אקזיטים | בלעדי

אקזיט בחצי מיליארד דולר: HPE רוכשת את אקסיס סקיוריטי הישראלית

לגלובס נודע שחברת הסייבר הישראלית אקסיס (Axis) סקיוריטי נמכרה לענקית המחשוב האמריקאית HPE, בשווי מוערך של כ-400-500 מיליון דולר • החברה צפויה להתמזג בחברת הענק ולהמשיך את פעילותה ממשרדיה ברחוב רוטשילד בתל אביב • אקסיס הוקמה ב-2018, גייסה עד כה כ-100 מיליון דולר ומועסקים בה כ-120 עובדים, 80 מהם בישראל

יזמי Axis Security. מימין: גיל עזריאלנט ודור כנפו / צילום: ירדן רוקח
יזמי Axis Security. מימין: גיל עזריאלנט ודור כנפו / צילום: ירדן רוקח

בזמנים בהם רבים מזהירים מפני הסכנה שנשקפת להייטק הישראלי בשל השינויים במערכת המשפט אותם מתכננת הממשלה, נראה שלפחות בינתיים - עסקאות הענק ממשיכות להגיע לארץ. ימים אחרי שפורסם הגיוס של חברת הסייבר וויז, לגלובס נודע שחברת הסייבר הישראלית אקסיס (Axis) סקיוריטי, נמכרה לענקית המחשוב האמריקאית HPE. היקף העסקה מוערך בכ-400-500 מיליון דולר, כשהחברה צפויה להתמזג בחברת הענק ולהמשיך את פעילותה ממשרדיה ברחוב רוטשילד בתל אביב.

בין המשקיעים הראשונים בחברה - קרן סייברסטארטס של גילי רענן והמשקיע הוותיק דן אמיגה.

הפסיקה התקדימית שתסדר לעובדי ההייטק הטבות מס כאילו היו משקיעים 
צבי מרום, מוותיקי התעשייה: "מובילי מחאת ההייטק לא מייצגים אותי" | ראיון 
האינפלציה באירופה מרימה ראש ותחזיות הריבית עולות. האם משבר כלכלי בדרך? | ניתוח

החברה שהוקמה ב-2018 על ידי דור כנפו וגיל עזריאלנט, יוצאי יחידת 8200 של חיל המודיעין, גייסה עד כה כ-100 מיליון דולר, מחצית מהם, בסבב גיוס שהושלם במרץ 2021 והיתר במספר סבבים מוקדמים יותר. אקסיס מעסיקה בימים אלו כ-120 עובדים, מתוכם כ-80 בישראל. רבים מהם צפויים להפוך למיליונרים בעקבות עסקת הענק.

אקסיס סקיוריטי

תחום: הגנת סייבר - פתרון לגישה פרטית ומאובטחת ליישומים ארגוניים בעננים ציבורים ובשרתי ארגונים
היסטוריה: הוקמה ב־2018 ע"י דור כנפו וגיל עזריאלנט, יוצאי 8200. גייסה לאורך השנים כ־100 מיליון דולר, בשלושה סבבים
נתונים: כ־120 עובדים, מתוכם כ־80 בישראל

החברה פיתחה מוצר חדשני שמנסה להציע פתרון עבור עובדים לגישה מרחוק פרטית ומאובטחת ליישומים ארגוניים בשירותי ענן ציבוריים או בשרתים של הארגון בו הם עובדים. או במילים אחרות, למעשה מוסיפים גורם מתווך ומאובטח בין העובד ובין הרשת של הארגון. הגורם המתווך הזה, מופעל באמצעות פלטפורמת ענן ייחודית.

Axis נחשפה לציבור כשבוע לאחר שהוכרז סגר הקורונה הראשון בישראל

פלטפורמת הענן שפתיחה החברה מיישמת את גישת ה-Zero Trust והופכת את תהליך הפריסה, השימוש והניהול של החיבור מרחוק לפשוט ומהיר באופן יחסי. פתרון החברה נועד להגנה על מידע, לאפשר אבטחה לכל האפליקציות הארגוניות, כשעל פי טענות החברה בעבר, אפילו מוביל ליתרונות רבים בתחום הפרודוקטיביות וחווית המשתמש.

החברה החלה לפעול זמן קצר לפני הקורונה, ונחשפה כשבוע לאחר שהוכרז הסגר הראשון בישראל. לאורך שנות היציאה מהמגפה החברה צברה מומנטום ולקוחות משמעותיים החלו להשתמש בשירותיה. כיום לחברה ישנם עשרות לקוחות משלמים, כולל חברות ענק מ-Fortune 500.

את צוות החברה מוביל דור כנפו, מייסד ומנכ"ל Axis, שירת במשך 5 שנים ביחידת 8200 בתפקיד של מהנדס תוכנה בכיר לאבטחת סייבר מתקדמת. לאחר שירותו הצבאי סיים בהצטיינות תואר במדעי המחשב והחל לעבוד בסטארט-אפ פיירגלאס (Fireglas) שפיתח שיטה לבידוד של הגלישה בארגונים - כך שבדפי הרשת שהעובדים גולשים בהם לא יהיה חשש להימצאות תוכנות מזיקות. החברה נמכרה ב-2017 לחברת הענק סימנטק בסכום שהוערך ב-250 מיליון דולר.

אל כנפו הצטרף גיל עזריאלנט, שסייע בייסודה של החברה והיום משמש כסמנכ"ל הטכנולוגיה (CTO). בדומה לכנפו, גם עזריאלנט החל דרכו ביחידת 8200, שם עסק במשך כחמש שנים כחוקר וראש צוות בעיקר בנושאי אבטחת סייבר ופיענוח קוד. לאחר שירותו הצבאי סיים גם הוא בהצטיינות תואר במדעי המחשב. לפני הקמת החברה הקים חברה אחרת בשם Cool Cousin, פלטפורמה מבוססת ענן לנוסעים המעוניינים לגלות חוויות טיול חדשות. אל שני היזמים הצטרף שוקי חן, יוצא 8200 ועובד פיירגלאס גם כן, שהיום משמש כ- VP מחקר ופיתוח.

המשקיעה הראשונה: קרן ההון סיכון הישראלית סייברסטארטס

הקרן הראשונה שהשקיעה בחברה היא סייברסטארטס (Cyberstarts), קרן הון סיכון ישראלית שמתמחה בהשקעה בחברות סייבר בשלבים מוקדמים. הקרן, שהוקמה ב-2018 וגייסה עד כה חצי מיליארד דולר ממשקיעים, מנוהלת על ידי גילי רענן, שהיה בעבר שותף בקרן סקויה, וליאור סיימון, שגם כן היה בקרן סקויה בעבר ובארבור ונצ'רס.

גילי רענן / צילום: יוסי זליגר
 גילי רענן / צילום: יוסי זליגר

בין היתר, סייברסטארטס ביצעה השקעות מוקדמות בחברת אבטחת הענן וויז, חברת הגנת הקריפטו פיירבלוקס, סטארט-אפ הגנת ממשקי ה-API נו-ניים סקיוריטי ומפתחת הדפדפן המוגן איילנד. כל החברות הללו כבר קיבלו הערכות שווי של יותר ממיליארד דולר.

ההתמחות של סייברסטארטס היא בהשקעה מוקדמת בצוותי יזמים, שחלק גדול מהם, כמו גם במקרה הנוכחי, יוצאי יחידות מודיעין וסייבר בצה"ל. הצוותים מגיעים לעיתים עם רעיון כללי ולעיתים ללא רעיון בכלל והפירמה מפגישה אותם עם רשת שבנתה של עשרות מנהלי אבטחת מידע (CISO’s) בארגונים בינלאומיים גדולים, כדי שיבינו איפה נמצאות נקודות הכאב של הארגונים ואיזה פתרון דרוש להם. "בדרך כלל סטארט-אפים יתחילו בהתמקדות בחברות קטנות או בינוניות ואז יתקדמו ליהלומים שבכתר, עם סייברסטארטס אתה יכול לקבל קיצור דרך לפסגה", אמר בעבר אסף רפפורט, מנכ"ל ומייסד וויז.

אחד המשקיעים הראשונים בחברה היה דן אמיגה, יזם ותיק ומקים חברת הסייבר הישראלית איילנד (Island). מכירה הנוכחית של אקסיס מצטרפת להצלחות קודמות של אמיגה שהקים גם את פיירגלאס (Fireglas), שנכרשה כאמור על ידי סימנטק, ו-build.security שנרכשה על ידי ואלסטיק.

דן אמיגה / צילום: MKJ
 דן אמיגה / צילום: MKJ

מנכ"ל אקסיס: "החיבור ל-HPE Aruba יאפשר לטכנולוגיה שלנו להגיע לעשרות אלפי לקוחות"

דור כנפו, מנכ"ל Axis: "אנחנו רק בתחילתו של מסע מדהים ויש לנו עוד הרבה פסגות לכבוש. החיבור ל-HPE Aruba יאפשר לטכנולוגיה שלנו להגיע לעשרות אלפי לקוחות ברחבי העולם ויצמיח אותנו במהירות. אני גאה במשקיעים, שותפים ועובדים שהפכנו אותנו לסיפור הצלחה בתוך זמן קצר. אני מייחל לתקופה שקטה יותר בישראל שתאפשר לאקוסיסטם המדהים להמשיך ולתמוך בחברות סטארט-אפ שרוצות לכבוש את העולם".

דן אמיגה, מקים חברת הסייבר הישראלית איילנד (Island) והמשקיע הראשון ב-Axis: ״זכיתי להכיר את דור כנפו, מייסד-שותף ב-Axis בזמן שעבד ב-Fireglass. כעובד צעיר, בוגר טרי של 8200 ליוויתי את דור, שהתגלה כעילוי טכנולוגי. אחרי שהחברה בה עבדנו יחד נמכרה, היה לי ברור שזה הזמן לעודד את דור לרוץ קדימה ולהקים חברה משלו, עם ההבטחה שאסייע לו בכל מה שנדרש. דור, גיל עזריאלנט ושוקי חן הם שלושה מהחבר'ה הכי מוכשרים טכנולוגית שפועלים בעולמות ה- Zero Trust.

"ההשקעה שלי ושל גילי רענן בחברה נבעה מהביטחון הגדול ביכולות שלהם ובצוות שבנו סביבם, היום הם הוכיחו שצדקנו. אחרי ש-Fireglass נרכשה על ידי סימנטק ו-Build.Security שהוקמה ע״י יוצא פיירגלאס ובה השקעתי נרכשה על ידי אלסטיק, הרכישה של Axis מדגימה בפעם השלישית עד כמה חשוב להשקיע באנשים מוכשרים, וצוותים העובדים בשיתוף פעולה בכדי לייצר חדשנות אמיתית״.

גילי רענן, מייסד סייברסטארטס ומשקיע הקרן הראשון ב-Axis: "בצל האירועים המטרידים המטילים צל על תעשיית הטק הישראלית, Axis היא עדות לעוצמה, לחדשנות, ולאיכות של חברות הטכנולוגיה הישראליות. כולי תקווה שנבחרי הציבור שלנו יתעשתו ויסייעו לישראל להתגבר על המשבר הדמוקרטי שיצרו, כך שתוכל להמשיך להיות כר פורה ליזמים חזקים כמו דור, גיל ושוקי ולחברות מצוינות כמו Axis, שדוחפות את הכלכלה הישראלית קדימה ומבססות את מעמדה כסטארט אפ ניישן".

מדוברת HPE נמסר כי ״על אף שפרטי העסקה לא נחשפו, הסכום שננקב - 500 מיליון דולר - איננו מדויק״.

*** גילוי מלא: במקור נכתב בטעות כי החברה הרוכשת היא HP ולא HPE