הצוללת | פודקאסט

מה הסיכוי שעסקת הפניקס-אבו דאבי תגיע לקו הסיום?

ההודעה של חברת הביטוח הפניקס מהשבוע שעבר על מכירת רבע מהמניות לידי קרן של אבו-דאבי הכתה גלים בשוק ההון • העסקה מציפה חששות, אך גם טומנת בחובה הזדמנויות. ראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו ירצה לראות את העסקה מתממשת. מה הסיכוי לכך? • האזינו

טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM
טחנון בין זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM

בשבוע שעבר נפל דבר בשוק ההון והביטוח בישראל. חברת הביטוח הפניקס, הגדולה ביותר בישראל, הודיעה על עסקה מפתיעה שעומדת על הפרק: רבע ממניותיה יירכשו בידי קרן השקעות של אבו-דאבי בשם ADQ . בכך תיהפך ADQ לבעלת השליטה בחברה.

עסקת הפניקס ואבו דאבי: מה הסיכוי שהיא תאושר ועל אילו תנאים אסור לוותר | ניתוח 
באמירויות ממתינים לממשלה החדשה, ומצפים שעסקת הפניקס תסלול דרך לבאות | טור סופ"ש 
עסקת הענק של אבו דאבי והפניקס: המספרים, המכשולים והמרוויחים הגדולים | ניתוח

הפניקס כבר היום נמצאת בשליטה של קרנות זרות, סנטר-ברידג' וגלטין פוינט האמריקאיות. בשנת 2019 הן רכשו 32% מהמניות מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, וכעת הן רוצות לממש את רוב ההשקעה. 

העסקה - שתידרש לעבור את אישור רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון - מעוררת חששות בשוק, שכן מדובר בקרן ממשלתית. אם אכן תהיה בעלת השליטה בפניקס, עלול להיווצר פתח להשפעה של מדינה זרה על הכלכלה הישראלית. לאור הסכמי אברהם משנת 2020 בין ישראל לכמה מדינות ערביות כולל איחוד האמירויות, הממשלה המתגבשת תרצה לראות את העסקה מגיעה מגיעה לקו הסיום. 

בפרק של הפודקאסט "הצוללת של גלובס" מהיום נשיב על השאלות הבוערות: מה האמירטים מחפשים כמשקיעים בישראל ומה הם מחפשים בפניקס דווקא; מהם חסרונותיה ומהם יתרונותיה של העסקה ומה הסיכוי שתאושר? האזינו.