הסמכויות של אבי מעוז נוגעות רק לאלפית האחוז מתקציב משרד החינוך?

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יצא להפריך את טענות מבקריו, אך בדרך הסתבך במתמטיקה • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד (פרסומים ברשתות החברתיות, 5.12.22) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
בנימין נתניהו, הליכוד (פרסומים ברשתות החברתיות, 5.12.22) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

הפרסומים על ההסכמים שנחתמו בין הליכוד לבין שותפותיו הקואליציוניות הובילו למתקפות חריפות מצד מי שיהפכו בקרוב לראשי האופוזיציה. יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הגיב לכך ברשתות החברתיות ובין היתר כתב: "לפיד וגנץ לא מקבלים את תוצאות הבחירות ומפזרים הפחדות שקריות נגד ממשלה שנבחרה על ידי רוב הציבור… הנה העובדות מול השקרים: 'משרד הביטחון יפורק' - שקר. המינהל האזרחי מהווה פחות מאלפית האחוז ממשרד הביטחון - והוא יישאר במשרד הביטחון. 'משרד החינוך יועבר לאבי מעוז' - שקר. מעוז יעסוק בהתקשרויות חיצוניות של משרד החינוך שמהוות כאלפית האחוז מתקציב החינוך ויפעל בכפוף לראש הממשלה. משרד החינוך ימשיך לקבוע את תוכנית הלימודים".

בחנו את שתי הטענות בדגש על מה שצפוי לקרות במשרד החינוך. ב-27 בנובמבר נחתם הסכם קואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת נעם, שבראשה עומד מעוז. בסעיף 9 בו נכתב כי "עם הקמת הממשלה… (תועבר) היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, ממשרד החינוך… לאחריות מעוז. היחידה האמורה תועבר על תקציביה ועל תקני כוח האדם שלה".

כדי להבין מה כוללת בדיוק אותה יחידה שהועברה לידיו של מעוז נעזרנו בפרסומים בתקשורת, שלא הוכחשו על ידי נתניהו ומעוז. בכתבה של ליאור דטל בדה מרקר שהתייחסה ליחידה הוסבר כי היא "אחראית באופן בלעדי על אחד מתחומי הליבה המרכזיים של משרד החינוך. פעילותה מוטמעת בתוכניות חינוכיות שהמשרד מוביל, ובעיקר בתוכנית הגפ"ן (גמישות ניהולית פדגוגית), שבמסגרתה מנהלי בתי ספר בוחרים בתוכניות לימוד נוספות מעבר לאלה שפותחו על ידי משרד החינוך…".

מהו אם כן התקציב שעומד לרשות היחידה הזאת? במאי 2022 הודיע משרד החינוך כי התקציב של גפ"ן לשנת הלימודים הנוכחית, התשפ"ג, יעמוד על 2.4 מיליארד שקלים. וידאנו את הדברים כעת שוב עם המשרד ושם אכן אישרו לנו כי זה התקציב המדובר, וגם אישרו, בעקיפין, כי מההסכם הקואליציוני נגזר כי זה הגוף שיועבר לידיו של מעוז. תקציב משרד החינוך נטו לשנת 2022 עומד על 67.8 מיליארד שקלים, כך שחשבון פשוט מראה כי לרשות מעוז יעמדו כ-3.5% מתקציב המשרד, ולא "אלפית האחוז" - נתון שאם נתניהו אכן התכוון אליו מהווה בסך הכל 678 אלף שקל (גם אם הכוונה הייתה לאלפית, ולא לאלפית האחוז, הרי שמדובר בכ-67 מיליון שקל - עדיין נמוך משמעותית מהנתון האמיתי).

אבל מלבד המתמטיקה המופרכת, ייתכן שהתקציב שיעמוד כעת לרשותו של מעוז הוא משמעותי מעבר לגודלו היחסי. לפי דטל בעוד ש"רוב תקציב משרד החינוך הוא קשיח ולא מאפשר פיתוח של תוכניות חינוכיות חדשות בקלות… מעוז קיבל לרשותו דווקא את החלק הגמיש ביותר בפעילות המשרד שמבוסס על תקציבים גמישים ושימוש בחברות, עמותות וארגונים חיצוניים שמעסיקים מדריכים ומורים מן החוץ. לכן, יכולת ההשפעה שלו על המתרחש במערכת החינוך תהיה גדולה".

עם זאת, במשרד החינוך הפנו אותנו בהקשר זה לאתר המשרד בו מצוין כי התקציב מחולק לפי קריטריונים קבועים "בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר ולמספר התלמידים הלומדים בו, כאשר התקציב לרשויות יוקצה להן על פי אשכול הלמ"ס שלהן ומספר התלמידים הגרים ביישוב". עוד נכתב: "יודגש, כי התקציב לבתי הספר, לרשויות ולמועצות מוגן מפני קיצוצים". כלומר, לפי הסעיפים הללו, ייתכן שחופש התמרון של מעוז לא יהיה כה גדול כפי שנדמה.

ומה לגבי תקציב המינהל האזרחי? חשיבותו של הגוף היא אמנם לא בהיקף תקציביו אך גם כאן קל להתרשם כי נתניהו התרשל בטיעון המתמטי. לפי חוק התקציב מוקצים לו מעט פחות מ-40 מיליון שקל ו-234 תקנים. אלה מהווים כ-0.07% מתקציב הביטחון, כלומר הרבה יותר מ"אלפית האחוז" (0.001%), אך לא רחוק מאלפית (0.1%).

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו לא נכונים. תקציב גפ"ן שאותו יקבל לידיו מעוז עומד על 2.4 מיליארד שקל בשנה ואלה מהווים כ-3.5% מתקציב משרד החינוך, ולא "אלפית האחוז". תקציב המינהל האזרחי, כ-40 מיליון שקל בשנה, מהווה כ-0.07% מתקציב משרד הביטחון וגם נתון זה גבוה מ"אלפית האחוז".

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
מקום: הרשתות החברתיות
תאריך: 5.12.22
ציטוט: "אבי מעוז יעסוק בהתקשרויות חיצוניות של משרד החינוך שמהוות כאלפית האחוז מתקציבו"
ציון: לא נכון

יו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הגיב בטוויטר לטענות שעלו נגד הממשלה המסתמנת בראשותו בעקבות הפרסומים על ההסכמים הקואליציוניים עליהם חתם עם סיעות הציונות הדתית ונעם: "הנה העובדות מול השקרים:

'משרד הביטחון יפורק' - שקר. המנהל האזרחי מהווה פחות מאלפית האחוז ממשרד הביטחון - והוא יישאר במשרד הביטחון.

'משרד החינוך יועבר לאבי מעוז' - שקר. אבי מעוז יעסוק בהתקשרויות חיצוניות של משרד החינוך שמהוות כאלפית האחוז מתקציב החינוך ויפעל בכפוף לראש הממשלה. משרד החינוך ימשיך לקבוע את תוכנית הלימודים".

בחנו את שתי הטענות העובדתיות, אולם מאחר שלא ברור באיזה אופן נמדד המנהל האזרחי כחלק ממשרד הביטחון (תקציב, כוח אדם וכו') הוחלט להתמקד בעיקר בחלק מתקציב החינוך שיועבר לידי אבי מעוז. יצוין שבשני המקרים מדובר בטענה שהם מהווים אלפית אחוז, כלומר שכדי להבין את גודל השלם יש להכפיל את המספרים שיתקבלו במאה אלף.

ב-27 בנובמבר 2022 נחתם הסכם קואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת נעם, ובו נכתב בסעיף 6 שיו"ר הסיעה ח"כ אבי מעוז ימונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה. בסעיף 9 נכתב: "עם הקמת הממשלה ולא יאוחר מ-30 יום מיום הקמתה הממשלה (הטעות במקור), תקבל הממשלה החלטה להעברת היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה ותהיה באחריות סגן השר ח"כ אבי מעוז. היחידה האמורה תועבר על תקציביה ועל תקני כוח האדם שלה".

לפי חוק התקציב ל-2022, תקציב משרד החינוך נטו לשנת 2022 עומד על 67.8 מיליארד שקלים. אלפית אחוז מכך היא 678,000 שקלים. חוק התקציב לא כולל סעיף מיוחד ליחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות, ולכן נעזרנו גם בקטעי עיתונות ובדוברות משרד החינוך כדי להבין על כמה עומד התקציב של היחידה.

לפי אתר משרד החינוך, "היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות במינהל הפדגוגי אחראית לפיתוח ולהובלה של תהליכי שיח בין מגזרי ביחידות משרד החינוך, תוך הקניית מיומנויות של תהליכי שיתוף ויצירת תרבות של משילות משתפת". ליחידה יש מאגר תוכניות לימוד, שבתי הספר רשאים לבחור תוכניות ממנו.

שירה קדרי-עובדיה מ"הארץ" התייחסה להעברת היחידה לידיו של מעוז: "בשנה החולפת הוסדרה פעילות המאגר ותפקידו הפך מרכזי יותר, במסגרת רפורמת הגמישות הפדגוגית-ניהולית (גפ"ן) שהרחיבה את יכולתם של מנהלים לנהל כרצונם את תקציבי בתי הספר". גם ליאור דטל מדה מרקר כתב: "היחידה אחראית באופן בלעדי על אחד מתחומי הליבה המרכזיים של משרד החינוך. פעילותה מוטמעת בתוכניות חינוכיות שהמשרד מוביל, ובעיקר בתוכנית הגפן, שבמסגרתה מנהלי בתי ספר בוחרים בתוכניות לימוד נוספות מעבר לאלה שפותחו על ידי משרד החינוך. היחידה גם משמשת לרגולציה ובקרת איכות משמעותית לתכנים שנלמדים בבתי הספר".

במאי 2022 משרד החינוך  הודיע על התקציב של גפ"ן לשנה"ל ה'תשפ"ג, שהוא 2.4 מיליארד ש"ח. מדובר ב-3.5% מתקציב החינוך, פי 3,500 ממה שטען נתניהו. משרד החינוך אישר לנו שזה אכן הסכום המדובר ושמעוז למעשה יקבל לידיו את גפ"ן. גם לפי ליאור דטל שחר אילן (כלכליסט) ואחרים זהו התקציב שיעבור לידיו של מעוז. יש לציין שלא כל התקציב מופנה לתכניות לימוד חיצוניות, ובאתר משרד החינוך נכתב: "במסגרת תכנית הגמישות, יקבלו המנהלים תקציב לניהול הצרכים של בית הספר ב-6 תחומים ('סלים'): מענים פדגוגיים ורגשיים; חינוך חברתי קהילתי והעשרה; מנהיגות חינוכית; מענים לאוכלוסיות במיקוד; רווחת התלמיד; תשתיות בית ספריות".

יש לשים לב לציטוט נוסף מכתבתו של דטל: "רוב תקציב משרד החינוך הוא קשיח ולא מאפשר פיתוח של תוכניות חינוכיות חדשות בקלות, בגלל מחסור תקציבי, היעדר מורים, והצורך לעמוד בהסכמי השכר. אולם, מעוז קיבל לרשותו דווקא את החלק הגמיש ביותר בפעילות המשרד, שמבוסס על תקציבים גמישים ושימוש בחברות, עמותות וארגונים חיצוניים שמעסיקים מדריכים ומורים מן החוץ. לכן, יכולת ההשפעה שלו על המתרחש במערכת החינוך תהיה גדולה". עם זאת, במשרד החינוך סבורים אחרת. באתר המשרד נכתב: "התקציב יוקצה מדי שנה, באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר ולמספר התלמידים הלומדים בו, כאשר התקציב לרשויות יוקצה להן על פי אשכול הלמ"ס שלהן ומספר התלמידים הגרים ביישוב. עקרון ההקצאה הדיפרנציאלית נועד לתעדף את המענים שיש לתת לתלמידים המגיעים מרקע חברתי כלכלי נמוך ולרשויות המצויות באשכולות למ"ס נמוכים. [...] התקציב יועבר לבתי הספר באמצעות חשבונות ייעודיים, והוא יכלול 2.1 מיליארד ₪ תקציב גמיש. בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יקבלו בממוצע תקציב גמיש שינוע בין 300,000 ₪ למיליון ₪ (בהתאם למדד הטיפוח וגודל בית הספר). [...] לרשויות ולמועצות יועבר תקציב גמיש כולל בסך של 300 מיליון ₪ (בהתאם לאשכול הלמ"ס ומספר התלמידים המתגוררים ביישוב). יודגש, כי התקציב לבתי הספר, לרשויות ולמועצות מוגן מפני קיצוצים".

לגבי המנהל האזרחי, אז לפי חוק התקציב מוקצים לו מעט פחות מ-40 מיליון שקל ו-234 תקנים של כוח אדם. כדי שאלו יהוו אלפית האחוז ממשרד הביטחון, הרי שתקציב הביטחון לבדו צריך לעמוד על 4 טריליון שקלים וכוח האדם שלו על יותר מ-23 מיליון בני אדם. בפועל, תקציב המדינה כולו עומד על מעט יותר מחצי טריליון שקלים. תקציב משרד הביטחון ותקציב תיאום הפעילות בשטחים הם סעיפים שונים בספר התקציב (15 ו-17 בהתאמה), אבל ביחד הם עמדו ב-2022 על מעט פחות מ-60 מיליארד שקלים. כלומר, המנהל האזרחי מהווה כ-0.07% מתקציב הביטחון. ייתכן שנתניהו התכוון לאלפית (מעט יותר מהנתח של המנהל האזרחי בפועל) ובטעות כתב שמדובר באלפית אחוז.

מטעם נתניהו לא התקבלה תגובה.

לסיכום, תקציב היחידה שתועבר לידי מעוז עומד על כ-3.5% ותקציב המנהל האזרחי עומד על כ-0.07% מתקציב הביטחון. לכן דבריו של נתניהו לא נכונים.