נגיד בנק ישראל לאחר החלטת הריבית: "כנראה שנחצה את תחזית הריבית"

פרופ' אמיר ירון טען כי הריבית תמשיך לעלות, וכי הוא צופה שגם האינפלציה תמשיך לטפס, לפחות עד הקיץ • הנגיד טען גם כי אינו מרוצה משיעור הריביות של הבנקים השונים על הפיקדונות, אך הזהיר מפני התערבות של בנק ישראל בשיקוליהם

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שעות בודדות לאחר העלאת הריבית, הפעם בשיעור של 0.5% לרמה של 3.25% - נגיד  בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס לנושא בראיונות לערוצי הטלוויזיה. בין היתר, פרופ' ירון טען כי ייתכן שהריבית תחצה את התחזית של חטיבת המחקר בבנק ישראל, וגם הזהיר את הפוליטיקאים מהתערבות בשיקולים מקצועיים: "מציע מאוד להיזהר בנושא הזה".

בתחילת דבריו, הסביר הנגיד מדוע החליט, יחד עם הוועדה המוניטרית להאט את קצב העלאת הריבית. "העלנו בחצי אחוז ולא ב-0.75% כי אנחנו יודעים שלריבים לוקח זמן להשפיע", טען הנגיד. "זה תהליך, ולכן אנחנו עושים את הצעדים במינון הנכון".

המחירים ישתוללו: הניסיון המסוכן של משה גפני להתערב בהחלטות הריבית
אופטימיות לצד נורות אזהרה: הסיבות לגישה המתונה של בנק ישראל, ומה צופים הכלכלנים? 

פרופ' ירון טען כי העלאות ריבית נוספות צפויות בחודשים הקרובים: "זה בסבירות גבוהה לא סוף התהליך, סכנת האינפלציה לא פגה. יחד עם זאת, המשק חזק והתעסוקה חזקה. כנראה שנחצה את תחזית חטיבת המחקר לרמת ריבית של 3.5%, אנחנו גם צופים שהריבית תמשיך לטפס". למרות הדברים, הנגיד סיפק גם אמירה אופטימית בנוגע לעתיד: "אנחנו כן רואים את האינפלציה מתמתנת ברבעון הראשון של 2023 ומתייצבת לקראת הקיץ".

בתשובה לשאלה נשאל, הנגיד טען שישמח להגיע לסקירה מאקרו כלכלית בפני ועדת הכספים של הכנסת, אך הזהיר מפני התערבות של פוליטיקאים בשיקולים של הוועדה המוניטרית. "כולנו יודעים את המחיר שכל מיני כלכלות, חלקן גם כלכלות מתקדמות, שילמו ברגע הייתה התערבות בשיקולים של הבנקים המרכזיים", טען. "אני מציע מאוד להיזהר בנושא הזה".

ברקע העלייה בהחזרים החודשיים של תשלומי המשכנתה, שרבים מהישראלים מרגישים היטב בכיסם בעקבות העלאת הריבית אמר הנגיד: "אני מבין את הפגיעה בציבור, מבין שצריכים להוציא יותר. מנגד, האינפלציה פוגעת בעיקר בשכבות החלשות, ולכן אנחנו נחושים למגר אותה כמה שיותר מהר, זה יהיה לטובתם בסופו של דבר".

לבסוף התייחס פרופ' ירון גם לכך שהבנקים לא מעדכנים את הריביות על הפיקדונות והביקורת הציבורית על כך. "גם אני לא מרוצה מהריבית על הפיקדונות", טען. "אני מעוניין שהיא תעלה עוד יותר, אבל אנחנו במדינה בה השווקים הם חופשיים ויש לזה ערך רב גם פה אסור לעשות צעדים של התערבות בשוק הזה".