הפייקים שליוו את כהונתה של ראש ממשלת ניו זילנד הצעירה

לא זייפה בחירות ולא השמיצה את מרדוק, רה"מ הצעירה של ניו זילנד יורדת מהבמה • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי באינסטגרם, 8.2.21
מתוך פוסט ויראלי באינסטגרם, 8.2.21

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בשבוע שעבר הודיעה במפתיע ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, כי לא תנהיג את מפלגתה בבחירות שייערכו באוקטובר. "אזל לי הדלק במיכל", אמרה מי שהפכה לראש ממשלה בשנת 2017 כשהיא רק בת 37, וחלק גדול מהפרסום העולמי שלה הגיע על רקע התמודדותה עם משבר הקורונה. לאורך כהונתה נאלצה ארדרן להתמודד גם עם לא מעט פייקים וידיעות כזב. הנה כמה מהם.

לא "המכונות של הקלינטונים". ב־2020 ארדרן נהנתה מפופולריות רבה בארצה, ובבחירות באותה שנה מפלגתה הייתה הראשונה להשיג רוב מוחלט בפרלמנט מאז המעבר לשיטת הבחירות הנוכחית. וכמו שקרה בבחירות שנערכו באותה שנה בארה"ב, גם כאן היו מי שפקפקו בכשרות הניצחון, ואפילו הטיעונים היו דומים. "מכונות ההצבעה של חברת דומיניון נחקרות בכל העולם ואתם חושבים שניו זילנד בסדר? ג'סינדה הביאה את המכונה של דומיניון מהקלינטונים", טען פוסט באינסטגרם, שהתכתב עם קמפיין שהובילו תומכי טראמפ בארה"ב שלפיו מכונות ההצבעה של חברת דומיניון זייפו תוצאות לטובת הדמוקרטים.

בארה"ב החברה הגישה תביעת דיבה נגד רשת פוקס ניוז שהעלתה את הטענות, אבל בניו זילנד, הפוסט שפורסם בפברואר 2021, בסמוך לבחירות - וזכה להדהוד מחדש באוקטובר האחרון, בצל הבחירות לרשויות המקומיות - הופרך בקלות על ידי בודקי העובדות של סוכנות הידיעות האוסטרלית, AAP. שם פנו לנציבות הבחירות של ניו זילנד שמסרה להם כי הספירה בבחירות לפרלמנט נעשית באופן ידני, בדומה לישראל, ולא מעורבת בה כלל טכנולוגיה מהסוג שמציעה דומיניון.

נאבקה במתנגדי החיסונים. אחת הסיבות שארדרן נהנתה מפופולריות רבה הייתה מדיניות הקורונה שלה, שניצלה את היותה של ניו זילנד מדינת אי כדי לנקוט ב"אפס הדבקה" ולאפשר במשך רוב הזמן לתושבי המדינה הרבה יותר חופש מלשאר העולם. אבל גם בניו זילנד יש מי שמכחישים את המגפה או מתנגדים לחיסונים. בציוץ ויראלי בטוויטר הופיע שלט חוצות של הלייבור עם תמונתה המחויכת של ארדרן והכיתוב: "זכרו להירשם לחיסון חג המולד שלכם! כל בוסטר נותן לכם עד שישה חודשי חירויות! אין זריקה, אין עבודה, אין החזרים". בארגון בדיקת העובדות ההודי The Quint הראו כי מדובר בפוטושופ. בשלט המקורי מופיעה אותה תמונה מחויכת של ארדרן אך כל מה שנכתב לידה הוא הסלוגן "בואו נמשיך לזוז", עם קריאה להצביע ללייבור.

לא רבה עם מרדוק. תמיד כדאי להיזהר עם ציטוטים שמוצאים באינטרנט. הציטוט הקליט ההוא שאתם מייחסים לצ'רצ'יל הוא כנראה לא באמת של צ'רצ'יל, וגם הציטוט שמיוחס לארדרן שלפיו ניו זילנד לא צריכה להתמודד עם "הזעם של גברים לבנים וקשישים" בזכות זה ש"מעולם לא אפשרנו לרופרט מרדוק לייסד כאן כלי תקשורת" - לא נאמר על ידה. רבים בשמאל אמנם צהלו לנוכח הציטוט הזה, שיוצא נגד איל התקשורת שעומד מאחורי גופים כמו פוקס ניוז והסאן, אבל כפי שהראו ב־Politifact, הוא לא נאמר על ידי ראש ממשלת ניו זילנד. דוברה של ארדרן הכחיש כל קשר אליו, ומהבדיקה עולה כי ככל הנראה מדובר בעיוות שעבר ציטוט של דייוויד קורמק, לשעבר מנהל התקשורת של המפלגה הירוקה. הוא טען כי בזכות העובדה שבניו זילנד אין כלי תקשורת בבעלות מרדוק, הפוליטיקה במדינה היא פחות מקוטבת.

לקריאה נוספת:

הבדיקה של AAP בעניין הטענה על מכונות ההצבעה
הבדיקה של The Quint בעניין מודעת הבחירות של ארדרן
הבדיקה של Politifact בעניין האמירה של ארדרן על מרדוק

תחקיר: אוריה בר־מאיר