בורסת הקריפטו FTX רכשה להוריו של המייסד נדל"ן יוקרה בשווי 121 מיליון דולר

הוריו ומקורביו הבכירים של סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX שפשטה רגל לאחרונה, הם בעליהם של לפחות 19 נכסים בשווי של כמעט 121 מיליון דולר באיי הבהאמה, שנרכשו בשנתיים האחרונות ע"י הבורסה

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

קריסתה של בורסת FTX והשפעותיה המתגלגלות ממשיכות לספק עוד ועוד פרטים: סוכנות הידיעות "רויטרס" פרסמה כי על-פי מסמכים רשמיים, FTX רכשה נכסי יוקרה באיי הבהאמה עבור הוריו ומקורביו של המייסד והמנכ"ל המודח סם בנקמן-פריד במשך השנתיים האחרונות, בעיצומו של משבר מזומנים מתגלגל שהסתיים, רק לאחרונה, בפשיטת רגל. 

● המשבר של בורסת FTX לא קשור לשוק הקריפטו אלא לתאוות־בצע | פרשנות
מנער הפוסטר לנוכל המדובר בתעשייה: כך קרסה האימפריה של בנקמן־פריד | ניתוח
למה המשקיעים המקצוענים השקיעו בעיוורון בבורסת הקריפטו שקרסה | ניתוח
"מעולם לא ראיתי חברה במצב כזה גרוע": מנכ"ל FTX החדש נגד המייסד
כך קרס מגדל הקלפים של הקריפטו - שלב אחר שלב

אומנם ידוע ש-FTX ועובדיה רכשו נדל"ן באיי הבהאמה, שם גם הקימה את המטה שלה בספטמבר אשתקד, אך רישומי הנכסים שחשפה כעת סוכנות רויטרס מראים לראשונה את היקף הרכישות ואת השימוש המיועד של חלק מהנכסים, ואולי אף מספקים תשובה לשאלה לאן נעלמו סכומי העתק ערב פשיטת הרגל.

רוב הרכישות של FTX באיי הבהאמה היו בתי חוף יוקרתיים, בינהם שבעה בתים משותפים בקהילת נופש יוקרתית בשם אלבני, בעלות של כמעט 72 מיליון דולר. מהמסמכים עולה כי נכסים אלה, שנרכשו על-ידי יחידה של FTX, היו אמורים לשמש כ"מגורים לאנשי מפתח" של החברה.

נכס נוסף בבעלותה של FTX הוא בית חוף בקהילה סגורה המכונה Old Fort Bay, שהייתה בעבר מקום משכנו של מבצר קולוניאלי בריטי שנבנה במאה ה-17 כאמצעי הגנה מפני פיראטים. נכס זה, על-פי המסמכים, רשום על שמם של הוריו של בנקמן-פריד, הפרופסורים למשפטים מאוניברסיטת סטנפורד, ג'וזף בנקמן וברברה פריד. הנכס, כך נכתב באחד המסמכים, מיועד לשימוש כ"בית נופש".

כשנשאלו על-ידי רויטרס מדוע החליטו בני הזוג לקנות בית נופש באיי הבהאמה וכיצד שילמו עבורו - אם במזומן, עם משכנתה או על-ידי צד שלישי כמו FTX - דובר מטעמם של הפרופסורים אמר רק שבנקמן ופריד ניסו להחזיר את הנכס ל-FTX. "מאז לפני הליך פשיטת הרגל, מבקשים בנקמן ופריד להחזיר את הנכס לחברה וממתינים להנחיות נוספות", אמר הדובר וסירב לפרט.

בנקמן-פריד סיפר לרויטרס בעצמו שהוא גר בבית עם תשעה עמיתים נוספים. הוא אמר ש- FTX סיפקה לעובדיה ארוחות חינם ושירות הסעות פרטי ברחבי האי.

"כספי FTX שימשו לרכישת בתים ופריטים אישיים עבור עובדים"

קריסת FTX, אחת מבורסות מטבע הקריפטו הגדולות בעולם, הותירה על-פי הערכות מיליון נושים שספגו הפסדים בסך מיליארדי דולרים. רויטרס דיווחה שבנקמן-פריד השתמש בחשאי ב-10 מיליארד דולר מכספי לקוחות כדי לתמוך בעסקי המסחר שלו, וכי לפחות מיליארד דולר מהפקדונות אלו נעלמו.

בדיון בבקשה לבית המשפט בארה"ב לפשיטת רגל מוקדם יותר החודש, אמר ג'ון ריי, המנכ"ל החדש של FTX, כי הוא הבין שכספי חברות של קבוצת FTX שימשו ל"רכישת בתים ופריטים אישיים אחרים עבור עובדים ויועצים".

הרכישה היקרה ביותר של FTX הייתה פנטהאוז בשווי 30 מיליון דולר המשמש כאתר נופש, בו טייגר וודס מארח טורניר גולף מדי שנה. רישומי הנכס של הפנטהאוז נחתמו על-ידי ריאן סלאמה, נשיא FTX Property, והראו שהוא נועד לשמש כ"מעון לאנשי מפתח".

רכישות נוספות של נכסי יוקרה כוללות שלושה בתים משותפים ב-One Cable Beach ובית מגורים על חוף הים בניו פרובידנס. הרישומים הראו שהבתים המשותפים עלו בין 950 אלף ל-2 מיליון דולר, והם נקנו על-ידי נישאד סינג, המהנדס הראשי לשעבר ב-FTX, גארי וואנג, מייסד שותף של FTX, ובנקמן-פריד עצמו, עבור מגורים.

שתיים מאחזקות הנדל"ן של FTX Property סומנו לשימוש מסחרי - מקבץ בתים בסך 8.55 מיליון דולר ששימש כמטה של ​​ FTX, ומגרש בשטח של 4.95 דונם על קו החוף, שהיה אמור להיות מפותח גם לשטחי משרדים עבור בורסת הקריפטו.

מטה ה-FTX אינו מאוכלס כעת ואף השילוט הוסר. חלקת האדמה, שעלתה 4.5 מיליון דולר, עומדת גם היא ריקה. העובדים לא חזרו למפקדה מאז שעזבו מוקדם יותר החודש.