התכונה הקריטית שחסרה לרוב המוחלט של המנהלים

מנהלים שמודעים לעצמם הם יצירתיים יותר, מקבלים החלטות נכונות יותר, בונים מערכות יחסים חזקות יותר ומתקשרים בצורה יעילה יותר. אז למה יש כל כך מעט כאלה? • חצי שעה של השראה 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן. על מודעות עצמית של מנהלים / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה עם ערן גפן. על מודעות עצמית של מנהלים / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team,  חברה לייעוץ אסטרטגי   

יש לי שאלה טריקית בשבילך: האם יש לך מודעות עצמית? זו חתיכת שאלה מתעתעת, כי אם ענית "כן", אולי זה דווקא סימן שאין לך מודעות עצמית. ואם ענית "לא", אולי זה דווקא סימן מעודד.

עוד נחזור לשאלה הזאת, אבל קודם נקפוץ אל חדר ישיבות אחד בווסטפורט, קונטיקט, עיירה שנמצאת כשעה נסיעה ממנהטן. שם, בין יערות ואגמים פסטורליים, נמצאים המשרדים של ברידג'ווטר, קרן הגידור הגדולה בעולם, המנהלת מעל 160 מיליארד דולר. בחדר הישיבות נמצא גם הישראלי ניר בר דעה, מנכ"ל משותף של הקרן.

הישיבה מתנהלת וניר מציג את האסטרטגיה שלו, ובזמן שהוא מדבר, כל המשתתפים מדרגים אותו בטאבלטים שלהם. האם הוא מדבר לעניין, האם הטיעונים שלו קוהרנטיים והאם הם מסכימים איתו. כל זה בזמן אמת, ישר לפרצוף. לפני כמה שנים פגשתי את ניר בניו יורק, אז הוא עוד היה סמנכ"ל, והוא סיפר לי שלכל עובד בקרן יש מעין כרטיס אישי שבו נשמרות כל חוות הדעת שקיבל מהעמיתים שלו. כמה הוא חד? כמה אמין? האם משתף פעולה? איפה הוא חלש? הכל הכל זמין ושקוף לו ולאחרים. אאוץ'.

קודם כל לנהל את עצמך

נכון שברידג'ווטר קצת קיצוניים, אבל מניסיוני, אם יש יכולת אחת שמרשימה אותי במיוחד אצל מנכ"לים, זו המודעות העצמית. כשאנחנו רואים את עצמנו בבירור אנחנו יצירתיים יותר, מקבלים החלטות נכונות יותר, בונים מערכות יחסים חזקות יותר ומתקשרים בצורה יעילה יותר. גם אלה שאנחנו מנהלים מרוצים ומשגשגים יותר.

המנהיגים הגדולים ביותר, לפני שהם ניהלו אחרים, ידעו לנהל את עצמם. וכדי להיות המנהל של עצמך אתה צריך - ניחשת נכון - מודעות עצמית.

מחקר מרתק של אוניברסיטת קורנל בשיתוף חברת הייעוץ גרין-פיק בדק 72 מנהלים בכירים בחברות ציבוריות ופרטיות מצליחות עם הכנסות של 50 מיליון עד 5 מיליארד דולר בשנה. החוקרים חיפשו את אותה תכונה משותפת שהביאה להישגים שלהם, ומצאו שציון גבוה במודעות עצמית היה באופן חד-משמעי המנבא החזק ביותר להצלחה הכוללת.

מנהלים שמודעים לעצמם מודעים גם לחולשותיהם. הם מודים בטעויות ומסוגלים לצרף לצוות אנשים שביצועיהם טובים בתחומים שבהם הם, המנהלים, חלשים. המנהלים האלה גם מסוגלים להכיל את הרעיון שמישהו בצוות שלהם יציג דעה או רעיון חכמים ונכונים יותר משלהם.

מודעות עצמית פוגשת אותנו בכל החלטה, בטח באלו האסטרטגיות. מנכ"ל Waze ישראל גיא ברקוביץ' סיפר לי על הקושי הנפשי בהחלטה לסגור את שירות ווייז קארפול, שעליו עבדו מספר שנים. במבט לאחור הוא מודה שהם כנראה היו צריכים לעשות את זה קודם. גיא אומר שהוא משתדל לקבל החלטות ללא הטיה רגשית, וכשהוא מרגיש שהוא מוטה, הוא יוצא לסיבוב על אופני ההרים שלו. מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר שנסחרת בנאסד"ק, סיפר לי שאחרי שסגר את הסטארט־אפ הקודם שלו הוא לקח לעצמו זמן יחד עם מחברת וכתב חשבון נפש מפורט. זוהי מודעות עצמית.

המודעות העצמית הזו משפיעה בסופו של דבר על השורה התחתונה של החברות. במחקר שסקר 486 חברות ציבוריות, גילתה חברת קורן פרי אינטרנשיונל שהחברות שהציגו ביצועים פיננסיים חזקים היו אלו שבהן הועסקו עובדים עם רמות גבוהות יותר של מודעות עצמית לעומת חברות עם ביצועים גרועים שאצלן רמת המודעות העצמית הייתה נמוכה יותר.

ההצלחה היא אויבת המודעות

אז מה זו בכלל מודעות עצמית? אפשר לחלק את זה למודעות עצמית פנימית וחיצונית. מודעות עצמית פנימית היא איך אנחנו רואים את הערכים, התשוקות והשאיפות שלנו; את התאימות שלנו לסביבה; את התגובות (כולל מחשבות, רגשות, התנהגויות, חוזקות וחולשות) ואת ההשפעה שלנו על אחרים. מודעות עצמית חיצונית מתרכזת בשאלה אם אנו רואים בבירור כיצד אחרים רואים אותנו בנקודות הללו. אנשים מודעים פנימית נוטים להיות מאושרים יותר בעבודתם ובחייהם האישיים; אנשים מודעים כלפי חוץ נוטים להיות אמפתיים יותר ויש להם יחסים טובים עם עובדיהם. הכי טוב, כמובן, זה להחזיק בשתיהן (כמוני למשל, אהמממ... אהמממ...).

הבשורות הרעות הן שמרבית המנהלים הם חסרי מודעות עצמית, כי ההצלחה היא האויבת הגדולה ביותר שלה. למעשה, ככל שאתה בכיר יותר, כך עולה הסיכוי שאתה הולך ומאבד לא רק את השיער שלך, אלא גם את המודעות העצמית שלך.

ההצלחה עצמה היא שגורמת לך להיות יותר זחוח - הרי אם התקדמת כל כך יפה, נראה שאתה עושה משהו נכון, ובאופן אוטומטי אתה בטוח יותר בעצמך ולעתים קשוב פחות. כשאתה מלא ביטחון, אתה פחות בודק ושואל את עצמך איפה אני טועה. אנשים תחתיך ימעיטו להגיד לך את האמת בפנים. הם ידאגו לצחוק גם מהבדיחות הלא מצחיקות שלך וייזהרו מלחלוק על דעתך, שלא לדבר על לתת לך פידבק אמיתי וכן.

אבל כשאין לך מודעות עצמית, אתה עלול לקבל החלטות מהמניעים הלא נכונים, לקחת סיכונים מיותרים, לחשוב שאתה מתקשר מסר אחד בזמן שאנשים יבינו מסר אחר. בלי מודעות עצמית אתה לא באמת יודע איך אחרים תופסים אותך.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

אני בכוונה כותב את זה בלשון זכר, כי מתברר שגברים ממש גרועים בזה, יותר מנשים. מחקר שסקר 17 אלף מנהלים מכל העולם גילה שרק 4% מהמנהלים הגברים ניחנו במודעות עצמית לעומת 19% מהמנהלות. כך או כך, זה מראה עד כמה היכולת הזו עדיין נדירה בהנהלה.

בעקבות כל התחקיר הזה הבנתי שרוב הזמן אני חסר מודעות עצמית, אבל מתעתע בעיקר בעצמי. כי זה לא משנה אם אני בוחר לראות את החוזקות והחולשות שלי או להתעלם מהן. כמו ילד קטן שמכסה את העיניים וחושב שהוא מתחבא - אחרים עדיין רואים אותי היטב.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה-קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק, שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.