תהל מהנדסים קרסה: מבקשת עיכוב הליכים בשל חובות של מעל ל-410 מיליון שקל

בין הנושים של החברה נמצא בנק הפועלים שלו מעל למחצית מהחוב • החברה מציינת כי נרשמה אצלה "ירידה דרסטית בהזמנות שהתקבלו מחברת מקורות", וכן כי מממשלת גאנה הפסיקה לשלם את חובותיה החל מהשבוע שעבר

מתקן טיפול במים של תהל / צילום: מצגת החברה
מתקן טיפול במים של תהל / צילום: מצגת החברה

חברת תהל מהנדסים יועצים פנתה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב בבקשה דחופה לעיכוב הליכים. החברה מבקשת מביהמ"ש להורות על עיכוב הליכים לתקופה של 60 יום שבמהלכם היא מתכננת לגבש הסדר חוב מול הנושים שלה. תהל מהנדסים צברה חובות בהיקף של מעל ל-410 מיליון שקל, מרביתם (388 מיליון שקל) הינם למספר בנקים מהגדולים במשק.

החברה מספקת שירותי תכנון הנדסי ופיקוח על פרוייקטים בתחומי המים ואספקתם. הבנקים שהם הנושים העיקריים שלה הם בנק הפועלים, לו היא חייבת 61.7 מיליון דולר (210.4 מיליון שקל), בנק לאומי לו עומד החוב על 26.4 מיליון דולר (90 מיליון שקל), בנק מזרחי טפחות שהחוב שלו מסתכם בכ-20 מיליון דולר (67.8 מיליון שקל) ובנק HSBC שלו חבה החברה כ-6 מיליון דולר (20.5 מיליון שקל). יתרת החובות הם לעובדי החברה, רשויות המדינה וספקים.

בין הסיבות לקריסה הכלכלית, כך לפי הבקשה שהוגשה לביהמ"ש, מתארת תהל שני אירועים עיקריים. האחד הוא "ירידה דרסטית בהזמנות שהתקבלו מחברת מקורות", והשני הוא הפסקת תשלומים של ממשלת גאנה בגין חובות שצברה, החל מהשבוע שעבר.

"ממשלת גאנה שילמה עד כה כסדרה הלוואה שהועמדה בחשבון הממשלה בבנק הפועלים בסכום מהותי", מציינת תהל מהנדסים לביהמ"ש ומוסיפה כי "חלק מסוים מהתשלומים השוטפים בגינה היוו מקור תזרימי לחברה. אמנם החברה לא קיבלה הודעה קונקרטית על הפסקת התשלומים לחברה, אולם לנוכח הודעתה הכללית של ממשלת גאנה ברור כי לא ניתן עוד להסתמך בוודאות על מקור זה כבעבר".

יוזמה של דוד בן גוריון ולוי אשכול

תהל מהנדסים הוקמה בשנת 1961, אך פעילותה החלה עוד לפני קום המדינה בשנת 1942 כיוזמה של דוד בן גוריון ולוי אשכול. בשנים הראשונות להקמת המדינה שימשה החברה כזרוע תכנונית של מקורות לתכנון הובלת המים ברחבי מדינת ישראל הצעירה. בהמשך התרחבה ולמדינות שונות בעולם, בהן מדינות כמו הודו באסיה, וכן פעילויות במדינות אפריקה שונות ובמזרח ומרכז אירופה. החברה מעסיק הנכון להיום 290 עובדים, כאשר 68 עובדים הינם עובדי חטיבת ההנדסה והמטה בארץ. 98.4% מקבוצת תהל, המחזיקה בתהל מהנדסים, מוחזקים על ידי חברת קרדן אן.וי  הבורסאית שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.8 מיליון שקל בלבד.

לחברה פרויקטים שונים בהודו וברומניה, וגם במדינות כמו רוסיה ואוקראינה, שם נקלעו הפרויקטים לקשיים לנוכח המלחמה שפרצה בין המדינות. בבקשה מתוארת החמרה במצבה העסקי של החברה עוד משנת 2019, כאשר היא נאלצת להתמודד עם קשיים תזרימיים. כמו כן, החברה השקיעה בפרויקטים שהתבררו כהפסדיים, כאשר פרויקטים שלה במדינות כמו אנגולה, רומניה והודו הסבו לה "הפסדים משמעותיים והשקעה של עשרות מיליוני דולרים רבים ירדה לטמיון". גם מצבה של החברה האם קרדן, שנקלעה אף היא לקשיים ולא יכלה לתמוך בתהל, היה גורם בהתדרדרותה העסקית.