חוק ההסדרים פוגע ברשויות המקומיות, ואת המחיר משלם הציבור

הרשויות המקומיות מודרות מהדיון ברפורמות השונות הכלולות בחוק ההסדרים • הדבר פוגע לא רק ביכולתן להתנהל אלא במשק כולו

מליאת הכנסת בזמן דיון על חוק ההסדרים. מנציח את חוסר שיתוף הפעולה של השלטון עם הרשויות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת בזמן דיון על חוק ההסדרים. מנציח את חוסר שיתוף הפעולה של השלטון עם הרשויות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פרופ' אסף מידני משמש כיועץ במשרד עורכי הדין גדעון פישר ושות', מומחה לממשל ומשפט מקומי שכיהן כיו"ר החברה הממשלתית לתיירות. עו"ד גדעון פישר הוא דוקטורנט למשפטים ומייסד משרד  גדעון פישר ושות'

חוק ההסדרים המתלווה לתקציב, מנציח את חוסר שיתוף הפעולה של השלטון המרכזי עם הרשויות המקומיות. המשמעות היא אי קיום דיון מעמיק באשר לרפורמות המוצעות וגיבוש עמדה מסודרת בכל התחומים. לבסוף יוביל הדבר לפגיעה בהתנהלות הרשויות המקומיות ובמשק כולו.

כך למשל החוק מבקש להציע רפורמה בשוק השכירות כשבמוקד יהיה חיזוק השכירות לטווח ארוך. חשיבה נכונה. אך כדי להגשים זאת, החוק מציע קידום של מתחמים מוטי שכירות לטווח הארוך הכוללים הרחבת זכויות הבנייה, ציפוף וניצול שטחים ציבוריים. בכך עלולה להיפגע איכות חייהם של התושבים שלא לדבר על תקציב הרשות שתתבקש לתמוך במשפחות עם ילדים הצורכות שירותים באופן יחסי ברמה גבוהה ממשפחות של משפרי דיור.

שינוי נוסף בא לידי ביטוי בהקמת "קרן לתימרוץ הגדלת היצע הדיור ברשויות המקומיות". מטרתה להעביר כספים לרשויות מקומיות, שבונות דירות בהיקף של 2,000 שקלים ליח"ד. המעניין הוא, כי השם של פרק זה, "שותפות הממשלה והשלטון המקומי בפתרון משבר הדיור", נראה מבטיח, אך עיון בו מלמד, שהממשלה מעבירה את הנטל על השלטון המקומי. שהרי על פי החוק הכנסות הקרן יגיעו מגידול בארנונה העסקית ברשויות. האם ניתנה הדעת שיש מתח בין מתחמי העסקים ובין הרשויות וכי בעלי עסקים עלולים לעזוב רשות אחת לטובת אחרת?

חוסר שיתוף מהותי

גם הניהול בתחום התיירות מדגיש את חוסר השיתוף של השלטון המקומי בכל הקשור לתכנון הרפורמות המוצעות. בחודשים יוני 2021־ינואר 2022 ערך מבקר המדינה ביקורת בנושא ניהול התיירות במספר עיריות. הממצאים העלו, שניהול התיירות לא מוסדר וסובל מהיעדר תכנון ארוך טווח ורמה ירודה של תחזוקה וניקיון.

דווקא לאור התובנות של הקורונה והצניחה בהיקף כניסת תיירים לישראל, היינו מצפים שמדינת ישראל תצא בקריאת עידוד לתיירות ותעודד את הרשויות לקדם ניהול יעיל של התיירות בתחומן. אלא שחוק ההסדרים מציע לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים. הרצון בחוק ההסדרים להגדיל את תקציב המדינה על חשבון התיירים אולי יצלח לטווח הקצר, אך עלולה להיווכח כפגיעה בכלכלה בטווח הארוך.

בעניין מנגנון חוק ההסדרים, כבר נמתחה ביקורת חריפה ע"י בג"ץ, באשר מדובר בהליך שמקשה על תהליך קבלת החלטות וקיום דיון מפורט. אין מנוס משיתוף הרשויות המקומיות כדי לקדם את הפוטנציאל של שוק הדיור, התחבורה והתיירות.

יצירת הרמוניזציה

הפתרון הוא יצירת אמנה לאומית, שתייצר הרמוניזציה, האחדה, לא רק לטובת הרשויות המקומיות המדינה גם יחד. האמנה הלאומית תתווה תוכנית פעולה לגופי ניהול ותכנון, תגדיר תקנים ומנגנוני בקרה לאיכות השירות ותעגן את הפיתוח והקידום של תחומים שונים בתכנון מתארי כוללני ותקף של הרשויות המקומיות.