"הרכבת הקלה מאיצה כבר עכשיו מעבר של חברות למשרדים בפתח תקווה"

הקו האדום שאמור להתחיל לפעול בשנה הבאה ויחבר את פתח תקווה לת"א - מהווה פקטור מכריע בהחלטה של חברות הייטק וארגונים מהשורה הראשונה להגר אל מחוץ לעיר הגדולה • מתחם בסר סיטי בקריית מטלון בפתח תקווה, הכולל 4 מגדלים בני 30 קומות, מציע לכל אלו שטחי משרד גדולים וגמישים, מעוצבים בגימור יוקרתי לצד שירותים נלווים ואזור מסחר • כל זאת במחיר נוח ובסמיכות לתחנת הרכבת הקלה • נחשון קיויתי, יו"ר ובעלי קבוצת בסר: "עבור חברות הייטק מדובר בחיסכון דרמטי שמאפשר הקצאת משאבים לכוח אדם איכותי"

מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / הדמיה: יח''צ
מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / הדמיה: יח''צ

הכתבה מטעם בסר

גוש דן נמצא בעיצומו של תהליך מהפכני שקרוב לוודאי ישנה את סדרי החיים במרכז; ישפיע על חיי היומיום של התושבים, על חיי המסחר, הבילוי והתרבות. כשבעולם העסקי הוא כבר נותן אותותיו. התהליך המדובר, שהחל לפני כשני עשורים, כאשר אזורי המשרדים של מערב פתח תקווה החלו להתפתח וחברות החלו "לטפטף" החוצה מתל-אביב (בעיקר משיקולי מחיר וחניה), מקבל לאחרונה תאוצה.

הגורם המניע הוא הרכבת הקלה שהופכת את תנועת העובדים במרכז לעבודה וחזרה ממנה ליעילה יותר, בתוספת המניע הכלכלי: פער דרמטי במחירי השכירות ביחס לתל-אביב, שהופך את ההחלטה הכוללת לקלה במיוחד. יזמי נדל"ן מסחרי זיהו את המגמה לפני כמה שנים והיום הם מוכנים לגל הגירה חדש של חברות אל משרדים מחוץ לתל אביב, לטבעת הטבעית החדשה של מגוש דן.

  • מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

    מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

  • משרד לדוגמא במתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

    משרד לדוגמא במתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

  • תחנת רכבת קלה ליד מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

    תחנת רכבת קלה ליד מתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

 

האם פתח תקווה תהפוך לעיר ההייטק של ישראל?

אפשר לומר כי בישראל יש שתי ערים ששמן פתח תקווה; אחת היא עיר "השינה" הגדולה בגוש דן, והשנייה היא עיר הייטק ומסחר צומחת. האזורים העסקיים של פתח תקווה, ובעיקר קריית אריה וקריית מטלון, ממערב למרכז הרפואי בילינסון, עתידים להפוך למרכזי הייטק, פיננסים ושירותים מבוקשים ויוקרתיים.

כאמור, הרכבת הקלה, שכבר נמצאת בנסיעות ניסיון וצפויה לצאת לדרך בשנה הבאה, תיצור מהפכה ברמת הנגישות לאם המושבות ולמתחמים העסקיים הסמוכים וצפויה להאיץ את המגמה. לדברי נחשון קיויתי, יו"ר ובעלי קבוצת בסר, הקו האדום העתידי מאיץ כבר עכשיו את המעבר של חברות למשרדים בפתח תקווה, כאשר ענף ההייטק לוקח בשתי ידיים את ההזדמנויות החדשות בעיר ובאזור, ושוכר שטחים במתחם 'בסר סיטי', שהקימה החברה שבבעלות קיויתי. "השילוב הנדיר של מיקום, נגישות, עירוב שימושים משרדים-מסחר חדשני עם ארומה 'מנהטנית', עושה את שלו", הוא מוסיף.

נחשון קיויתי, יו''ר ובעלי קבוצת בסר / צילום: יח''צ
 נחשון קיויתי, יו''ר ובעלי קבוצת בסר / צילום: יח''צ

בין החברות שכבר ביצעו מעבר לפתח תקווה נמצאות: ORACLE, IBM, INTEL, Innocom ,Veriset ,MARVELL ,ECI, Aman, Pango, Commit. שתי האחרונות התמקמו ממש לאחרונה בבסר סיטי, ואיתן גם רשת ROOMS, שמביאה לעיר את חללי העבודה, באווירה מלונאית. "בשורה התחתונה", אומר קיויתי, "הביקושים לבסר סיטי גדלים לאחרונה יותר ויותר".

"עיר קטנה בתוך עיר גדולה"

חברות הייטק מכל הסוגים, כולל סטארט-אפים וחברות מבוססות עם טכנולוגיה מוכרת, זקוקות לשטחי משרד גדולים וגמישים, מודרניים, משוכללים, מעוצבים, בגימור יוקרתי, שמאכלסים עובדים עם דרישות גבוהות שמגיעים ממגוון מקומות ורוצים לעשות זאת בנוחות מירבית. במתחם 'בסר סיטי' בקרית מטלון, לקחו כל זאת בחשבון, במטרה להוות חוד החנית של עידן ההייטק בפתח תקווה. וכך לראשונה יש בעיר מגדלי משרדים, בסטנדרט תכנון ובנייה גבוה במיוחד, עם כל השירותים האפשריים בקומות המסד - חנויות, מסעדות ובתי קפה, מכון כושר חדשני ועוד. הכל כלול ולשימוש עובדי המשרדים.

בסר סיטי כולל 4 מגדלים בני 30 קומות כל אחד, סה"כ 120 קומות משרדים, בשטח כולל של 160,000 מ"ר; 30,000 מ"ר שטח מסחרי ואלפי מקומות חניה תת קרקעיים, כולל חניונים מיוחדים לאופניים ואופנועים, וכן פיאצה רחבת ידיים וריאה ירוקה. הפרויקט כבר בנוי וכ-50% משטחי המשרדים כבר מאוכלסים. קיויתי מציין כי הביקושים שומרים על קצב יוצא דופן בעולם הנדל"ן למשרדים בגוש דן. כשמגוון האופציות לשכירות מתחיל מ-100 מ"ר ועד קומות שלמות.

זאת ועוד, בשנת 2021 זכה 'בסר סיטי', שתוכנן על-ידי ישר אדריכלים בראשות אבנר ישר, בפרס הפרויקט המצטיין בישראל של איגוד המהנדסים. לדברי ישר "זהו פרויקט אינטנסיבי ועשיר, עיר קטנה בתוך עיר גדולה, בהשראת יצירות אדריכליות מובילות במנהטן".

אבנר ישר, אדריכל של המתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ
 אבנר ישר, אדריכל של המתחם בסר סיטי בקריית מטלון, בפתח תקווה / צילום: יח''צ

גישה נוחה - ולא רק ברכבת

הזכרנו את הלוקיישן וכאן המקום להרחיב אודותיו: מתחם 'בסר סיטי' ממוקם ממש על הקו האדום של הרכבת הקלה (שאמור להתחיל לפעול כבר ב-2023), כאשר התחנה נמצאת ממש בצמוד למתחם. מדובר בגורם 'משנה משחק' שעושה את כל ההבדל. הצפי הוא שמרבית העובדים בבסר סיטי יגיעו ברכבת הקלה ויחזרו איתה לביתם. "השיקול התחבורתי של הרכבת הקלה היה מכריע במעבר שלנו למתחם. בנוסף, כל החנויות עם השירותים הנלווים בקומות המסד מהווים בונוס חשוב", מציין, אריק פינגולד, מ-Commit.

המתחם יושב על צומת הרחובות הראשיים ז'בוטינסקי ודרך רבין, מה שמבטיח גישה מהירה ונוחה גם למי שמגיע עם רכב, או באוטובוס. כפי שצויין, במגדלי בסר סיטי למעלה מ-2,500 מקומות חניה. ברוח הקדמה, החניון התת-קרקעי כולל, כאמור, גם חניונים מיוחדים לאופניים, כלי רכב עם פופולריות גוברת בגוש דן, ולאופנועים ולקטנועים.

מטבע הדברים מאחר והפרויקט ממוקם מחוץ לת"א המחיר בו נוח יותר. מחירי השכירות במגדלי בסר סיטי שומרים על יציבות. בחברה אומרים כי מדובר על משרדים בסטנדרט זהה לתל-אביב- A Triple - עם פער מחיר של כ-50% לעומת המגדלים שעל תוואי איילון, ועל אף הביקושים העולים, מחירי השכירות (עדיין) יציבים. חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, שקבע את משרדו בבסר סיטי, ערך את החישוב (ראו טבלה).

מקור הנתונים: חיים מסילתי / אינפוגרפיקה: יח''צ
 מקור הנתונים: חיים מסילתי / אינפוגרפיקה: יח''צ

המספרים, לדברי קיויתי, מדברים בעד עצמם. "עבור חברות הייטק מדובר בחיסכון דרמטי שמאפשר הקצאת משאבים לכוח אדם איכותי. כאשר התחרות על ההון האנושי מרקיעה שחקים, האופציה לשכור משרד מהודר ויוקרתי כמעט בחצי מחיר היא פיתוי שאי אפשר לעמוד בפניו. פתח-תקווה תמיד תהיה זולה יותר מתל-אביב, אבל קשה לי להאמין שלאחר שהרכבת הקלה תתחיל לנוע יחזרו הזדמנויות כאלה", הוא מסכם.