ממתינים לירידה בשווי החברות: האטה בעסקאות מיזוג ורכישה

בשנה החולפת נרשמה ירידה של 40% במספר עסקאות ה–M&A של חברות ישראליות, לצד גידול בהיקפן הכספי • PwC מעריכים: ההאטה תימשך ב–2023

פרשמרקט - נרכשה על ידי פז / צילום: תמר מצפי
פרשמרקט - נרכשה על ידי פז / צילום: תמר מצפי

מספר עסקאות המיזוגים והרכישות (M&A) הקשורות לחברות ישראליות ירד בשנת 2022 ב-40% לעומת 2021, אך שלוש עסקאות גדולות הובילו לעלייה בהיקף הממוצע לעסקה, ותרמו לגידול של 5% בהיקף הכספי של העסקאות. אלה הנתונים שמפרסמת פירמת PwC ישראל בדוח העסקאות השנתי שלה.

ניר צוק ועידו חג'ג' הימרו על חברת קנאביס והפסידו בגדול 
מה מגלות מאה שנים של מחקר על קריסות בשוק המניות 

לדברי רו"ח ליאת אנזל אביאל מ-PwC, "שינויים קיצוניים בסביבה המאקרו-כלכלית ב-2022 הובילו לחוסר ודאות גבוה בשוק. סביבת הריבית הנמוכה שאפיינה את העשור האחרון השתנתה במפתיע עם עליות ריבית חדות בבנקים המרכזיים בעולם.

"עליית מחיר הכסף, בשילוב גורמים כמו המשבר העולמי המתמשך בשרשראות האספקה, עליות מחירים ומשברים גיאופוליטיים, הובילו לחוסר יציבות, שמיתן את הקצב המהיר של 2021 ואת מוטיבציית המשקיעים לביצוע עסקאות".

מספר העסקאות פחת לאורך השנה

לפי PwC, ב-2022 נסגרו 142 עסקאות, ומספר העסקאות פחת לאורך השנה - הרבעון הראשון היה החזק ביותר, עם 49 עסקאות. הסכום הכולל של העסקאות עמד על כ-18 מיליארד דולר, לעומת 17.1 מיליארד דולר בשנה קודמת.

הם מזכירים שלוש עסקאות של למעלה ממיליארד דולר. באחת מהן, איירון סורס הישראלית מוזגה ליוניטי האמריקאית בעסקת מניות לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר, אם כי זה היה השווי בעת הדיווח על המיזוג, אך בסופו של דבר מניית יוניטי נחלשה וכך התמורה בעסקה ירדה לכ-2.9 מיליארד דולר בעת השלמתה.

לפי PwC, הרוכשים הישראלים מפגינים חוזקה ומהווים 55% ממספר העסקאות ב-2022, ובסך הכול 38 עסקאות כאלה. לדבריהם, 19% מכלל העסקאות היו עסקאות שבהן הן הרוכשת והן הנרכשת היו ישראליות, וזאת בסכום כולל של כ-3.5 מיליארד דולר. מדובר על עלייה ביחס ל-2.8 מיליארד דולר ב-2021.

ב-PwC מציינים כי העסקאות הבולטות מסוג זה היו עסקת רכישת השליטה של חברת התחבורה אגד על ידי קרן התשתיות קיסטון, בסך 846 מיליון דולר, רכישת רשת המזון פרשמרקט על ידי חברת הדלק פז בסך 786 מיליון דולר ורכיש הסטארט-אפ מדיגייט בידי חברת הסייבר קלארוטי בסך 400 מיליון דולר.

במקביל, חברות ישראליות רכשו חברות זרות בהיקף כולל של 3.2 מיליארד דולר בשנה החולפת. הרוכשים הזרים בעסקאות המיזוג והרכישה בחברות ישראליות אשתקד הגיעו בעיקר מצפון אמריקה - 50 עסקאות, שיא של השנים האחרונות (43 מארה"ב ושבע מקנדה), בסכום כולל של 9.7 מיליארד דולר.

נתון נוסף מצביע על כך שרק 8% מכלל העסקאות שנסגרו ב-2022 בוצעו על ידי רוכשים פיננסיים, 12 עסקאות לעומת 18 ב-2021. להערכת PwC, חולשת המשקיעים הפיננסיים עשויה לנבוע מהקושי שלהם להתחרות ברוכשים האסטרטגיים ברמת המחירים ששררה בשוק, זאת לאור היעדר סינרגיות ו"ישיבה על הגדר" מצידם בציפייה לירידת שווי החברות.

לעומת זאת בוצעו 130 עסקאות על ידי רוכשים אסטרטגיים, ולדברי אנשי PwC, זאת על רקע המגמות שאפיינו את 2022 ושאיפה של חברות להמשיך ולהראות צמיחה, להתמקד באסטרטגיה ולייצר יתרון יחסי אל מול חברות מתחרות.

ההייטק בראש, עלייה במגזר האנרגיה

המגזר הבולט במיזוגים ורכישות גם השנה הוא ההייטק, לצד עלייה במגזר האנרגיה. לפי הנתונים, ההייטק הניב עסקאות בכ-9.3 מיליארד דולר, נתון שני בגובהו לאחר שיא ב-2021, וסקטור האנרגיה זינק ב-76% ל-1.6 מיליארד דולר. זאת על רקע שלוש עסקאות שביצעה איתקה, החברה הבת של דלק, ובהן רכישת חברת סיקאר בשווי מוערך של 1.1 מיליארד דולר.

התחזית ל-2023 היא להאטה לפחות בטווח הקצר, ולדברי רו"ח אנזל אביאל, "קשה לצפות את השינוי שיובילו גורמי המאקרו, ובטווח הקצר נראה שתהיה האטה במספר העסקאות, אך להערכתנו שוק ה-M&A ימשיך להציג רמות פעילות גבוהות בטווח הבינוני-ארוך, בהינתן ההון הרב שנותר בשוק בשילוב עם ירידת השוויים הצפויה.

"נוסף על כך, חברות שייקלעו לקשיים תזרימיים וייאלצו להימכר עשויות להוות הזדמנות אטרקטיבית. שחקנים שיגיע ערוכים למציאות החדשה וישכילו לנצל את המצב, יוכלו ליהנות מהשאת ערך לטווח הארוך".