הסחרור של בלנדר: מה עובר על חברת הפינטק שהבטיחה לחולל מהפכה

שנתיים חלפו מאז הנפקתה של חברת האשראי החוץ בנקאי בלנדר, וכעת היא מתרחקת מפעילות במרכז ובמזרח אירופה, מבטלת עסקת רכישה בליטא, ומנייתה מאבדת כ־90% מההנפקה • בדרך הייתה גם הנפקת זכויות שלא זכתה להיענות ממרבית בעלי המניות בחברה

ד''ר גל אביב, מנכ״ל בלנדר טכנולוגיות פיננסיות / צילום: סיון פרג'
ד''ר גל אביב, מנכ״ל בלנדר טכנולוגיות פיננסיות / צילום: סיון פרג'

שנתיים חלפו מאז ההנפקה הראשונית של חברת הפינטק בלנדר טכנולוגיות פיננסיות בבורסה בתל אביב, אשר לקראתה הצהירה החברה כי "סימנה את מדינות מרכז אירופה כנדבך מהותי באסטרטגיית הצמיחה שלה". זאת, בין היתר בשל מחסור בנגישות לאשראי, עלויות רכישת לקוח נמוכות (ההשקעות הנדרשות בהשגת לקוח) וגידול בשכר הממוצע שם. אולם השבוע דיווחה בלנדר דווקא על ביטול עסקה בליטא ועל כוונתה למקד את פעילותה בישראל.

לבלנדר הזה הציבור לא רוצה להזרים כסף נוסף 
בכירי עולם ההשקעות: לא יהיה מיתון, אבל מחירי הדיור לקראת מפולת 
הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק 

העסקה שבוטלה היא לרכישת איגוד האשראי LTL, לאחר שזה לא קיבל מהבנק המרכזי בליטא אישור רישיון בנקאי, משום שלא עמד בדרישות. בלנדר הייתה אמורה לרכוש (בעקיפין) 76.85% ממניות LTL, והשבוע הודיעה לצד המוכר בעסקה כי מאחר שהרישיון הבנקאי לא התקבל עד למועד הקובע בהסכם (ושהוארך בהסכמה הדדית בין הצדדים), היא מממשת את זכותה לבטל את ההסכם ולקבל חזרה את התמורה שהופקדה בנאמנות.

מבלנדר נמסר: "החברה בחרה לבטל את עסקת רכישת איגוד האשראי בליטא לאור ההתפתחויות הרגולטוריות לפיהן לא יתקבל רישיון עד סוף השנה. פעילות החברה תתמקד בישראל, המהווה את מרכז הרווח של החברה, יצומצמו פעילויות לא רווחיות תוך מיקוד במנועי צמיחה רווחיים, זאת במקביל להשקעה בגידול וצמיחה בתחום פתרונות האשראי הדיגיטליים. נציין כי החברה עתידה לקבל את מלוא תמורת הרכישה בסך של כ- 5 מיליון אירו. בעלי השליטה מביעים אמון רב בחברה וביכולות הצמיחה שלה כפי שבא לידי ביטוי בפעולות שנעשו לאחרונה: החברה השלימה הנפקת זכויות בהיקף של 12 מיליון שקל, והודיעה על קבלת מימון נוסף בסך של 10 מיליון שקל".

בלנדר

תחום עיסוק: מספקת אשראי ופתרונות מימון. פיתחה טכנולוגיה ייחודית למתן אשראי, תוך שימוש בכלי ביג דאטה, כריית נתונים, למידת מכונה ועוד

היסטוריה: הוקמה ב־2014 על־ידי גל אביב, המשמש כמנכ"ל, יחד עם אחיו בועז אביב וברק גור. יו"ר החברה הוא איש הנדל"ן דורון אביב. הונפקה לראשונה בבורסה בתל אביב בתחילת 2021

נתונים: במחצית 1/2022 רשמה הכנסות נטו של 8.9 מיליון שקל והפסד המיוחס לבעלי המניות בסך 10.2 מיליון שקל

כמו כן, אומרים בבלנדר, "נדגיש כי, פעילות בלנדר בישראל שולשה ברבעון השלישי כאשר היקף העמדת ההלוואות הגיע לקצב שנתי של כ-460 מיליון שקל ושמרה על תזרים מזומנים חיובי. תיק האשראי בישראל צמח בכ-51% לכ-541 מיליון שקל, ההכנסות בישראל (ברוטו) צמחו בכ- 83% לכ- 13 מיליון שקל ומספר הלקוחות המשלמים בישראל צמח בכ-40%. אין ספק שההתפתחויות באירופה מחייבות אותנו לנתב את הספינה לכיוון שונה אך אנחנו מאמינים בחזון שלנו לבנות חברה רווחית צומחת ופורצת דרך".

ביטול העסקה ישיב לחברה תמורה ששולמה בסך 18.3 מיליון שקל. סכום זה יתווסף ל־12.1 מיליון שקל שגויסו זמן קצר קודם לכן במסגרת הנפקת זכויות - שלא זכתה להשתתפות של רוב בעלי המניות בחברה; כמעט כל בעלי המניות מהציבור נמנעו מהשקעה במניה, ורק 34% מבעלי המניות ניצלו את זכותם לרכוש מניות, רובם המכריע בעלי השליטה ממשפחת אביב.

"קיטון בצריכה הפרטית ישפיע על החברה"

בלנדר  מספקת אשראי ופתרונות מימון, ולפי תיאור החברה היא פיתחה מערכת טכנולוגיה ייחודית ויעילה למתן אשראי, הפועלת באמצעות שיטות וכלים שפיתחה, תוך שימוש בכלי ביג דאטה, כריית נתונים, למידת מכונה ועוד. החברה הוקמה על־ידי המנכ"ל אביב ב־2014, יחד עם בועז אביב המשמש כראש אגף הטכנולוגיה, וברק גור, ראש אגף מוצרים. יו"ר החברה הוא איש הנדל"ן דורון אביב, אביהם של גל ובועז. לאחרונה, על רקע מצב העסקים, בלנדר הודיעה על הפחתת שכרם של האחים אביב, מ־95 אלף שקל ל־70 אלף שקל בחודש לכל אחד.

מניית בלנדר הונפקה לראשונה בבורסה בתל אביב בתחילת 2021 - תקופה של שיא בהנפקות טכנולוגיה, וגייסה אז 80 מיליון שקל לפי שווי של כ-280 מיליון שקל. מאז בלנדר איבדה כ־88% מערכה ושווי השוק שלה עומד כיום על כ־44 מיליון שקל (אולם מתחילת דצמבר היא במגמת עלייה והוסיפה לערכה כ־9%). הירידות החדות בשווי עשויות להסביר את העובדה שהנפקת הזכויות זכתה להיענות דלה.

לאחרונה, גם חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן, המסקרת את מניית בלנדר במסגרת פרויקט האנליזה של הבורסה, חתכה באופן חד את מחיר היעד למניה. עם זאת, מחיר היעד החדש - 26.2 שקל (לעומת 52.1 שקל קודם לכן) עדיין גבוה ממחיר המניה בבורסה, שנע בחודש האחרון בין 4 ל־5 שקלים, ובהנפקת הזכויות עמד על 5.18 שקלים. בפרוסט אנד סאליבן כתבו כי השפעות מאקרו־כלכליות וקיטון בצריכה הפרטית צפויים להשפיע משמעותית על פעילותה.

הסקירה פורסמה לפני ההחלטה לבטל את עסקת LTL, וכלכלני פרוסט אנד סאליבן ציינו בה כי "פעילות החברה במזרח אירופה אינה עומדת בציפיות, ולהערכתנו צמיחה באזורים אלו תיפגע הן בגלל אי־קבלת הרישיון, ובעיקר בשל הסביבה המאקרו כלכלית שלה השפעה משמעותית על פעילות בלנדר. זאת בהיבט של אי ודאות כללית (שיעורי היוון), של הקטנת הצריכה הפרטית כתוצאה מהגדלת הריביות, ולנוכח הפחתת הכדאיות בנטילת הלוואות מסוג 'Buy now pay later'".

בלנדר: "נוקטים מהלכים לחיזוק המצב הפיננסי"

במחצית הראשונה של השנה, בלנדר רשמה הכנסות נטו של 8.9 מיליון שקל, צמיחה של 35% ביחס לתקופה המקבילה ב־2021. ההכנסות ברוטו היו 12.9 מיליון שקל, מהן 9.9 מיליון שקל עמלות מפעילות אשראי וכ־3 מיליון שקל הכנסות ריבית מהלוואות ללקוחות. כן היא הכירה ב־1.2 מיליון שקל הוצאות להפסדי אשראי ו־2.8 מיליון שקל הוצאות ריבית הקשורות לפעילות הלוואות. לצד הגידול בהכנסות, הציגה בלנדר גם גידול בהפסד התפעולי, שהסתכם ב־10.9 מיליון שקל לעומת 6.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה ההפסד המיוחס לבעלי המניות הגיע ל־10.2 מיליון שקל, לעומת 6.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בדוחות המחצית ציינה בלנדר את עליית שיעורי האינפלציה ושיעורי הריבית בעולם, כשכתבה כי "החברה נקטה ונוקטת מספר מהלכים לחיזוק מצבה הפיננסי".