בין חקירה לאקזיט: רני צים סגר שבוע מטלטל עם רווח של 120 מיליון שקל

העסקה בה תמכור פסגות להפניקס חלק מנכסיה ב-310 מיליון שקל תותיר אותה עם עיקר פעילות קרנות הנאמנות, תגדיל את נזילותה ותקטין את המינוף • רני צים:"המטרה היא הצפת ערך למשקיעים ושמירה על יציבות החברה לאור סביבת הריבית העולה"

רני צים / צילום: רמי זרנגר
רני צים / צילום: רמי זרנגר

פחות משבועיים לאחר ההודעה על חקירתם של בעלי השליטה בבית ההשקעות פסגות ברשות ני"ע השלימה הקבוצה מכירת חלק מעסקיה ברווח מרשים.

על פי תנאי העסקה, שפרטיה נחשפו בגלובס השבוע, תרכוש חברת הביטוח הפניקס  מידי קבוצת פסגות , שבשליטת רני צים, את פעילויות ניהול התיקים וחלק מקרנות הנאמנות של בית ההשקעות (נכסים המניבים לטענת פסגות כ-30% מהכנסותיה כיום) בתמורה ל-310 מיליון שקל.

המכירה תשפר את מצבה הפיננסי של קבוצת פסגות, תגדיל את נזילותה ותניב לה רווח הון של 120 מיליון שקל על מכירת חלק מהנכסים שרכשה לפני פחות משנתיים. לאחר המכירה תמשיך פסגות לנהל בקרנות נאמנות שיישארו בבית ההשקעות נכסים בהיקף של כ-30 מיליארד שקל.

מניות פסגות קפצו ב-7%

עיקר הנכסים הנמכרים בעסקה הם פעילות קרנות הסל המנוהלת בפסגות בהיקף נכסים של 17.1 מיליארד שקל הפניקס בתמורה לכ-260 מיליוני שקל - 55 מיליון שקל במזומן והיתרה באמצעות הסבת חלק מההלוואה בנקאית שהעמיד בנק מזרחי טפחות לצים לטובת רכישת בית ההשקעות במאי 2021. בנוסף תמכור פסגות לידי הפניקס את כלל פעילות ניהול התיקים השלה בהיקף של 8.1 מיליארד שקל תמורת 50 מיליון שקל.

השלמת העסקה, מדווחת פסגות, תגדיל את ההון העצמי של הקבוצה מ-230 ל-350 מיליון שקל, תקטין משמעותית את המינוף שבו היא פועלת (יחס הון למאזן יעלה מ-17% ל-35%) ותגדיל את יתרות הנזילות שלה ב-55 מיליון שקל לסך של כ-165 מיליוני שקל.

מי שהובילו את המהלך מצד פסגות היו היו"ר צים יחד עם המנכ"ל יניב בנדר. נזכיר כי את פעילות הקרנות וניהול התיקים של בית ההשקעות רכש צים (באמצעות חברת וואליו קפיטל ששמה שונה לאחר מכן לקבוצת פסגות) במאי 2021 מידי בית ההשקעות אלטשולר שחם לפי שווי של כ-405 מיליון שקל.

כחלק מהעסקה הנוכחית סיכמו פסגות והפניקס כי הראשונה תוכל להמשיך לפעול בשוק קרנות הנאמנות ללא מגבלה, ולא תהא מניעה מצדה לנהל קרנות שמתחרות בקרנות הנמכרות. בנוסף, תחזיק פסגות בפעילות מחקר וברוקראז' מוסדי, הפועל בישראל ובשווקים הבינלאומיים, בחבר הבורסה, וכן בפעילויות משלימות נוספות בהן ניהול קרנות גידור, בנקאות השקעות, חברת פסגות אקוויטי (העוסקת בניהול תוכניות תגמול לעובדים ובנאמנויות), ואפיקי השקעות נוספים.

רני צים, יו"ר ובעל השליטה בקבוצת פסגות מסר כי "המטרה העומדת לנגד עינינו הינה הצפת ערך למשקיעים ושמירה על יציבות החברה, במיוחד לאור העובדה כי אנו מצויים בסביבת ריבית עולה. פסגות בית השקעות תהיה חברה יעילה, ללא חוב, רווחית ונזילה, שתוכל לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה ותהיה ערוכה למקד את צמיחתה בשנים הבאות".

את רכישת פסגות מבצעת הפניקס באמצעות קסם קרנות נאמנות והפניקס בית השקעות שמחזיקה בה (לשעבר אקסלנס). הקרנות אשר ירכשו מפסגות ימוזגו לתוך קסם ופעילות ניהול התיקים תמוזגלחברת ניהול התיקים של בית ההשקעות.

אבנר חדד, מנכ"ל הפניקס בית השקעות, שמגדיל בעסקה את היקף נכסיו בכ-25 מיליארד שקל (עד כה ניהל כ-50 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות) , מסר כי "רכישת הנכסים היא מהלך נוסף במימוש אסטרטגיית הצמיחה של בית ההשקעות והקבוצה כולה על ידי יצירת ערך מרכישות ומיזוגים של נכסים בעלי סינרגיה מובהקת ומניצול היתרון התחרותי של קסם בשוק הקרנות בישראל".

מי ששמחו לשמוע על השלמת העסקה הם המשקיעים במניות קבוצת פסגות. אלה הקפיצו את מניות החברה ב-7%, במהלך יום המסחר (חמישי). שווי השוק המגולם לחברה עומד על כ-260 מיליון שקל. למרות הזינוק במניה, היא עדיין הסבה תשואה שלילית של כ-30% בשנה האחרונה.

כאמור לצד המהלך למימוש חלק מהחזקותיה, ספגה פסגות זעזוע בשבוע שעבר, בעקבות פרסום דבר חקירת רשות ניירות ערך, שבמסגרתה נחקרו היו"ר רני צים והמנכ"ל יניב בנדר, בחשד לשימוש במידע פנים. פסגות דיווחה כי חוקרי הרשות ביצעו חיפוש במשרדי החברה, אך הדגישה עם זאת כי למיטב ידיעתה, בשלב זה אין חשדות כנגד החברה, וכי החקירה נוגעת לאירועים שהתרחשו לפני רכישת בית ההשקעות פסגות.

את פסגות ייצגו עורכי הדין יעקב אנוך, עודד אופק, דודי יעקבי וליהיא בכר ממשרד מ. פירון. את הפניקס ייצגו עורכי הדין אברהמי וול, שרית פרלמוטר שוגרמן והדר זיו ממשרד פישר בכר חן.