בני גנץ הציע לנתניהו להקים צוות חוצה מחנות להעברת רפורמה משפטית בהסכמה רחבה

יו"ר המחנה הממלכתי הזהיר מפני הרפורמה המשפטית שמתכנן יריב לוין ופנה לראש הממשלה: "אנו בשעת חירום אמיתית – ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות"

בני גנץ נואם ב''יום הדמוקרטיה'' של אוניברסיטת רייכמן / צילום: עדי כהן צדק
בני גנץ נואם ב''יום הדמוקרטיה'' של אוניברסיטת רייכמן / צילום: עדי כהן צדק

בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, התייחס לרפורמה המשפטית של יריב לוין והציע לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים צוות "חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים" שידון ברפורמה ובחקיקת חוק יסוד חקיקה בהסכמה.

המהפכה במערכת המשפט יצאה לדרך - ונקודה מרכזית אחת נותרה בחוץ | פרשנות 
שר האוצר סמוטריץ' מקדם חוק שיאיץ מיזמי ענק בתחום התשתיות 

באירועי יום הדמוקרטיה השנתי של אוניברסיטת רייכמן, גנץ הזהיר מפני תוכניתו של שר המשפטים לוין ואמר "שאם תעבור תשנה את המשטר בישראל". הוא הוסיף כי "אם במדינת ישראל תהיה פסקת התגברות ברוב של 61, אם יועמ"שים יסורו למרותם של פוליטיקאים ולא למרותו של החוק, אם שופטים יבחרו על ידי רוב קואליציוני פוליטי ויהיו תלויים בו ואם סמכותו של בית המשפט העליון לפסול התנהלות בלתי סבירה באופן קיצוני תבוטל - 'המבצר אכן יפול'. הקו האדום יחצה וישראל תהפוך לדמוקרטיה חלולה".

יו"ר המחנה הממלכתי ציין כי לדעתו השלב הבא ברפורמה של לוין יתייחס לבנימין נתניהו: "בנאומו אמש אמר שר המשפטים - כי זהו 'השלב הראשון ברפורמה'. וכולנו מבינים היטב מהו השלב השני - כל הנושאים הנוגעים לראש הממשלה נתניהו, להשהייה או לביטול משפטו באמצעות החלפת היועמ"שית או חוק צרפתי. שלב אחר שלב בתוכנית סדורה. לאלו יש להוסיף את הכוונה לסרס את התקשורת, להשתלט על החינוך הממלכתי וכמובן להשתיק את הדרג הצבאי״.

לאחר דברים אלו, גנץ פנה ישירות לנתניהו ואמר: "אנו בשעת חירום אמיתית - ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה: הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו - להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק".

שר המשפטים החדש יריב לוין הציג אמש (ד') את תוכניתו לרפורמה מקיפה במערכת המשפט, שזכתה לשם "רפורמת המשילות". בין השינויים שמתכנן לוין מתוכננת חקיקת פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, מהלך שמשמעותו היא שהכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שיפסלו על ידי בית המשפט העליון. עוד בתוכנית: ביטול "עילת הסבירות" ו"החזרת יכולת ההחלטה לממשלה". שינוי נוסף הוא בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, בה ימונו שני פוליטיקאים נוספים ויצומצם כוחם של השופטים.