היעדר נשים בעמדות השפעה במשק ובשלטון פוגע בכלכלה

המצב הנוכחי, בו המדינה והעסקים אינם משכילים לתת מקום לנשים בעמדות ניהול בכירות, הינו בעייתי ועלול לפגוע בנו בצורה משמעותית

נשים הן מובילות ומנהיגות בדיוק כמו גברים / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
נשים הן מובילות ומנהיגות בדיוק כמו גברים / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת שופרסל

כבר זמן מה אני נחשף לעובדה המצערת של היעדרן המוחלט של נשים בעמדות מפתח בעולם העסקי. עובדה זאת מצטרפת לתופעה של מיעוט נשים גם במגזר הציבורי בישראל.

זה צורם לי. אפילו מכעיס אותי. ברמה האישית כאזרח, כאדם, כבעל וכהורה וגם בהיותי מנכ"ל של חברה גדולה המשפיעה על החברה בישראל.

גדלתי בבית שהכוח הנשי בו היה בלתי ניתן לעצירה. גם בבית שהקמתי אשתי אינה עזר כנגדי אלא שותפה מלאה, אם לא יותר מכך.

בראייתי, נשים הן מובילות ומנהיגות בדיוק כמו גברים. יש להן יתרונות ויכולות, שבמקרים רבים אף עולים על יכולות הגברים. בחלק גדול מהקריירה שלי, המנהלת הישירה שלי הייתה אישה, מוכשרת ומוצלחת, כך שאני מכיר זאת באופן אישי.

אני נזהר מלהיכנס להכללות ועל כל גבר או אישה להיבחן על־פי כישוריהם, אך נשים הן חזקות ומוכשרות לא פחות, ועל החברה לחזק אותן במקומות שלא נותנים להן ערך או ביטוי מספק. זאת האחריות שלנו לגרום לכך להתרחש.

מפספסים פוטנציאל

המצב הנוכחי, בו המדינה והעסקים אינם משכילים לתת מקום לנשים בעמדות ניהול בכירות, הוא בעייתי ועלול לפגוע בכלכלה ובחברה. עסק שלא יודע להשתמש בכל ההון האנושי שברשותו, לא יממש את הפוטנציאל שלו - לא בתחום החברתי ולא בתחום העסקי. כולנו חייבים לנפץ את תקרת הזכוכית המפרידה נשים לבין ניהול העסקים.

מחקרים רבים מצביעים על התרומה המשמעותית של נשים בתפקידי ניהול בכירים לשיפור ביצועיו העסקיים של הארגון. לצערי, עדין קיים פער בשיעור הנשים בכוח העבודה לבין נוכחותן בתפקידים ניהוליים בכל הדרגים ובעיקר בדרגי ניהול בכירים. כשמסתכלים על בכירי החברות הציבוריות בארץ, רואים את מיעוט הנשים שם, והלב נחמץ.

לפני כחצי שנה מוניתי למנכ"ל קבוצת שופרסל. אני מודע היטב לכוחה של החברה, והיה חשוב לי לנצל את המעמד ולעשות טוב ללקוחות שלנו, לעובדים שלנו וגם להנהלה שלי - שתהיה חזקה והטרוגנית עם מגוון יכולות, דעות, אמונות וחוזקות. שתדע לשלב את השונה לידי כוח אחד מלוכד שכוחו גדול מסכום חלקיו. הגדלתי את מספר הנשים בהנהלה מאישה אחת ל־5 נשים בתחומי ליבה, בהם כספים, דאטה, משאבי אנוש, תקשורת ועוד. עדיין לא הגענו למקום של שוויון מוחלט, אבל לשם אנו בהחלט שואפים.

אני חושב ומאמין שעל כל אחד מאתנו לעשות מאמץ ולשאוף למקום של שוויון. לא לקדם נשים ממקום של "כי צריך", אלא להגיע ממקום נקי של שוויון הזדמנויות והבנה כי השוני והמגוון הוא העוצמה האמיתית. כך החברה שלנו, העסקית והחברתית, תראה אחרת לגמרי.

החובה לקדם

עלינו, כמנכ"לים של חברות גדולות במשק, החובה לדאוג ולקדם נשים, כל אחד בגזרתו. לא להמתין לשינוי של החברה הישראלית, אלא לקחת יוזמה אישית ולדאוג לזה. רק כך נהייה חברה שוויונית, טובה ומגוונת יותר.

הצורך בשינוי ובגיוון הופך כל יום למובן יותר ויותר הן ברמה הארגונית והן ברמה הציבורית בישראל. אני מחנך את שתי בנותיי להיות עצמאיות ולממש את עצמן. עלינו ליצור את החברה שתאפשר להן זאת. אני אמשיך להירתם למען שינוי מיוחל הזה.