מאסק פיטר בכיר בטוויטר. ואז הוא גילה שהוא חייב לו 100 מיליון דולר

אילון מאסק הגיב באופן מתנשא לעובד בכיר בטוויטר שרק ניסה להבין אם פוטר בקיצוצים האחרונים בחברה • "אי אפשר לפטר אותך אם לא עבדת מלכתחילה", כתב • עכשיו, כשגילה את עלות הפיטורים שלו, הוא מתחנן בפניו שיישאר

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Benjamin Fanjoy
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Benjamin Fanjoy

עובד בכיר בטוויטר העביר תשעה ימים בניסיון להבין אם פוטר או לא. הראלדור (האלי) ת'ורליפסון, מנהל לשעבר בטוויטר, צייץ שלשום (ב'): "לפני תשעה ימים נחסמה הגישה למחשב העבודה שלי, כמו אצל עוד כ-200 עובדי טוויטר אחרים. עם זאת, ראש תחום משאבי האנוש שלך לא הצליחה לאשר אם אני עובד או לא. אתה לא ענית לי למיילים. אולי אם מספיק אנשים ירטווטו תענה לי כאן?".

"איזו עבודה ביצעת?", הגיב מאסק לציוץ - שצבר עד כה יותר מ-23 מיליון צפיות. "יש לך כל זכות לפטר אותי. זה לגמרי הוגן ובסדר. אבל בדרך כלל מודיעים לאנשים כשזה קורה - מה שלא קרה במשך תשעה ימים, למרות מיילים מרובים לך ולאחרים", צייץ ת'ורליפסון לאחר מכן.

פיטורים, חיתוך מחירים וחזרה לבסיס: אסטרטגיית מטא להתאוששות מהמשבר | ניתוח
מובילי אקזיט הענק של אקסיס סקיוריטי: "חוששים משימוש פוליטי בעסקה" | ראיון

אחרי דין ודברים בין השניים, ת'ורליפסון כתב כי "השאלה המקורית הייתה אם אני עדיין מועסק או לא, מכיוון שאתה או ראש תחום משאבי האנוש שלך עדיין לא הצלחתם לענות על זה. אבל היא בדיוק ענתה לי באורח פלא, אז סוף סוף יש לי אישור שאני כבר לא עובד בטוויטר".

ת'ורליפסון הוא מייסד סוכנות Ueno, שטוויטר רכשה ב-2021. לפי פרופיל הלינקדאין שלו, הוא עבד כדירקטור בטוויטר. בסוף החודש שעבר דווח כי הוא אחד מארבעה מנהלים בכירים שהוכנסו לרשימת "לא לפטר" משום שזה יהיה מהלך יקר מדי. עם זאת, כל הארבעה פוטרו בסבב הפיטורים האחרון בחברה.

"אי אפשר לפטר אותך אם לא עבדת מלכתחילה"

"לא אשקר, זה ריאיון היציאה הכי משעשע שראיתי אי פעם", כתב אלכס כהן, לשעבר בכיר בטוויטר, שגם פוטר לאחרונה מהחברה. מאסק הגיב לו: "המציאות היא שהבחור הזה (שהתעשר באופן עצמאי) לא עשה עבודה ממשית, וטען כתירוץ שיש לו מוגבלות שמנעה ממנו להקליד - ובכל זאת צייץ בטוויטר בלי הפסקה. לא יכול להגיד שיש לי הרבה כבוד לזה. אבל האם הוא פוטר? לא, אי אפשר לפטר אותך אם לא עבדת מלכתחילה!".

ת'ורליפסון לא נשאר חייב. "מאחר והזכרת את זה, רציתי לתת לך מידע נוסף", כתב למאסק. "יש לי ניוון שרירים. יש לזה המון השפעות על הגוף שלי. כשהייתי בן 25 התחלתי להשתמש בכיסא גלגלים. עברו מאז 20 שנה. חשבתי לאורך הרבה זמן שהזרועות שלי יישארו חזקות. אבל בסופו של דבר הן איבדו כוח. לא אכפת לי לספר לך - היה קשה לקבל את זה. אבל הצלחתי ליצור חיים נפלאים".

"לפני כתשע שנים הקמתי חברה בשם Ueno", הוסיף ת'ורליפסון. "עבדתי הרבה, זה לא עשה לי טוב לגוף אבל הרגשתי שזה מה שאני צריך לעשות. העבודה הקשה השתלמה והחברה זכתה להצלחה רבה. גדלנו מהר והרווחנו כסף. אני חושב שלזה אתה מתכוון כשאתה אומר שהתעשרתי באופן עצמאי? שבעצם הרווחתי את הכסף שלי לבד, בניגוד, נניח, ללקבל מכרה בירושה?", עקץ.

"תעדכן אותי אם אתה מתכוון לשלם את מה שאתה חייב לי"

לדברי ת'ורליפסון, "לאחר שבדקתי אפשרויות רבות, החלטתי למכור את החברה שלי לטוויטר. מבחינה כלכלית זו לא הייתה ההחלטה הטובה ביותר. אבל כמוך, האמנתי שלטוויטר יש הרבה יותר פוטנציאל ממה שנראה. הצטרפתי כשהחברה גדלה במהירות - אתה עשית את ההפך. לחברה היו המון בעיות, אבל לרוב החברות הגדולות יש. או אפילו חברות קטנות, כמו טוויטר היום".

ת'ורליפסון התייחס לטענות של מאסק לפיהן השתמש בנכות שלו כתירוץ, והמשיך לעקוץ אותו: "ועכשיו לאצבעות שלי, שאני יודע שיש לך דאגה גדולה לגביהן. תודה על זה, אגב. אני אגיד לך מה שאמרתי להם - אני לא מסוגל לבצע עבודה ידנית (במקרה הזה, הקלדה או שימוש בעכבר) לפרקי זמן ממושכים מבלי שארגיש כאבים בידיים, אבל אני יכול לכתוב לאורך שעה או שתיים בכל פעם. זו לא הייתה בעיה בטוויטר 1.0 (טוויטר לפני רכישתה ע"י מאסק - ח.א.), מכיוון שהייתי מנהל בכיר והתפקיד שלי היה בעיקר לעזור לצוותים להתקדם, לתת להם הדרכה אסטרטגית וטקטית. אני כותב את זה בטלפון שלי, אגב. זה יותר קל כי אני צריך להשתמש רק באצבע אחת. מקווה שזה עזר! תעדכן אותי אם אתה מתכוון לשלם את מה שאתה חייב לי? אני חושב שאתה יכול להרשות את זה לעצמך?".

מאסק התנצל - וביקש מת'ורליפסון לחזור 

וזה לא נגמר כאן: מספר שעות לאחר חילופי הדברים בין השניים, מאסק ות'ורליפסון שוחחו ביניהם. "בדיוק קיימתי שיחת וידאו עם האלי כדי להבין מה אמיתי מול מה שסופר לי. זה סיפור ארוך. עדיף לדבר עם אנשים מאשר לתקשר דרך טוויטר", צייץ מאסק, והוסיף: "אני רוצה להתנצל בפני האלי על אי-ההבנה שלי בנוגע לסיטואציה שלו. זה היה מבוסס על דברים שנאמרו לי שהיו שקריים, או, בחלק מהמקרה, אמיתיים - אבל לא בעלי משמעות. הוא שוקל להישאר בטוויטר".

חלק מהגולשים קיבלו את דבריו של מאסק בסרקזם: "ההרגשה הזו כשאתה מגלה שאתה צריך לשלם 100 מיליון דולר אם תפטר את הבחור שהרגע פיטרת", כתב אחד. "זו לא התנצלות, זה אילון מתחנן לאיש השנה של איסלנד ב-2022 לא להפעיל סעיף בחוזה בשווי 100 מיליון דולר בגלל שפוטר. הבחור בנה 1,000 רמפות נגישות לכיסאות גלגלים באיסלנד ואילון צוחק על הנכות שלו", הוסיף גולש אחר.

"זו לא התנצלות ראויה, מכיוון שלא הייתה כאן אי-הבנה. היית צריך לדבר איתו ישירות מלכתחילה. מנהיג אמיתי לעולם לא היה מדבר כך על עובד (שעבר), במיוחד לא בפומבי. אתה לעגת לו על המוגבלות שלו. זה נורא", צייצה אחת מהגולשות.