ג'רמי בלנק ודיסני מזהים הזדמנות בהתחדשות עירונית בת"א

קרן קומיוניטי של בלנק מציעה לרכוש 7.5% ממניות בית וגג, שהונפקה השנה בת"א, תמורת 25 מיליון שקל • קרן שמרוק של דיסני הזרימה 70 מיליון שקל לחברת ההתחדשות העירונית של יעקב אנגל

פתיחת המסחר של חברת בית וגג בבורסה / צילום: קובי וולף
פתיחת המסחר של חברת בית וגג בבורסה / צילום: קובי וולף

קרנות השקעה נזילות ממשיכות להזרים הון לשוק הנדל"ן המקומי בדגש על פרויקטים של התחדשות עירונית. הקרן האמריקאית קומיוניטי שמוביל איש העסקים ג'רמי בלנק הגישה הצעת רכש לעד 7.5% ממניות חברת בית וגג, העוסקת בתכנון, ייזום וביצוע פרויקטי נדל"ן ומתמקדת בתחום ההתחדשות העירונית.

לאחר ירידות החדות במניות הנדל"ן: מה צפוי ב-2023 והסיבות לאופטימיות קלה
דירות או מניות, איזה השקעה השתלמה יותר ב-2022? | בדיקת גלובס

הקרן מבקשת לרכוש את המניות לפי מחיר של 6 שקלים למניה, הגבוה ב-6.8% משער הסגירה של המניה בבורסה בת"א יום לפני הדיווח על ההצעה. בתגובה להצעה זינקה מניית בית וגג  במהלך יום המסחר (ב') בשיעור דו ספרתי.

לפי מפרט הצעת הרכש, התמורה הכוללת לרכישת המניות היא עד 25 מיליון שקל, והיא מותנית ברכישה של לפחות 3% מהונה המונפק והנפרע של החברה. נכון להיום, קרן קומיוניטי אינה מחזיקה בניירות ערך של בית וגג. הצעת הרכש תהיה בתוקף עד ה-3 בינואר 2023.


זכייה לבית וגג במכרז של עמידר

קרן קומיוניטי שהוקמה בשנת 2020 רשומה באיי קיימן ופועלת מקליפורניה, והשותף הכללי שלה מוחזק במלואו בעקיפין על-ידי ג'רמי בלנק, שהיה בעבר הנציג בישראל של קרן הגידור האמריקאית יורק שביצעה השקעות מוצלחות בבית ההשקעות פסגות ובאג"ח של קבוצת אי.די.בי שהניבו לה רווחים עצומים, לצד השקעה מוצלחת הרבה פחות בחברת אלביט הדמיה.

הקרן משקיעה במניות ובאג"ח של חברות פרטיות מתחום הנדל"ן, הטכנולוגיה והטלקום בארה"ב ובישראל. בין המשקיעים בקרן נמצאים בנק לאומי, הפניקס, אי.בי.אי, מור ועוד. לפני מספר חודשים דווח שהקרן נכנסה כשותפה בחברת יעז התחדשות עירונית, בעסקה שהוערכה במאות מיליוני שקלים. לפי העסקה, הקרן תחזיק 49% ממניות החברה, הפועלת בעיקר בתל אביב ומקדמת פרויקטים שבהם מתוכננות להיבנות מעל 2,500 יחידות דיור, הן בפינוי-בינוי והן בתמ"א 38.

בית וגג נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של כ-340 מיליון שקל, לאחר העלייה היומית, כמשמאז הנפקתה במרץ השנה איבדה המניה כ-20%. בין בעלי המניות הגדולים בחברה נמנים הפניקס, ג'ואי שוובל, ופועלים אקוויטי.

השבוע הודיעה בית וגג על זכייה במכרז פומבי של עמידר לרכישת זכויות בפרויקט התחדשות עירונית מסוג פינוי-בינוי ברעננה. לפי הדיווח, בתמורה לרכישת זכויות עמידר בפרויקט תשלם בית וגג סכום של 14.5 מיליון שקל, ובהנחה שרמת מחירי הדירות במועד השיווק תהיה דומה לרמה היום, היקף ההכנסות שהחברה מעריכה מהן יגיע ל-182 מיליון שקל בתוספת מע"מ. במחצית הראשונה של 2022 בית וגג רשמה הכנסות של 115 מיליון שקל והפסד של 2.7 מיליון שקל.

"הזדמנות וצורך לאומי בהרחבת ההיצע"  

בשבוע החולף הודיעה שמרוק, זרוע ההשקעות של משפחת דיסני האמריקאית, כי היא מצטרפת ללאומי פרטנרס ונכנסת להשקעה של כ־70 מיליון שקל במניות חברת ההתחדשות העירונית אנגל אינווסט שבשליטת יעקב אנגל, ותחזיק ב־12% מהחברה לפי שווי של כ־570 מיליון של (אחרי הכסף). לשמרוק ניתנה אופציה לרכישת 5% נוספים בשווי זהה.

שמרוק, שבראשה עומד סטנלי גולד, משקיעה בנכסים מתחומי המדיה, הבידור, התקשורת והמלונאות בעולם, ובישראל היא השקיעה בעבר בבזק, כור ותדיראן קשר.

אנגל אינווסט הוקמה בידי יעקב אנגל, בעבר בעלי אנגל בנייה הבורסאית וכיום פועל גם בתחום המחצבות בישראל ומכרות בעולם. החברה מעורבת בהקמת יותר מ־4,000 יחידות דיור בכ־30 פרויקטים בערים מרכזיות בגוש דן, בירושלים, אשדוד ועוד. שמרוק מסרה כי היא מזהה הזדמנות בהתחדשות העירונית, לאור הצורך הלאומי בהרחבת היצע דירות המגורים. לאומי פרטנרס השקיעה לפני שנה וחצי 60 מיליון שקל באנגל אינווסט ומחזיקה ב־20%, ותרד ל־18% לאחר השקעת שמרוק.

***גילוי מלא: אלונה בר און, מו"ל גלובס, היא ממייסדי בית וגג ודירקטורית