בורסות עולם | סיקור שוטף

פתיחת שבוע חיובית בניו יורק; טסלה וענקיות הטק בלטו, סולאראדג' זינקה

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדו מעט • פרוטליקס וקומפיוג'ן הישראליות עלו אחרי הדוחות • נעילה ירוקה בבורסות אירופה • ירידות קלות בחוזים על הנפט ובשוק הקריפטו • בלקרוק: "האינפלציה לא תחזור ליעד ללא מיתון. העלייה בצמיחה מרמזת על הידוק מדיניות נוסף במטרה לצנן את המחירים"

בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
בורסת הנאסד''ק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

פתיחת שבוע חיובית בוול סטריט, אם כי העליות בסופו של יום היו מתונות יותר מאשר בתחילתו: מדד הנאסד"ק עלה ב-0.6%, ה-S&P 500 הוסיף 0.3%, והדאו ג'ונס עלה ב-0.2%.

בשוק האג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמו ירידות קלות בתשואות: תשואת האג"ח ל-10 שנים נסוגה ב-2 נקודות ל-3.92%, ותשואת האג"ח לשנתיים ירדה בכנקודה ל-4.79%.

במט"ח, נרשמה ירידה של 0.5% בשער הדולר ביחס לאינדקס המטבעות, כאשר הליש"ט הבריטית טיפסה מולו בשיעור חד יותר של כ-1%.

בשוק המניות בלטה לטובה טסלה  שטיפסה ביותר מ-5%, וגם אנבידיה , אפל, מיקרוסופט, AMD, אמזון, אלפאבית ונטפליקס  רשמו עליות. מטא (פייסבוק)  נותרה בצד השלילי בניגוד למגמה עם ירידה של כ-0.4%. באשר למניות הישראליות, ארבה רובוטיקס בלטה בעלייה של יותר מ-10%, וגם סולאראדג' , סטיקספיי, אינוויז, אופקו, מובילאיי  ואוטונומו טיפסו.

פרוטליקס  עלתה אף היא אחרי הדוחות (ראו בעדכונים קודמים), וגם קומפיוג'ן  טיפסה אחרי שדיווחה על הכנסות של 7.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי ובשנת 2022 כולה (בהשוואה ל-6 מיליון שקל בשנת 2021). ההפסד הנקי צומצם מ-10 סנט למניה ברבעון הרביעי של 2021 ל-4 סנט, וההפסד השני ירד מ-41 סנט למניה ל-39 סנט.

21:30

העליות בבורסות ניו יורק נמשכות, בהובלת מדד הנאסד"ק שעולה ב-0.9%, ובראשו טסלה שמזנקת כבר ביותר מ-6%. מדד ה-S&P 500 עולה ב-0.6%, והדאו ג'ונס מטפס ב-0.4%.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של עד 1% במחירי הנפט הגולמי: החוזים על הנפט האמריקאי נסוגים לרמה של 75.7 דולר, לחבית והחוזים על הנםט מסוג ברנט יורדים ל-82.4 דולר לחבית. החוזים על הגז הטבעי לעומת זאת מזנקים ב-7.5%. במתכות, הזהב מטפס ב-0.2%, ומחירה של אונקיה עולה ל-1,818 דולר. מחיר הפלטינה מזנק ב-3.5% ל-940 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמות כעת ירידות מתונות: הביטקוין נסחר סביב 23.3 אלף דולר, והאת'ריום ברמה של 1,625 דולר. שני המטבעות משלימים ירידה שבועית של 6.3% ושל 4.5%, בהתאמה.

20:00

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת, בעוד ששוק האג"ח הממשלתיות יציב.

במט"ח, הדולר יורד ב-0.5% ביחס לאינדקס המטבעות. מול השקל הוא נסוג ב-0.2% ביחס לשער הייציג שנקבע בצהריים, ושערו כעת 3.66 שקלים.

טסלה  בולטת לטובה בקרב ענקיות הטכנולוגיה. יצרנית הרכב החשמלי מטפסת ביותר מ-5% בעקבות דיווח של רויטרס שלפיו המפעל של טסלה בברנדנבורג שבגרמניה הגיע לקצב ייצור של 4,000 כלי רכב בשבוע לפני המועד המתוכנן.

עוד בגזרת הרכב החשמלי: פיסקר  טסה ביותר מ-27% לאחר שאשררה את יעד ייצור הרכב שלה לשנת 2023 ומסרה כי הוציאה פחות מהצפוי ב-2022. לצד זאת, החברה דיווחה על הפסד גדול מהצפוי והחמיצה את תחזיות הכנסות ברבעון הרביעי.

18:45

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות: מדד דאקס קפץ ב-1.1%, פוטסי עלה ב-0.7%, וקאק הצרפתי זינק ב-1.5%. יורוסטוקס 50 הכלל-אירופי טיפס ב-1.7% בקירוב.

בינתיים בוול סטריט נחלשות העליות: הדאו ג'ונס עולה ב-0.2%, ה-S&P 500 מוסיף 0.5%, והנאסד"ק עולה ב-0.8%.

מניית חבת הרכבות יוניון פסיפיק  מזנקת ב-10% לאחר שהודיעה כי השנה ימונה מנכ"ל חדש במקומו של לאנס פריץ, שמכהן בתפקיד מאז 2015. בנק אוף אמריקה שדרג את ההמלצה על המניה ל"קנייה" מ"ניטרלית" בעקבות החדשות. עוד עלייה חדה רושמת יצרנית התרופות לסרטן סיג'ן , לאחר שה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי פייזר  מנהלת מגעים לרכישתה.

17:50

העליות בוול סטריט התמתנו מעט, והמדדים מטפסים כעת בשיעורים של 0.6% עד 0.9%. בשוק האג"ח הממשלתי התשואות יציבות.

בקרב המניות הישראליות בולטת לטובה ארבה רובוטיקס  שקופצת ב-9% וסולאראדג'  עם עלייה של 5.5%. בצד השלילי, חברת אבטחת הסייבר סיירן  צונחת ביותר מ-17%, אלומיי מאבדת 12%, וגם טאבולה, אינטרקיור, סייברוואן וקמהדע מאבדות גובה.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של 0.8% בחוזים על הנפט: הנפט מסוג ברנט יורד ל-82.4 דולר לחבית, והנפט האמריקאי יורד ל-75.6 דולר לחבית.

בשוק הקריפטו המטבעות המרכזיים עולים ב-1%-2%. הביטקוין נסחר סביב 23.5 אלף דולר, והאת'ריום נסחר ברמה של 1,641 דולר.

16:31

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית לאחר הנעילה האדומה ביום שישי: הדאו ג'ונס עולה ב-0.7%, ה-S&P 500 מטפס ב-0.8%, והנאסד"ק קופץ ביותר מ-1%.

במקביל, נרשמות ירידות קלות בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב: תשואת האיגרת ל-10 שנים נחלשת ב-2 נקודות ל-3.92% ותשואת האג"ח לשנתיים יורדת בשיעור דומה ל-4.78%. לצד זאת הדולר נחלש בכ-0.3% בהשוואה לאינדקס המטבעות, כאשר הליש"ט הבריטית מטפסת מולו ב-0.6% לרמה של 1.20 דולר.

בקרב ענקיות הטכנולוגיה ניכרת מגמה חיובית: טסלה מטפסת ביותר מ-2.5%, וגם מיקרוסופט , אנבידיה , אפל , אלפאבית (גוגל) , מטא (פייסבוק)  ואמזון  מתחזקות. אינטל  עולה ב-1.5% בראש הדאו ג'ונס.

ברקשייר האת'וויי  נסחרת בעלייה קלה. ענקית ההשקעות של וורן באפט דיווחה ביום שישי על ירידה של 7.9% ברווח התפעולי של הרבעון הרביעי על רקע לחצים אינפלציוניים, לרמה של 6.7 מיליארד דולר.

14:31

חברת פרוטליקס  דיווחה היום על הכנסות של כ-48 מיליון דולר בשנת 2022, לעומת הכנסות של כ-38 מיליון דולר ב-2021. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-15 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-27 מיליון דולר ב-2021. בנוסף פרסמה פרוטליקס תשקיף מדף לגיוס של כ-20 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות. 

14:07

מדדי המניות המרכזיים בבורסות אירופה רושמים כעת עליות של עד 1.8%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של כ-0.5%.

במסחר המוקדם בניו יורק בולטות בעליות טסלה  ויצרניות הרכבים הסיניות ניאו , לי אוטו ואקספנג.

גם עליבאבא , מובילאיי , סנטינל וואן  ולמונייד בולטות בעליות.

חברת גילת  הודיעה היום כי השיקה מודם לווייני חדש שתוכנן במיוחד לשווקים צבאיים וממשלתיים.

12:05

מדדי המניות בבורסות אירופה רושמים כעת עליות של עד 1.6%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של כ-0.5%.

חברת התרופות טבע  נערכת למהלך נוסף של מיחזור חוב: החברה הודיעה היום על כוונתה להנפיק איגרות חוב הצמודות ליעדי קיימות בסך 2.06 מיליארד דולר, ובמקביל הגישה הצעת רכש לאיגרות חוב שלה, בסכום שיגיע עד 2.25 מיליארד דולר. 

בסקירתם השבועית כלכלני בלקרוק התייחסו להעדפותיהם בשווקים: "משטר המאקרו החדש מחייב ניהול תיקים זריז יותר. למרות שראלי נכסי סיכון נעצר, כבר ברור כי בנקים מרכזיים ימשיכו להעלות את הריבית כדי להילחם באינפלציה המתמשכת. ניתן לייחס את הראלי בנכסי הסיכון להאטת האינפלציה, למשבר אנרגיה קל מהצפוי באירופה, להתאוששות מהירה של סין ולגורמים טכניים נוספים, אך הראלי במניות משקף לדעתנו תקווה שגויה שהידוק המדיניות המשמעותי ביותר מזה עשרות שנים יכול למנוע נזק כלכלי, העלאות ריבית נוספות, ולהחזיר את האינפלציה למסלול ליעד, זאת בניגוד לשוקי האג"ח שמודעים לסיכון שהפדרל ריזרב יעלה עוד את הריבית.

"המחזור הכלכלי הנוכחי אינו קלאסי, למרות שהפעילות הכלכלית בארה"ב עדיין חזקה, אינפלציית הליבה עקשנית מהצפוי, ושוק העבודה האמריקאי עדיין הדוק עם רמות אבטלה נמוכות מזה חמישה עשורים.

"אנו בבלקרוק חושבים שהאינפלציה אינה בדרך לחזור ליעד ללא מיתון. לכן, עלייה בצמיחה מרמזת על הידוק מדיניות נוסף במטרה לצנן את האינפלציה, מה שלא מבשר טובות עבור נכסי סיכון. אנו מעדיפים אג"ח ממשלתיות קצרות-טווח כהשקעה מניבה, צמצמנו את משקל היתר שלנו באשראי בעקבות הידוק המרווחים, ואנו בעודף משקל במניות שווקים מתפתחים, ומעדיפים אותן על מניות שווקים מפותחים כדי לקבל חשיפה לריסטארט המהיר של סין. ככלל אנו עדיין מאמינים שחברות עם דירוג השקעה גבוה יעברו מיתון קל באופן טוב יחסית הודות למאזניהן החזקים", הם כותבים.

10:17

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות קלות. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

באסיה ננעל המסחר במגמה שלילית. מדד הנג סנג בהונג קונג רשם ירידה של כ-0.4%, ובטוקיו הניקיי ירד בכ-0.1%. בסיאול נסוג הקוספי ב-0.9%, ושנחאי רשמה ירידה של כ-0.3%.

בשוק הסחורות נרשמת יציבות במסחר בחוזים על הנפט הגולמי.

08:05

בורסות אסיה פתחו את שבוע המסחר במגמה שלילית. מדד הנג סנג בהונג קונג רושם ירידה של כ-0.6%, ובטוקיו הניקיי יורד בכ-0.1%. בסיאול נסוג הקוספי ב-1.1%, ושנחאי יורדת בכ-0.3%.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. 

ניתוח טכני: מדד S&P 500 איבד את המומנטום וגל הירידות בדרך

באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת. תשואת האג"ח ל-10 שנים יציבה סביב כ-3.95%, ותשואת האיגרת לשנתיים ממשיכה לעלות ומוסיפה עוד 3 נקודות ל-4.83%.  

● תיק "סולידי" עם תשואה של יותר מ-6%: האפשרויות שנוצרות מהירידות באג"ח

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של עד 0.6% בחוזים על הנפט הגולמי. נפט אמריקאי מסוג WTI יורד ל-76.2 דולר לחבית, ונפט מסוג ברנט יורד ל-82.9 דולר לחבית. גם הזהב רושם ירידה קלה ונסחר על 1,815 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי נסחר הדולר ביציבות מול האירו והליש"ט ונחלש בכ-0.1% מול הין היפני.

בשוק הקריפטו נרשמות היום ירידות קלות: הביטקוין נסחר סביב 23,500 דולר, והאת'ריום נסחר סביב 1,640 דולר. 

השבוע יהיה דליל בנתוני מאקרו חשובים. היום (ב') יתפרסם בארה"ב נתון ההזמנות לסחורות בנות-קיימא בינואר, שצפוי לרשום ירידה של 4% לעומת דצמבר. ביום שלישי יתפרסם בארה"ב מדד ביטחון הצרכנים, ביום רביעי יתפרסמו בגרמניה נתוני אינפלציה ראשוניים לפברואר, ובאירופה ובארה"ב יפורסמו מדדי מנהלי הרכש לחודש פברואר. ביום חמישי יתפרסמו באירופה נתוני אינפלציה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כותב בעקבות פרסום נתוני המאקרו בארה"ב ביום שישי כי "הנתון שפורסם ביום שישי על מדד המחירים של הוצאות משקי הבית (להבדיל ממדד המחירים לצרכן) בעייתי מאוד מבחינת הבנק הפדרלי והשווקים. למעשה, מדובר בנתון החותך ביותר לכך שהאינפלציה לא רק גבוהה - לאחרונה היא גם לא בהכרח פוחתת וכרגע לא הולכת לשום מקום. המדד עלה 0.6% בחודש ינואר, פי 3 מהעלייה בחודש הקודם. הנתון הקודם עודכן כלפי מעלה". 

חשוב עוד יותר, כותב מנחם, "המדד בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה, המשקף את ליבת המחירים ואת לחצי המחירים בתוך המשק האמריקאי - מחירי המוצרים הבלתי סחירים והשירותים. גם המדד ללא הסעיפים הללו עלה 0.6% בחודש ינואר והשינוי לחודש דצמבר עודכן מ-0.3% ל-0.4%. כמובן, כל המספרים הללו רחוקים ומתרחקים מיעד האינפלציה, העומד על 2%, וכן מהתחזית של הפד לשנת 2023, שמן הסתם תעודכן כלפי מעלה בקרוב".