התאונות בענף הבנייה: שני הרוגים בקריסת פיגומים בגבעת זאב

שני עובדים נהרגו היום, ועוד פועל נפצע באורח בינוני, בעקבות פיגום שקרס באתר בנייה ברחוב הרקפת בגבעת זאב • מתחילת השנה נהרגו 33 פועלים בתאונות בניין, כולל ההרוגים היום • עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה: "הכתובת לתאונה הייתה על הקיר"

זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה
זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה

שני עובדים נהרגו היום (ב'), ועוד פועל נפצע באורח בינוני, בעקבות פיגום שקרס בצהריים באתר בנייה ברחוב הרקפת בגבעת זאב שמעבר לקו הירוק.

מדובר על בניין בן 9 קומות שבו בוצעו עבודות בקיר החיצוני, ולפי הערכות, הפיגום קרס על העובדים ששהו מתחתיו. כתוצאה חמישה מהם נפגעו, שניים מתוכם כאמור נלכדו, ובהמשך דווח על שני עובדים שחולצו ללא רוח חיים.

טרם ברורה הסיבה לתאונה, וטרם ידועה זהות העובדים. כמו כן, טרם נמסר מידע נוסף לגבי האחריות לתאונה. 

הקבלן המבצע באתר הוא חברת "האחים אבו עיאש" מעילוט, הבונה בין היתר עבור הכשרת היישוב, קבוצת יובלים רמי לוי, אפי נתיב ועוד, ולפי מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, רשומים על שמה 14 צווי בטיחות, תשעה בשנה שעברה וחמישה השנה.

זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה
 זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה

האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה 
משה גפני הגיש הצעת חוק להקפאת הריבית על המשכנתאות 

מהדיווח של מד"א עולה כי בשעה 12:04 התקבל דיווח במוקד 101 במרחב ירושלים על חלק מהפיגומים שקרסו באתר בנייה ברחוב רקפת בגבעת זאב. במד"א הוסיפו כי "מדובר בפיגומים שקרסו בקיר חיצוני של המבנה. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי לחמישה פצועים, מתוכם שלושה שחולצו במצב קל עד בינוני".

ממעקב גלובס עולה כי עד כה השנה נהרגו 33 פועלים בתאונות בניין, כולל ההרוגים היום. לפני שבוע נפל ליו צונג, אזרח סיני, מגובה בפרויקט של "גיל קטה" בפתח תקווה ובהמשך מת מפצעיו. בשנת 2021 נהרגו 36 עובדים. 

זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה
 זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה

דוח המבקר: רק 5% מהקנסות על עבירות בטיחות שולמו

בחודש מאי האחרון פורסם דוח מבקר המדינה, ממנו עלה כי ב-2020-2021 נהרגו בישראל 64 עובדים באתרי בנייה בסך-הכול, 32 בכל שנה בממוצע. יתרה מכך, בין 2018-2020 העיצומים הכספיים שהוטלו על יזמים שבאתרי הבנייה שלהם נרשמו עבירות בטיחות הסתכמו ב-42.7 מיליון שקל, אבל רק 5% מהם (2.1 מיליון שקל) שולמו.

כאמור, טרם ברורה הסיבה לתאונה, אולם בתחילת חודש מרץ נכנסו לתוקפן תקנות שמחייבות את כל פיגומי הזקפים בישראל לעמוד בתקן האירופי. קדמה לכך סאגה ארוכה. למעשה, התקנות אושרו יותר משלוש שנים קודם לכן, ב-1.1.2019, אחרי דיונים ארוכים שבמסגרתם איימה ההסתדרות להשבית את המשק אם התקנות לא יעברו.

התקנות קובעות חובת שימוש בפיגומי זקפים העומדים בהוראות התקן הישראלי לפיגומים (תקן 1139 חלק 1), שאומצו מתוך התקן האירופי המחייב. הן נכנסו לתוקף לכאורה במהלך חודש יולי 2020, אולם בפועל גם כניסתן לתוקף נדחתה שוב ושוב. 

זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה
 זירת התאונה ברחוב הרקפת בגבעת זאב / צילום: הרשות הארצית לכבאות והצלה

"הכתובת לתאונה הייתה על הקיר" 

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר: "אירוע קשה אירע היום בגבעת זאב בירושלים: שני פועלים נהרגו, ועוד ארבעה נפגעו, בקריסת מערכת פיגומי זקפים שהותקנה על קיר חיצוני של מבנה בבנייה.

"הכתובת לתאונה זו הייתה על הקיר: תאונה זהה אירעה ב-22.4.19 באתר בנייה בחיפה, ובתאונה זו נהרג עובד אחד כבן 30. תאונה דומה התרחשה ב-6.11.2018, שעה שמערכת פיגומים קרסה באתר בנייה בפתח תקווה; והיו עוד מקרים נוספים.

"נראה כי לא נלמד שום לקח מהמקרים שהיו בעבר, ולא בוצעו שום פעולות רגולטוריות על-ידי מינהל הבטיחות בעבודה כדי למנוע תאונות דומות, והפועלים ממשיך להיהרג באתרי הבנייה: מתחילת השנה נהרגו 68 עובדים בתאונות עבודה, מתוכם 34 עובדים בענף הבנייה והתשתית".

ממועצת גבעת זאב נמסר בתגובה: "היום בשעה 12:00 לערך התקבל דיווח על אירוע של התמוטטות פיגומים בפרויקט חדש של יזם פרטי בתחומי המועצה המקומית גבעת זאב. למן רגע קבלת ההודעה, המועצה המקומית יחד עם גורמי הביטחון וכוחות ההצלה עסוקים באיתור, בהצלה ובטיפול בנפגעים.

"עד לרגע זה, למרבה הצער ישנם שני הרוגים, פצוע במצב בינוני שפונה לבית החולים הדסה הר הצופים ונפגעי חרדה שטופלו במקום. היות שתיתכן סכנת התמוטטות נוספת, האירוע עדיין בעיצומו, ובהנחיית ראש המועצה, כל צוותי המועצה נמצאים במקום לתמיכה ולסיוע ככל שיידרש".

מדוברות המשטרה נמסר: "כוחות משטרה רבים יחד עם גורמי חירום והצלה, לרבות צה"ל, ממשיכים בשעה זאת בפעולות חילוצם של לכודים באתר הבנייה שבגבעת זאב. בנוסף, כוחות המשטרה מבצעים חסימות בצירי התנועה על-מנת לאפשר פינוי והגעת כוחות נוספים במידת הצורך.

"סגן מפקד מחוז ירושלים, תנ"צ דני לוי, הגיע לזירה וקיים הערכת מצב יחד עם נציגי כלל הכוחות הפועלים במקום, תוך שהנחה על שמירת בטיחותם של הכוחות השונים, מיצוי פעולות חקירה ראשוניות ובדיקה קפדנית לאיתורם של כלל הנפגעים והעובדים באתר.

"במקביל לכך, חוקרי המשטרה החלו בבדיקה ואיסוף עדויות וממצאים בזירה, בו-בזמן שנציגי משרד העבודה עושים את דרכם למקום לטובת חקירת המקרה.

"עד כה פונו על-ידי גורמי הרפואה פצוע בינוני (על-פי קביעתם), וטופלו מספר נוספים בזירה.

"אנו מבקשים מציבור הסקרנים שלא להתקרב לזירה ולהישמע להנחיות השוטרים בחסימות ההיקפיות". 

ממינהל הבטיחות בזרוע העבודה נמסר: "היום התרחשה תאונה חמורה בגבעת זאב, מעבר לקו הירוק - אזור שמצוי בתחום אחריותה של המשטרה. המקרה התרחש כתוצאה מקריסת פיגומים מגובה רב במבנים רבי-קומות. נכון לשעה זו ידוע לנו על מספר עובדים שנפצעו בדרגות שונות ועל שני עובדים שנהרגו. אנו משתתפים בצערן של המשפחות ומאחלים החלמה מהירה לפצועים.

"כידוע, דיני הבטיחות בעבודה אינם חלים מעבר לקו הירוק, ולכן הטיפול והאכיפה מצויים בידי המשטרה. יחד עם זאת, מפקחי מינהל הבטיחות הגיעו למקום לסייע מקצועית למשטרה באירוע הקשה, וימשיכו לעמוד לרשות המשטרה במטרה לסייע בהפקת לקחים ולהגיע למיצוי הדין עם האחראים. החשד שנבדק הוא כשל ביציבות הפיגומים שקרסו באתר". 

"תאונה חריגה" 

ממטה בטיחות ענף הבנייה של התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה נמסר: "אנו משתתפים בצער משפחות שני העובדים שנהרגו היום באתר הבנייה בגבעת זאב, ושולחים איחולי החלמה מלאה לפצועים. מדובר בתאונה חריגה שלא הייתה צריכה לקרות.

"עם זאת, נציין כי ענף הבנייה והתשתיות מצוי בשלוש השנים האחרונות בתהליך שינוי תרבות הבטיחות, שניכר באתרי בנייה רבים מאוד בישראל. נתוני מינהל הבטיחות של הממשלה מצביעים על ירידה ממושכת במספר ההרוגים בענף, מ-40 בשנת 2019 ל-25 השנה. נציין עוד כי בשנים האחרונות זינק מספר העובדים בענף לאור זינוק בהיקף הבנייה ל-320 אלף.

"נכון להיום, שנת 2022 תהיה הראשונה מזה עשרות שנים שבה, על-פי המדד הבינלאומי לתחום תאונות העבודה, הגענו לנתון חד-ספרתי של הרוגים ל-100 אלף עובדים.

"יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות, ואנו ממשיכים בכל יום לצאת לאתרים, ללמד שיטות תכנון, ניהול וביצוע בטיחות שעושות בהדרגה את השינוי בענף הבנייה. נמשיך לפעול כדי לשמור על חיי ובריאות עובדי הענף שלנו". 

"שטח הפקר" 

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר, מסר: "אנו משתתפים בצער משפחותיהם של הפועלים ומתפללים לשלומם של כלל הפצועים באתר הבנייה בגבעת זאב. אנו חייבים להעניק כוח למפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ולהסדיר בחקיקה את נושא הפיקוח על העבודה באתרי הבנייה ובכלל מקומות העבודה שמעבר לקו הירוק, שבהיעדר הסדרה נופלים בין הכיסאות. זהו שטח הפקר שעלול לגבות עוד קורבנות רבים".