבורה, מוצרים דיגיטליים ועוד.

כל מהלך נשפט לפי חמישה פרמטרים: הרעיון הגדול, הגדרת היעדים, הצלחה לממש את היעדים, הרעיון הפרסומי, והשימוש במדיה ובתקציב.

"הקטגוריות הבולטות השנה הן קמעונאות מזון, פיננסים ותקשורת", מציינת תלמה בירו, מנכ"לית איגוד השיווק. "יש חדשנות דיגיטלית ומוצרית בכל המהלכים שזכו, אלה מהלכים מוטי טכנולוגיה".

"המהות של התחרות היא לבחון מהלכים ברמה של גידול במכירות, בעוצמת המותג וכדומה", אומר יגאל בראון, מנכ"ל איגוד הפרסום. "בעידן הנוכחי זה נושא מאוד מורכב, יש הרבה אמצעי שיווק ומערכות השוואה שנוגעות לצרכן ולשוק.

"כדי להבין את החשיבות של הקדמה הטכנולוגית, מספיק להסתכל על הקטגוריות שהתווספו בשנים האחרונות. למשל, חדשנות שיווקית, דיגיטל, הייטק, מיתוג מעסיק או דאטה, שהיא היכולת להוציא תובנות שיווקיות מניהול הנתונים של המותג".

בחודשים האחרונים היו מחאות על יוקר המחיה, שקשור ישירות לחברות שלקחו חלק בתחרות. זה משהו שחשבתם עליו?
"מחיר הוא פרמטר בשיווק, וזה חלק מהקשיים שנוספו לשוק. לכן מנהלי השיווק מתייחסים לנושא של יוקר המחיה, והוא בא לידי ביטוי במהלכים שהוגשו לתחרות. אין מהלך שזה הנושא שלו, אבל כן יש מהלכים שמדברים על מה שמרכיב את זה".