האבטלה עומדת על 4.3%; עלייה של 0.8% מאז תחילת העלאות הריבית

עפ"י הלמ"ס, בעוד ששיעור האבטלה בינואר עלה מעט, אחוז המשתתפים בכוח העבודה עלה אף הוא • בנוסף, הדוח מראה כי יותר אנשים נכנסו לראשונה לשוק העבודה

מתחילת העלאות הריבית, האבטלה עלתה ב-0.8% / צילום: Shutterstock
מתחילת העלאות הריבית, האבטלה עלתה ב-0.8% / צילום: Shutterstock

על פי דיווח הלמ"ס מהיום (ב'), שיעור האבטלה מנוכה עונתיות בינואר עלה מעט מ-4.2% ל-4.3%. אך בו זמנית, שיעור התעסוקה (שיעור המועסקים מכלל האוכלוסייה) עלה מעט מ-61% ל-61.1%. בכך, אחוז המשתתפים בכוח העבודה (מועסקים ומובטלים, מכלל האוכלוסייה) עלה מ-63.7% ל-63.9%.

בלי הפרשה לפנסיה והצמדות: באוצר מניחים את התשתית לתוספות שכר במגזר הציבורי | ניתוח
אחרי ההפתעה לרעה באינפלציה: מה צפוי בהחלטת הריבית בישראל מחר?
העיוות הסטטיסטי במחירי השכירות שעלול לתדלק את האינפלציה | דרור מרמור, טור סופ"ש

לאבטלה יש תנודות טבעיות במהלך השנה, כך שבעונות מסוימות היא מעט גבוהה יותר ובאחרות מעט נמוכה יותר. לכן, כדי להבדיל בין שינוי עונתי קבוע לבין שינוי מהותי שנובע מהשתנות המצב הכלכלי, מתייחסים בלמ"ס ל"נתונים מנוכי עונתיות" שאמורים לנכות החוצה את ההשפעה העונתית הקבועה. 

בנתונים המקוריים, כלומר ללא ניכוי העונתיות שמאפיינת את תחילת השנה, שיעור האבטלה דווקא יורד מ-4.3% ל-4.1%, ושיעור התעסוקה עולה משמעותית מ-61% ל-61.4%. כלומר, לעומת שנים קודמות, בהן בתחילת השנה האבטלה הצטמצמה ושיעור התעסוקה עלה, השנה העלייה מעט מתונה יותר.

אך גם בהתחשב בעונתיות המאפיינת את שוק התעסוקה, כמות המועסקים עלתה ביחס לחודש הקודם. כך שלמרות שחלק מהעובדים הגיעו לכדי אבטלה, יותר אנשים נכנסו לראשונה לשוק.

עם זאת, גם אחוזי האבטלה ביחס לחודשים הקודמים עלו. באפריל 2022 האבטלה מנוכית-העונתיות הייתה בשפל של 3.5% שנחשב נמוך במיוחד. ביוני נרשם שפל נוסף של 3.4%. ומאז, האבטלה עלתה כמעט מדי חודש עד שהגיעה ל-4.3% כיום.

עלייה זו מתרחשת על רקע עליות הריבית שהחלו באפריל 2022. העלאת ריבית בנק ישראל הקשתה על נטילת הלוואות ופתיחת עסקים, ואחת ממטרותיה היא ריסון הצריכה - נתון המשפיע על עליית האבטלה. עם זאת, רמת האבטלה כיום (4.3%) עדיין נחשבת נמוכה יחסית, ושיעור התעסוקה הכללי דווקא גבוה יותר מאשר באפריל - בעוד שאז הוא עמד (בניכוי עונתיות) על 60.4%, שיעור התעסוקה כיום עומד על 61.1%. כלומר, בעוד ששיעור האבטלה גבוה יותר היום - רבים שהיו מחוץ לשוק העבודה הצטרפו אליו.

היום בשעה 16:00 בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית. הצפי הוא להעלאת ריבית של 0.25% או של 0.5%. בהתחשב בנתוני הצמיחה החזקים, באבטלה שנשארת ברמה נמוכה יחסית והאינפלציה שעוד לא מתמתנת, ההערכות הן שהעלאת הריבית צפויה להיות הגבוהה יותר - 0.5%.