מחיר הדלק יירד בשישי: סמוטריץ' חתם על הצו שמבטל את ההתייקרות האחרונה

לאחר שמחיר הדלק עלה ל-7.17 שקלים ביום רביעי, חתם היום שר האוצר על הצו להפחתת מס הבלו • הלילה בחצות יירד המחיר בחזרה לרמה הקודמת של 6.84 שקלים לליטר • הפחתת מחיר הדלק בפברואר צפויה לעלות לקופת האוצר כ-240 מיליון שקל באובדן הכנסות ממיסים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם היום (ה') על הצו להפחתת הבלו על הדלק, באופן שיבטל את עליית מחירי הדלק האחרונה שנכנסה לתוקף אתמול. הצו ייכנס לתוקף הלילה בחצות (בין חמישי לשישי).

מחיר הדלק יזנק הלילה ב-33 אגורות, אך סמוטריץ' מבטיח לבטל את ההתייקרות

הדלק התייקר בלילה שבין שלישי לרביעי ב-33 אגורות לליטר והגיע ל-7.17 שקלים לליטר בנזין. אולם בעקבות הצו החדש, ויומיים בלבד לאחר קפיצת מחיר הדלק, יירד המחיר בחזרה לרמה הקודמת של 6.84 שקלים לליטר.

הפחתת מחיר הדלק בפברואר צפויה לעלות לקופת האוצר כ-240 מיליון שקל באובדן הכנסות ממיסים. למרות שמדובר באובדן הכנסה ולא בהגדלת הוצאה, הממשלה נדרשת להעמיד מקור תקציבי כדי לבצע צעד שכזה. בהיעדר תקציב מדינה מאושר, המקור התקציבי שסימן סמוטריץ' הוא קרן הפיצויים של מס רכוש.

בשבועות האחרונים הקצו באוצר 2.25 מיליארד שקל, שבמקור היו אמורים לעבור לקרן הפיצויים, לשימוש מיידי לפיתרון בעיות. בין היתר, לפני כשבועיים כבר השתמש סמוטריץ' בכ-450 מיליון שקל מתוך הסכום, כשחתם על צו קודם להפחתת מס הבלו על הבנזין. בעקבות הצו, מחירי הדלק ירדו ב-10 אגורות עד לסוף 2023, אבל זה לא הספיק כדי להחזיק את המחירים מתחת לרף ה-7 שקלים לליטר. התייקרות הדלק שנכנסה לתוקף ב-1 בפברואר מקזזת את כל ההטבה שניתנה קודם לציבור, ולכן הוחלט להרחיבה.

סמוטריץ' הודיע על ההנחה במס הבלו על הדלק ביום שלישי, לאחר ביקורת שנמתחה על הממשלה בעניין התייקרות הדלק. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לאורך קמפיין הבחירות שלו, וגם לאחר השבעתו המחודשת לתפקיד, שיקפיא את עליות מחירי הדלקים, כמו גם את חשבונות החשמל, המים והארנונה. אולם, הבשורה של הממשלה עד עכשיו הייתה הורדה של 10 אגורות בלבד מהמחיר - בסך הכל הוזלה של קצת יותר מאחוז בודד. הפחתה קודמת זאת הייתה חלשה מדי כדי להחזיק את המחירים נמוכים לאורך זמן. כך, רגע לפני התייקרות הדלק, הוחלט על הפחתה נוספת. ועדיין, מדובר בהוזלות מתונות לעומת אלה שהציעה לציבור הממשלה הקודמת, שקבעה הנחות של עד שקל לליטר בנזין.