בתוך שבעה חודשים: הביקוש למפתחי תוכנה ירד ב-36%

עפ"י דוח הלמ"ס שפורסם היום, מספר המשרות הפנויות לחודשים אוגוסט-אוקטובר עומד על כ-5% מסך המשרות במשק • לעומת שאר המשק, מספר משרות טכנאי רשתות ומערכות מחשבים עלה ב-18% באוגוסט-אוקטובר ביחס לתקופת יולי-ספטמבר • בנוסף, מספר המשרות הפתוחות למפתחי תוכנה הצטמצם מ-13,720 ל-8,730 בשבעת החודשים האחרונים

ירידה במספר המשרות הפנויות בהייטק / אילוסטרציה: Shutterstock
ירידה במספר המשרות הפנויות בהייטק / אילוסטרציה: Shutterstock

הלמ"ס פרסמו היום (א') את דוח מספר המשרות הפנויות לחודשים אוגוסט-אוקטובר 2022. בעוד מספר המשרות הפנויות במשק ממשיך להיות גבוה משמעותית מאשר ערב משבר הקורונה, הוא נמצא במגמת ירידה קלה: בחודש אוקטובר נרשמו 147,906 משרות פנויות לעומת 150,882 בחודש ספטמבר (ירידה של 2%). כלומר, סך המשרות הפנויות עומד על קצת פחות מ-5% מסך המשרות במשק, לעומת כ-3.5% ערב משבר הקורונה. 

המשבר בהייטק: ענקית התקשורת סיסקו תפטר 4,000 עובדים ברחבי העולם 
אחרי שהכפילה את כוח-האדם בשנה, OwnBackup מפטרת 170 עובדים 

ספציפית בתחום ההייטק, הירידה במספר המשרות הפנויות מורגשת עוד יותר. מספר המשרות בתחום ההנדסה - הגדרה רחבה הכוללת תחתיה מהנדסי מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול והנדסת מכונות, ירד ב-6% בממוצע החודשי של חודשי אוגוסט-אוקטובר 2022, לעומת התקופה המקבילה ביולי-ספטמבר.

מדובר בירידה ניכרת עוד יותר מהבדיקה הקודמת, שהשוותה את יולי-ספטמבר ליוני-אוגוסט, ובה מספר המשרות הפנויות של מהנדסים ירד ב-5%.

הלמ"ס מודדים את מספר המשרות הפנויות במשק באמצעות ממוצע נע של 3 חודשים אחורה. בכל חודש, נכנס לממוצע החודש העדכני ויוצא ממנו החודש שהיה לפני 4 חודשים. בכך, "מרככים" תזוזות אקראיות בין החודשים ומתמקדים במגמה. המשמעות היא שכאשר הממוצע נע קדימה, עדיין נשארים שני חודשים זהים להשוואה הקודמת

מספר המשרות של מפתחי תוכנה, באופן ספציפי, יורד עוד יותר: ירידה של 7% בהשוואה בין ממוצע אוגוסט-אוקטובר ליולי-ספטמבר, וגם זו האצה ביחס ל-6% השינוי של יולי-ספטמבר ליוני-אוגוסט.

לשם השוואה, בינואר-מרץ 2022 היו 13,720 משרות פתוחות למפתחי תוכנה, אך כעת, באוגוסט-אוקטובר, המספר הצטמצם ל-8,730 משרות. מדובר בירידה של 36% בתוך שבעה חודשים.

נתוני הלמ"ס מהחודשים האחרונים מאששים את הזמנים הקשים שעוברים על ענף ההייטק הישראלי, כאשר בחודשים האחרונים ישנה עלייה בחברות שמפטרות או מחליטות להקפיא גיוסים.

עלייה במספר משרות טכנאי הרשתות, ירידה בענף המסעדנות 

לעומת זאת, מספר המשרות הפנויות של טכנאי רשתות ומערכות מחשבים דווקא עלה ב-18% באוגוסט-אוקטובר ביחס לתקופת יולי-ספטמבר. אך מדובר בענף נישתי יחסית (712 משרות פנויות) לעומת מפתחי התוכנה (8,730 משרות פנויות). זה גם משלח היד ששיעור המשרות הפנויות בו עלה באופן הניכר ביותר ב-3 החודשים האחרונים ביחס לממוצע של התקופה המקבילה.

משלח היד שכמות המשרות הפנויות בו ירד באופן הניכר ביותר הוא בוני בתים, בנאים ומניחי בטון (ירידה של 17%) ואחריה מלצרים ומוזגים (ירידה של 13%). ככלל, נראה שהקושי להשיג עובדים בענף המסעדנות הולך ופוחת, וגם מספר המשרות הפנויות לטבחים בירידה של 10%.