נשיא ארה"ב: "לא סביר" שהטילים שפגעו בפולין שוגרו מרוסיה

שני חקלאים אזרחי פולין נהרגו מפגיעת טיל כמה קילומטרים מהגבול עם אוקראינה, עדיין לא ברור מהיכן או באחריות מי היה השיגור אך ישנם חשדות כי מדובר ב"זליגה" מההפגזות של רוסיה • נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי מדינתו "תסייע ככל יכולתה" כדי לחקור את התקרית

הריסות בניין בבירת אוקראינה קייב. כעת מתקפת הטילים הגיעה לפולין / צילום: Associated Press, Roman Hrytsyna
הריסות בניין בבירת אוקראינה קייב. כעת מתקפת הטילים הגיעה לפולין / צילום: Associated Press, Roman Hrytsyna

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי "לא סביר" שהטיל או הטילים שפגעו בפולין והרגו שני אזרחים שוגרו מרוסיה, בתום פגישת חירום של מנהיגי מדינות מערביות שהתקיימה בשולי ועידת ה-20 G המתקיימת בבאלי. ביידן אמר כי ארה"ב "תסייע ככל יכולתה" לפולין לחקור את התקרית, שבמהלכה נהרגו שני חקלאים בכפר המרוחק כמה קילומטרים מהגבול עם אוקראינה מפגיעת טיל, במקביל למתקפת הטילים הרוסית על אוקראינה.

לפי כלי התקשורת באירופה, נבדקת האפשרות כי הטיל שפגע הינו טיל רוסי של מערכת ההגנה האווירית האוקראינית, ששוגר בניסיון ליירט את הטילים הרוסים ששוגרו לעבר המדינה. לאוקראינה ארסנל צבאי רוסי מימי הגוש הסובייטי. פולין, עם זאת, לא מיהרה לקבל את האפשרות. בישיבת חירום של הקבינט הביטחוני שכונסה אמש בעקבות הפגיעה הוחלט להעלות את הכוננות הביטחונית במדינה ולשקול להפעיל את סעיף 4 לאמנת נאט"ו, הדורש התייעצות חירום במקרה של התקפה נגד אחת מחברות הברית.

תמונות שנפוצו בכלי התקשורת בפולין הראו כלים חקלאיים הרוסים ליד מכתש גדול שנוצר סמוך לעיירה פרז'בודוב (Przewodów), מרחק של כעשרה קילומטרים מהגבול עם אוקראינה.

מתקפת הטילים נגד אוקראינה פגעה בתחנות כוח וחשמל, וגם בצינור הנפט דרוז'בה המוביל נפט מרוסיה להונגריה, לפי הדיווחים. היא בוצעה לאחר שפורום ה-20 G המתכנס בבאלי, אינדונזיה, הסכים על נוסח הקורא לסיום המלחמה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביטל את השתתפותו בפסגה ברגע האחרון, והמדינה מיוצגת על ידי שר החוץ סרגיי לברוב. נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי הציג בפני מנהיגי המדינות קריאה לתום המלמחה הכוללת תנאים כמו נסיגה מוחלטת של הרוסים משטח אוקראינה. ביממה האחרונה נפגשו ראש ה-CIA עם מקבילו הרוסי בטורקיה, ולפי הצהרת הבכיר האמריקאי ארה"ב הזהירה את רוסיה מפני שימוש בנשק גרעיני.