כך תוכלו להציל את ההפסד שלכם מקריסת בורסת הקריפטו FTX

השקעתם ב-FTX? ייתכן שתוכלו למזער את הנזק שנגרם לכם אם תקזזו חלק מרווחי ההשקעות הללו לצורכי מס • "לנפגעים מומלץ להכין את כל הדרוש להליך מול רשות המסים", מסביר תומר רביד, מנכ"ל ומייסד BloxTax העוסקת במיסוי מטבעות דיגיטליים

בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

אם היו לכם השקעות ב־FTX, והן ירדו לטמיון עם קריסתה של הבורסה, ייתכן שתוכלו לקזז חלק מרווחי ההשקעות הללו לצורכי מס, כך שבסיס המס שלכם יקטן.

הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב | בדיקת גלובס 
מדד נאסד"ק כבר איבד השנה כמעט 30%. האם הוא עדיין נמצא ברמה גבוהה מדי?
בורסת הקריפטו FTX רכשה להוריו של המייסד נדל"ן יוקרה בשווי 121 מיליון דולר

תומר רביד, מנכ"ל ומייסד BloxTax העוסקת במיסוי מטבעות דיגיטליים, מסביר: "בשלב זה לא ידוע היקף הנזק המדויק למשקיעים בחברה. כרגע ישנה הערכה כי בעלי הפיקדונות יקבלו בעתיד כ־10% מערך ההשקעות שלהם. זו ודאי תתעדכן בהמשך התהליך, ויעברו חודשים עד שתתקבל תמונה מדויקת ומהימנה של מה שהתרחש בבורסה. בשלב מסוים תוגש ודאי תביעה כנגד FTX, שתנוהל בידי גורם שימנה בית משפט, וזה יידרש לאמת כל בקשה לתביעה ומה היקף הנזק שנגרם".

אך לצד ההליכים המשפטיים, מה חשוב לדעת כבר כעת?

באובדן של מטבעות קריפטוגרפיים, מס הכנסה מכיר בהפסד של הסכום ששולם עבור אותם מטבעות. במילים אחרות, מס הכנסה מפצה על אובדן נכסים בהתאם לעלות רכישתם ולא לפי שוויים בעת האובדן. ההכרה באובדן המטבעות מאפשרת להפחית את עלות הרכישה שלהם מהרווח המדווח, וכך למעשה להקטין את סכום הבסיס שעליו מוטל מס רווחי הון.

"בשל התמשכות ההליכים הצפויה, עדיין לא ניתן לומר האם כבר השנה אפשר יהיה להכיר בהפסדים, או רק בהמשך", מדגיש רביד, "אולם לנפגעים מומלץ להכין את כל הדרוש להליך מול רשות המסים".

בין הצעדים שמומלץ לבצע:

● איסוף והצלת כל מידע אפשרי הנוגע ליתרות הכספים שלכם מהזירה שכרגע לא פעילה. יצאו לעצמכם קבצים רלוונטיים, צלמו מסך וסרקו את כל המיילים שקיבלתם מהבורסה.

● שמרו תיעוד מסודר של מועד פתיחת החשבון בבורסה, מועדי ביצוע הפקדות ומשיכות, סכומים וסוגי הרכישות וכל נתון רלוונטי שיכול לאמת את הסכום בו רכשתם את המטבעות שאבדו ב־FTX.

כדאי לעשות זאת פעם ברבעון באופן שוטף בכל הזירות שבהן אתם סוחרים, כיוון שאי אפשר לדעת האם ולכמה זמן הנתונים יהיו נגישים במקרה שהזירה קורסת.