האם הטבות המס שניתנו לבאר שבע נלקחו ממנה בשנים האחרונות

הקלות שניתנו בעבר לבאר שבע אכן בוטלו, אבל מתי זה קרה, ומי אחראי לכך? • המשרוקית של גלובס

ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד (ישראל הבוקר, עכשיו 14, 28.11.22) / צילום: אתר הכנסת
ח"כ חנוך מילביצקי, הליכוד (ישראל הבוקר, עכשיו 14, 28.11.22) / צילום: אתר הכנסת

כולם רוצים להיטיב עם הנגב ולהילחם ב"אובדן המשילות" שמתהווה שם. גם חבר הכנסת החדש מהליכוד, חנוך מילביצקי. "באר שבע היום… היא מה שאני מגדיר בירת המאבק הציוני במדינת ישראל", הוא אמר בראיון לעכשיו 14. "תאמין או לא, (היו לה) הקלות במס שנלקחו ממנה בשנים האחרונות, וכך נוצר מצב שהעיר שנמצאת במוקד העימותים היא נעדרת הקלות מס, בעוד שיישובים אחרים לידה, שרמת החיים שם יותר גבוהה, כן יש להם הקלות מס, במספרים דו־ספרתיים". כשמילביצקי נשאל באילו יישובים מדובר, והוצעו לו אפשרויות כמו עומר ולהבים, הוא אישר כי אכן ביישובים אלה ישנן הקלות מס.

גם אנחנו החלטנו לבדוק את הנושא, ולשם כך חזרנו עד לשנת 2001. בשנה זו עבר תיקון מספר 125 לפקודת מס הכנסה, שהגדיר שורה של יישובים ומועצות אזוריות בנגב כזכאים לזיכוי מס בשיעורים שונים, מ־5% ליישובים כמו עומר, להבים ומיתר ועד 25% למצפה רמון. גם באר שבע נכללה ברשימה הזאת, אלא שהתיקון הזה החזיק מעמד בדיוק שנתיים. ביוני 2003, כחלק מתוכנית הקיצוצים שערכה הממשלה, העביר שר האוצר הטרי בנימין נתניהו, שכיהן אז בממשלתו של אריאל שרון, את תיקון 134 לפקודת מס הכנסה, שביטל את הזיכויים למרבית היישובים הללו וגם לבאר שבע. במילים אחרות, הטבת המס שנעלמה עליה קונן מילביצקי בוטלה לפני כ־20 שנה, על ידי מי שהוא היום ראש מפלגתו.

מה קרה מאז? מתברר שנושא הקלות המס ליישובים ספציפיים הוא סוגיה מורכבת ומעניינת. לאורך השנים נוספו לפקודת מס הכנסה יישובים שונים שזכו להטבות מס שונות, לעיתים, כפי שקבע בג"ץ בפסק דין מ־2012, ללא קריטריונים ברורים ובאופן שרירותי. פסק הדין הזה גם אילץ את הממשלה לקבוע קריטריונים ברורים ושוויוניים, וכך ב־2015 עבר התיקון המשמעותי שהביא לכך שמאות יישובים בישראל זכו להקלות מס במדרגות שונות. ומהם אותם קריטריונים? אלה כוללים את גודל היישוב (פחות מ־85 אלף תושבים), מיקום גיאוגרפי (על פי קווי רוחב ואורך מוגדרים, הרחק ממרכז הארץ), וחישוב ניקוד שבנוי משלושה מרכיבים: המדרג החברתי־כלכלי של היישוב, מדד הפריפריאליות שלו, וסמיכותו אל הגבול. כעת גם אפשר להבין מדוע באר שבע, שמונה יותר מ־200 אלף תושבים, אינה עומדת בקריטריונים. ומה לגבי עומר ולהבים? ובכן, גם הם לא עומדים בקריטריונים הללו, ובניגוד לדברי מילביצקי אין בהם כיום הקלות מס.

ומה אומר על כך ח"כ מילביצקי? מטעמו נמסר לנו כי "הוא אינו יודע מתי הטבות המס לבאר שבע בוטלו בדיוק, ונאמר לו על ידי האנשים שאיתם הוא נפגש באזור (שזה קרה) בשנים האחרונות". לגבי ההטבות לעומר ולהבים נמסר כי "כוונתו הייתה ליישובים להב, מיתר, וליישובים נוספים באזור". אנחנו נציין כי אכן ישנם יישובים הסמוכים לבאר שבע שזוכים להטבות מס, ובכללם היישובים שהוזכרו כעת בתגובה.

בשורה התחתונה: דבריו של מילביצקי לא נכונים ברובם. הטבות המס שמהן נהנתה באר שבע היו בתוקף למשך שנתיים, בין 2001 ל־2003, ולא בוטלו לאחרונה. גם היישובים הסמוכים עומר ולהבים אינם נהנים מהטבות מס. אכן ישנם יישובים אחרים שסמוכים לבאר שבע שזוכים להטבות מס שמהן תושבי באר שבע אינם נהנים.

תחקיר: אורי כהן