לראשונה בארה"ב: המחיר הממוצע של רכב חשמלי נמוך מרכב בנזין

השינוי המהותי ביותר בשוק הרכב החשמלי מתרחש בימים אלה בארה"ב • המחיר הממוצע של רכב חשמלי בארה"ב נמוך כעת מהמחיר הממוצע של רכבי בנזין בכמעט 5,000 דולר

חיתוך המחירים של טסלה הוריד את המחיר הממוצע של רכב חשמלי בארה''ב מתחת למחיר הממוצע של רכבי בנזין / צילום: Shutterstock
חיתוך המחירים של טסלה הוריד את המחיר הממוצע של רכב חשמלי בארה''ב מתחת למחיר הממוצע של רכבי בנזין / צילום: Shutterstock

שוק הרכב החשמלי בישראל הוא לא אי בודד בעולם. השינוי המהותי ביותר מתרחש בימים אלה דווקא מעבר לים, וליתר דיוק, בארה"ב. בשבוע שעבר פורסם ניתוח עדכני של חטיבת המחקר של בלומברג שסקר את השפעת הוזלת המחירים העמוקה שביצעה טסלה בחודש שעבר.

תיק "סולידי" עם תשואה של יותר מ-6%: האפשרויות שנוצרות מהירידות באג"ח | ניתוח
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 
הפופוליזם ניצח שוב, ותקציב משרד התחבורה נותר בגדר תעלומה | פרשנות

הניתוח מצביע על שינוי פרדיגמה: לאחר חיתוך המחירים העמוק של טסלה, שלווה במהלך מקביל של פורד, המחיר הממוצע של רכב חשמלי בארה"ב נמוך כעת מהמחיר הממוצע של רכבי בנזין - ולא בשיעור שולי, אלא בכמעט 5,000 דולר. טסלה מודל 3 למשל, עולה כעת בארה"ב, אחרי הטבת המס הפדראלית על רכב חשמלי בגובה 7,500 דולר, כ־35.5 אלף דולר בלבד, שהם כ־12.5 אלף דולר פחות מהמחיר הממוצע של רכב בנזין חדש בארה"ב.

עם זאת, צריך לסייג ולהעיר שאחת הסיבות לכך היא שהמחיר הממוצע של רכבי בנזין חדשים נסק בשנתיים האחרונות בעשרות אלפי דולרים עקב שיבושי הייצור - ועדיין אסור להמעיט בגודל השינוי. רוב האנליסטים בעולם צפו שנקודת השוויון בין המחיר הממוצע של כלי הרכב החשמליים לרכבי הבנזין לא תגיע לפני 2025.

שוויון זה גם מושך את השטיח מתחת לאחד הנימוקים המרכזיים להענקת הטבות מס לרכב חשמלי ברחבי העולם (וגם בישראל), לפיו צריך להעניק הטבות לכלי רכב חשמליים כי הם עדיין יקרים משמעותית מרכבי בנזין מקבילים, בעיקר בגלל עלות הסוללות. במורגן סטנלי למשל, העריכו בשבוע שעבר כי "השוויון ההיסטורי", בהנחה שאכן יישאר עקבי וטסלה לא תקפיץ מחירים כפי שעשתה בעבר, "עשוי להיות נקודת מפנה" במעבר מבנזין לחשמל.

ממשלות בצפון אירופה וממשלת סין כבר משתמשות בטיעון הזה כדי לבטל בהדרגה את הסבסוד לרכב חשמלי. גם בישראל הפער בין דגמי החשמל לדגמי הבנזין מאותה קטגוריה נסגר במהירות בשל ההתייקרות המואצת והעקבית במחירי דגמי הבנזין וההייבריד החדשים, שדוחפים מעלה את ממוצע המחירים. אז ייתכן בהחלט שטסלה, שניצלה טוב יותר מכל מתחרותיה את הטבות המס כדי להתבסס בישראל, עשויה גם להביא אותן לסיומן.