הממשלה שוקלת הנפקת דרכונים אונליין. האם זה אפשרי בכלל?

בדיון בוועדת הפנים הוצעו מספר צעדים שימתנו את התורים הארוכים בלשכות האוכלוסין וההגירה, בין השאר גיוס עובדים חדשים והכפלת משמרות • בנוסף, עלתה הצעה לעבור לשיטה של הנפקת דרכונים דרך האינטרנט, אם כי לאור חוק המאגר הביומטרי, נדרשת נוכחות פיזית של מבקשי הדרכון

המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק / צילום: שלומי יוסף
המרכז לדרכונים זמניים, סמוך לקניון איילון בבני ברק / צילום: שלומי יוסף

משבר הדרכונים נמשך, והיכולת של אזרחי ישראל להשיג דרכון קבוע בתוקף עדיין מוגבלת מאוד. על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, התור להנפקת דרכון בלשכות האוכלוסין וההגירה ברוב המדינה מגיע לכחצי שנה, ובלשכות רבות (בעיקר באזור המרכז) אין תורים בכלל. בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת ביום רביעי האחרון, נקבעו מספר צעדים שימתנו את התורים האדירים שיש כרגע, או לפחות ימתנו אותם. כך בין השאר יגויסו עובדים חדשים, יוכפלו המשמרות בחלק מהלשכות ויוקמו מרכזים שיטפלו בנושא הדרכונים בלבד. צעדים אלו דורשים את אישור ההסתדרות מצד אחד והאוצר מצד שני, ואלו נדרשו לתת תשובות עד יום רביעי הקרוב ה-8 לפברואר.

זו התוכנית של משרד הפנים לטיפול במשבר הדרכונים 
בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? | ניתוח

צעד נוסף שעלה בשיחה בין יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר לבין מנכ"ל רשות האוכלוסין רונן פרץ הוא לעבור לשיטה אחרת לגמרי, של הנפקת דרכונים אונליין דרך האינטרנט, ללא צורך להגיע כלל ללשכות האוכלוסין. מטרת צעד זה היא לעקוף את צוואר הבקבוק שיש כעת בלשכות האוכלוסין, ובכך להקל דרמטית את התור עבור האזרחים הנדרשים להוציא דרכון קבוע. כך, נאמר מטעם ח"כ אשר, עושים כיום למשל בבריטניה. בריטניה אכן מאפשרת הנפקת דרכונים אונליין, בעלות של 82.5 ליש"ט (כ-340 שקל) ותוך עד 10 שבועות.

אלא שיש מספר קשיים מרכזיים שהופכים את ההצעה ללא ריאלית, וכנראה לא תמומש בזמן הקרוב: חוק המאגר הביומטרי דורש שההנפקה תיעשה פיזית בפני פקיד של לשכת האוכלוסין, מה שאומר שלא משנה איך יבצעו שינוי כזה, הוא יצטרך לעבור דרך חקיקה של הכנסת, ודיונים נרחבים בוועדה המשותפת של החוק הביומטרי. על פי גורם מקצועי המעורה בפרטים, במצב הנוכחי בו הכנסת עסוקה ברפורמה המשפטית, בתקציב ובחוק ההסדרים, קשה להאמין שזה יקרה.

בנוסף, אומר אותו גורם, יש בעיה נוספת: מפעל 'ארבל' העוסק בייצור פיזי והתאמה של הדרכונים הגנריים לאזרחים, מפעיל מכונות נוספות הנמצאות לקראת סוף החיים שלהן. זה צוואר הבקבוק השני בכל הנוגע להנפקת דרכונים, ועקיפה שלו רק תגדיל את העומס על המפעלים. כך שלפחות בזמן הקרוב אין פה בשורה שתסייע לאזרחים הנדרשים להנפיק דרכונים.

עם זאת, אומרים מטעם יו"ר ועדת הפנים אשר, אחת ההחלטות של משרד הפנים לאור הדרישות של ועדת הפנים, היא להכפיל גם את הייצור הפיזי. אבל, כאמור, זה לא יוכל לקרות בטווח המיידי. עוד נמסר, ש"לא יעשו מחר את הפתרון הדיגיטלי, אבל זה אחד הפתרונות המוצעים". מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ אמר ליו"ר הוועדה אשר שהוא יבדוק את הנושא, אך הנושא עדיין עומד בשלב היוזמה ואינו מתורגם להצעה של ממש. העיקר, בעיניו, הוא הצעדים הקונקרטיים שהוצעו בוועדה בעניין הגדלת המשמרות ופתיחת המרכזים הנוספים, ולכך מחכים בוועדה לתשובות ממשרד האוצר שאמורות להגיע עד יום רביעי הקרוב.

מלשכת האוכלוסין נמסר: "זה רעיון לעתיד שצריך חקיקה. כרגע לא נתראיין על זה, אין מה להגיד". 

בעיה נוספת היא האבטחה של מהלך כזה ברמת הסייבר. מערך הסייבר הלאומי מתנגד להנפקה אונליין, ומסר לגלובס כי "הנפקה של דרכון ביומטרי בנוכחות פיזית, מאבני היסוד של פרויקט התיעוד הביומטרי, הוכחה כיעילה משמעותית יותר במניעת רמאויות והתחזויות. ניסויים שערכנו במעבדה הביומטרית הלאומית שבמערך הוכיחו זאת. כאמונים על פיקוח על אמינות וביטחון התהליך, טרם ראינו מענה מספק לניהול הסיכונים במעבר להנפקה מקוונת בשלב זה".